Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 963 ggr
VampireGirlElvira
2019-02-22 08:45

Hemmaapotek för råttor?

Vad har man för saker till råttor som är bra att ha hemma ifall ens råttor blir sjuka/skadar sig? Jag vet att det finns en gammal tråd om det härinne, men jag kommer inte ihåg vad som stod. Jag kommer ihåg nånting om att det är bra att ha en ”vaxsug” eller vad dom nu heter, och en massa annat.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
[134643]
2019-02-22 16:48
#1

Nu kanske jag är en dålig råttmamma för jag har i princip bara följande om jag inte glömt något: 

Vid sår/skada = Potatismjöl för blodstopp och natriumklorid för att spola såret. Har även metacam hemma för smärtlindring. Sjukbur såklart!

Vid ohyra = Harkamectin

"Förkylningskur" = Rooibos te, vitlök, ingefära, Bisolvon, echinagard, vitaminer, extra nyttigt mat. 

Småsaker som finns hemma, men inte specifikt till råttorna = Stetoskop, våg, sax, tång, bomull/tops, mjukgörande krämer och sprutor för att tvinga in vatten/medicin. 

Jag bor ca 5 minuters promenad från närmsta veterinär, pluggar till djursjukskötare och bor på campus tillsammans med några hundra andra veterinär och djursjukskötarstudenter, så skulle jag någonsin behöva något annat så finns det att tillgå 😃

myismyname
2019-02-22 16:56
#2

Saxar lite grejer från min artikel på min hemsida:

  • Klosax, nagelsax eller nagelklippare
    Många råttor nöter ner sina egna klor, men vissa kan behöva få sina klippta ibland om man som ägare tycker att de blir för vassa.
     

  • Potatismjöl eller blodstopp
    Till att stoppa små blödningar, till exempel om en råtta klämmer en tå eller om man råkar klippa in till pulpan när man klipper klor.
     

  • Sprutor utan nål
    Bra att ha om en råtta av någon anledning har svårt att äta själv, eller om man till exempel måste skölja ur ett sår eller en böld. Sprutor i storleken 1 ml är lagom till medicin. För att skölja ur bölder/abscesser kan man ha större sprutor.
     

  • Digitalvåg
    För att kunna hålla koll på råttornas vikt samt Torrfoder om man strömatar.
     

  • Sjukbur (viktigt att ha!)
    En liten bur utan klättermöjligheter, för råttor som till exempel skadat sig och därför bör hållas stilla. En liten dunabur eller hamsterbur fungerar utmärkt som sjukbur. Den kan även vara bra om man av någon anledning akut måste sära på råttorna (till exempel vid bråk).
     

  • Echinagard, Echinaforce, eller Kan Jang
    Bra vid förkylning.
     

  • Rooibos (rött te)
    Rooibos är ett naturligt koffein-/teinfritt te som ofta används vid förkylning för att stötta immunförsvaret en aning (kom ihåg att det inte går att bota förkylning, utan bara hjälpa kroppen att själv tillfriskna).
     

  • Ögonsalva
    Bra vid rinnande ögon. Noviform är ett bra märke, men är tyvärr i stort sett omöjligt att få tag i just nu. Viscotears är ett annat alternativ.
     

  • Ivermektin
    Om dina råttor skulle drabbas av ohyra. Finns att beställa receptfritt på till exempel ratrations.com (heter där Harka-mectin).
     

  • Självhäftande linda
    Bra att ha efter operation för att hindra att råttorna gnager på operationssåret. Ofta räcker det med att linda ett par varv bakom frambenen för att råttorna ska bli nog stela för att inte ska nå att slicka på exempelvis kastrationssår. Försök om möjligt att inte linda över själva såret (det är viktigt att det får andas!) och linda inte för hårt (råttan måste kunna andas utan problem).
     

  • Kloxhexidin
    För rengöring av sår.
     

  • Ipakitine
    Fosforbindare som kan hjälpa vid njurproblem hos äldre råttor, speciellt hanar. Finns att köpa på ratrations.com. Läs mer om fosfor och njurproblem här.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
2019-02-22 16:56
#3

Sen har jag alltid mjölkersättning hemma, men det är bara för att jag föder upp, så ingenting man måste ha hemma 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Mvlzwfy
2019-04-17 17:30
#4

#134643 Har du använt harkamectin på råttor? Fungerar det mot skabb med?

[134643]
2019-04-18 09:28
#5

#4 Ja, det fungerar mot skabb :)

Mvlzwfy
2019-04-18 10:47
#6

#134643 Vilken är det du använder? Är det samma som den för duvor? :)

Annons:
[134643]
2019-04-18 11:15
#7

#6 Japp!

Mvlzwfy
2019-04-18 12:43
#8

#134643 Okej tack! Vet du någon bra sida att beställa ifrån?

[134643]
2019-04-18 16:04
#9

#8 ratrations.com är enda jag vet om. Amazon har kanske också.

Upp till toppen
Annons: