Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1072 ggr
JohannaMS
2019-02-20 21:20

Råtta konstig andning

Hej Jag har en råtta som I ett par dagar har andats väldigt pipigt så att det har låtit på över en meters håll. Nu har han även börjat nysa och snörvla när han andas, särskilt när han tvättar sig och dricker. Det ser ut som han höjer och sänker bröstkorgen mer än normalt men jag vet inte så jag försöker skicka med en film. Jag har försökt lyssna på lungorna men inte hört annat än hans hjärta, och han har inget porfyrin runt ögonen eller nosen. Är det någon fara?

Annons:
JohannaMS
2019-02-20 21:21
#1
JohannaMS
2019-02-20 21:23
#2
JohannaMS
2019-02-20 21:23
#3
JohannaMS
2019-02-20 21:25
#4

Har är videon på youtube:

 https://www.youtube.com/watch?v=qI86Hzq3Qck

[134643]
2019-02-20 22:26
#5

Bukandning, det vill säga en ansträngd andning där de liksom drar in magen ordentligt i varje andetag är ofta akut. Kontakta råttkunnig veterinär!

JohannaMS
2019-02-21 14:31
#6

Tack! Vi gick till veterinären. Hon sa att det nog är Mycoplasma och gav mig antibiotika och antiinflammatoriskt att ta i 2 veckor, så vi får hoppas att det snart blir bättre.

Annons:
JohannaMS
2019-03-02 20:15
#7

Han har nu tyvär behövts bli avlivad💔och brorsan, Tudor, är lämnad ensam. Jag ska försöka hitta en eller två nya kompisar åt honom. Hur funkar det med karantäner? Ska man ha det även om han måste vara ensam? Och den som jag köpte honom ifrån har snart nya ungar som ska flytta hemifrån. Om jag köper en/två av dem, behövs det karantän då också med tanke på att de typ blir släkt och har träffat samma råttor? Hur gamla är det bra om ungar är när man introducerar dem? (Tudor är drygt 3 månader nu) Varför blir råttor stela när de dör? Varför blir deras irisar gråa? Förlåt för alla frågor

[134643]
2019-03-11 15:29
#8

#7 Missade helt ditt svar så jag ber om ursäkt att det här kommer så sent. Jag beklagar verkligen ❤️

Jag hade satsat på nya bebisar från uppfödaren precis som du säger. Helt ärligt hade jag skippat karantän när det handlar om friska bebisar från en stabil uppfödare, men jag vet inte om det är rätt. Eftersom han är så ung borde det inte vara några problem att introducera nya bebis/ar till honom.

Alla djur blir stela när de dör, det kallas likstelhet eller rigor mortis. Det beror på att musklerna använder energi för att slappna av. När djuret dör stannar alla funktioner upp, och ingen energi kan produceras. Därför fastnar musklerna i samma läge och kan inte slappna av, djuret blir stelt.

Ögonen ändrar färg eftersom blodet försvinner, djuret blinkar inte längre och ögonen blir därför torra. Då ändras genomskinligheten och ögonen ser lite annorlunda ut. Sen är det ju också så att ögonen ser väldigt annorlunda ut på ett dött djur, de blir liksom tomma. Så det kanske inte är helt galet att man säger att ögonen är själens spegel 🌺

JohannaMS
2019-03-12 09:16
#9

Tack så mycket! Han kommer få nya kompisar på fredag

[134643]
2019-03-12 09:49
#10

#9 Åh, vad bra! 😍

Upp till toppen
Annons: