Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1050 ggr
jojjobojjo123
2019-03-02 23:59

Hon bet mig blodig, aggressiv??

Hej! För några veckor sedan så adopterade jag två råtthonor på 4 månader. Den tidigare ägaren förklarade att dom inte var helt tama och hade lite svårt för hantering, dock hade de aldrig bitits. Jag har jobbat intensivt med att göra dom helt trygga och dom har gjort enorma framsteg, dom klättrar gärna upp på armarna och axeln och är inte rädda för mig (så länge jag inte gör någon hastig rörelse eller högt ljud). Men plötsligt för några dagar sedan så noterade jag att råttorna bråkade ganska seriöst, dom brottades och stod på bakbenen och stiradde på varandra och den ena följde efter den andra var hon än gick vilket resulterade i att hon började sparka bort råttan. Men detta verkade bara vara en engångs grej även om jag fortfarande undrar vad de var frågan om. Och det förekommer fortfarande att den ena följer efter henne konstant och luktar henne baktill men det blir dock inget bråk. Men idag hände något ännu värre, jag hade rastat råttorna i ca 2 timmar när jag skulle lägga tillbaka de i buren. Och plötsligt attackerade den efterföljda råttan min hand och bet mig rejält så att blodet rann. Jag blev helt ställd och testade att låta henne springa utanför buren igen och återigen när hon såg min hand flög hon på den och bet ett till hål. Jag känner mig helt skakad nu. Vad är detta för beteende? Hur ska jag tolka det? Och vad ska jag göra nu? Känner mig rädd och osäker. Skulle verkligen uppskatta era teorier/tips/råd. Tack!

Annons:
jojjobojjo123
2019-03-03 17:18
#1

Blev attackerad idag igen, dock bara 1 gång och jag kunde bära henne efter och allt var normalt. Men jag börjar fakriskt bli orolig nu då det upprepats. Är det något som har någon aning om vad detta är och vad jag ska göra??

chikuns_rats
2019-03-04 22:04
#2

hon är rädd. och mycket stressad av sin rumskompis bråk.

Förhindra bråken emellan dom. Ha separat bur och lekstunder som endast avslutas när de beter sig bra en stund ( exempelvis: Lugna, gosar, tvättar varandra, äter tillsammans) Om de slåss, ta handen emellan dom och sära på dom. De är mycket mottagliga mot din negativa reaktion så morra inte eller något sådant långvarande, gör ett "Aaaahp!" men återgå till normalt efter seperation. Du vill ju inte göra dom rädda för dig. när de visar god gemenskap kan du ha dom ihop igen. det borde inte ta mer än en vecka.

Bitande emot dig.
Först får du ju evaluera om råttan var stressad från förut. Sedan får du tänka till om du presenterade handen ett tag med respektfult avstånd innan du greppade henne. Dom ogillar överraskningar då råttor ser väldigt dåligt.
Med mina som bet ett mediumhårt bett mot handen (Varning) så skakade jag faktiskt fingret emot den som bet och skällde. Den som bet hade egen bur så jag täckte buren och återkom efter en stund. Då stack jag fram handen och hon bet igen, fast svagare. Jag gjorde samma handling igen. På tredje försöket hade jag förberett majs. Sträckte fram handen och hon bet inte. Jag gav henne "bra gjort" kommandon och gav henne majs. Vi satt och åt majs ihop ett tag. Hon har inte bitit mig i handen sen dess.

Bett i öra.
Vissa råttor när dom sitter på din axel misuppfattar en människas öra. Vi luktar knas, och örat sticker ut. Råttan vill ta det örat ifrån dig för smakande och undersökning. Detta gör ont och man blöder mycket. Det viktiga är att du är lugn. Jag tar en liten droppe parfym vid örat mitt och dom struntar i mina öron då.

Upprepade bett emot människa är oftast eftersom människan inte gav rätt reaktion första gången. Det blir bra mycket svårare att avvänja sådant nu när det har hänt ett par gånger. Men försök. Va lugn när du närmar dig henne, prata mjukt och kärleksfullt, presentera handen efter en stund och invänta henne att bemöta dig. ha handen hos henne ett bra tag, låt henne koppla om tanken om din hand till något ofarligt. mata henne via handen när du har haft ett antal långa lyckade pass med henne. börja sedan klappa, glöm inte att dom är oerhört kittliga på ryggen. efter detta kan du börja lyfta henne lite, inte helt. beröm med goda frön o.l när hon gör bra ifrån sig.

Huvudsakligen, bevisa för henne att du menar inget illa- på ett språk hon förstår. och stoppa bråken mellan henne och hennes rumskompis.
Skulle du emot all förmodan inte lyckas då får du adoptera bort dom. Det är inte ditt fel, vissa råttor och vissa människor är bara inte menade för varandra.

I bless you, rattie, with my love. You bless me with your tiny licks.

[134643]
2019-03-11 15:10
#3

Det är så svårt att säga ifall det beror på aggression eller rädsla utan att få se beteendet. Oftast handlar det om rädsla. Handen kommer farande för snabbt, råttan var inte beredd, den var redan stressad osv. 

Vad gjorde du när du blev biten? I ditt första inlägg står det att råttan helt plötsligt flög på din hand, men jag antar att det var när du var på väg mot henne? 

Angående bråket mellan råttorna tycker jag inte att det låter jättefarligt, så länge det inte blir blod skulle jag inte sära på dem. Däremot tycker jag personligen ibland att det kan hjälpa att minska utrymmet lite för dem. Om de har ett helt rum att springa i t.ex kan det vara värt att göra en hage istället, det gör att de inte kan jaga varandra på samma sätt. 

Till en början, eftersom hon bara bitit dig utanför buren, skulle du kunna testa att bara ha dem i buren eller hos dig på axeln/i luvan/innanför tröjan. Alltså inget spring någonstans utanför buren utan utanför buren är de med dig. Kan du inte plocka upp henne med händerna så låt henne klättra upp själv eller att hon får hoppa i en myspåse eller mössa eller något och ta ut henne på det sättet. 

Jag hade nog lugnt och försiktigt börjat om med att bygga tillit mellan er. Denna länken kan vara bra att läsa: http://www.isamurats.co.uk/patience-method.html.

Upp till toppen
Annons: