Annons:
Etikettråttägare
Läst 1179 ggr
Kvackis_78
2/23/19, 9:19 PM

Planerar för råttor

Detta skall få ta tid och inget överilat. Jag vill förbereda mig väl och läsa på om råttor och skötsel. Hade en råtta på 90-talet och jag misstänker att det har ändrats ganska mycket sen dess.  Dessutom vill jag hinna köpa in all utrustning innan dess.

Vill ha två hanar men jag är rädd om att de kanske blir aggressiva när de blir könsmogna även om de kommer från samma kull. HUr är det med det?

Annons:
-Aida-
2/23/19, 9:37 PM
#1

Råttor slåss inte på de viset, jag hade totalt 6 hanar tillsammans, de slogs aldrig, lättast i hela världen att sätta ihop, tog alltid in någon unge jag tyckte va söt och satte på golvet så fick alla va tillsammans direkt så blev dom kompisar rätt fort. Det är en bra ide att hålla koll på vilken rangordning de har i flocken och vad de har för roller, då ser man lättare om det skulle uppstå obalans, om någon skulle vara bossig på fel sätt och ta all mat och låta resten inte gå ut ur buren, de hände min flock när ledaren dog, då trädde nästa fram i ordning och tog allt från min flock och jagade ut mig från mitt eget sovrum. Gapskrattar…Han fick en egen bur, sen blev de bra igen.

Kvackis_78
2/24/19, 12:38 PM
#2

Ja det låter jag ju jättebra.  😃

[134643]
2/25/19, 9:55 AM
#3

Hanar kan bråka, absolut. Det finns en del som får kastrera sina hanar pga aggression mot burkompisarna. Men genom att köpa från stabila, trygga linjer minskar den risken ordentligt så jag tycker inte att det är något du ska fundera alldeles för mycket på. Vill du ha hanar så skaffa hanar, men det kanske kan vara bra att ha eventuella kostnader för kastration i bakhuvudet :) 

Superbra att du vill läsa på ordentligt innan du skaffar råttor igen! Du kan redan nu börja leta runt efter uppfödare om det är din tanke, de kan ha många månaders väntetid och det går ju alltid att "passa" på en råtta om du inte är redo när det blir din tur.

Kvackis_78
3/10/19, 4:24 PM
#4

Nu kom det en lite akutgrej så jag kanske måste skjuta upp mina planer. 😭

En vän till mig måste göra sig med några av deras djur då de har alldeles för många + 6 barn. Det är en dvärghamster jag kommer att ta över och kommer mina planer att ens att verkställas? Blir det så att de blir arga och bits på mig genom lukt och sånt fast jag tvättar händer mellan gångerna mm.

tanglytails
3/10/19, 11:19 PM
#5

Jag har atm 11 hanar tillbaka ur alla möjliga olika kullar & i olika åldrar. Händer det så kan man kastrera, ingen av mina är kastrerade & det går bra. 

Ett tips är att skriva upp dig hos uppfödare omgående för många har över 1 års väntetid så det är bra att vara ute i god tid.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Kvackis_78
3/11/19, 6:53 AM
#6

Tack det skall jag göra. Finns den lista här i Råttor iFokus?

Annons:
[134643]
3/11/19, 2:40 PM
#7

#4 Jag tycker inte det borde vara några problem alls att ha en hamster och råttor i olika rum. Tvätta händerna mellan bara som sagt 🙂

myismyname
3/11/19, 3:07 PM
#8

#6 Om du vill lämna en intresseanmälan till någon uppfödare kan du kika på vår Uppfödarlista här på RiF 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Upendo’s
3/20/19, 3:05 PM
#9

Jag har 10 hanar just nu och haft dvärghamstrar samtidigt, inte varit det något problem alls! (Har dock en kastrerad hane, men var inte så dyrt och gjorde underverk!)

zickan
3/20/19, 11:10 PM
#10

Aldrig hört om någon som haft problem att ha hamster och råttor i samma hem eller samma rum. Själv inte haft problem med det iaf. Det som kan bli ett problem. Är om du väljer ge hö till hamstern. Hö ger ökad risk för ohyra till råttor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: