Annons:
Etikettråttägare
Läst 816 ggr
Nellie 78
2/11/19, 3:37 PM

Ska han få vara ensam?

Vår ena råttkille dog plötsligt för en tid sedan. Vår andra kille (ca 1,5 år) blev ensam kvar och det tog ungefär två veckor innan vi lyckades hitta två ungar som sällskap till honom. Dock blev han inte alls så lycklig som vi hoppats på när nykomlingarna gjorde intåg. Introduktionen gick fint,han sniffade igenom dem och sen var det bra med det. Nu har det snart gått tre veckor men fortfarande vill han inte vara med dem alls. Han bryr sig inte ett smack om att gosa ihop sig med de två andra utan ligger alltid ensam i en hängmatta så långt ifrån dem som möjligt medan han knastrar och ploppar ögon belåtet. Kommer de små nära blir han jättesur och jagar bort dem över hela buren och de små gör sitt bästa för att hålla sig undan och inte störa "gamlingen". Ibland har det dock slutat med mindre småskråmor på de små när de varit för livliga och råkat komma för nära den äldre. Vi har en rs double och jag funderar nu på om det bästa vore att dela dem i två delar,en till vår äldre kille och en del till de små,då de ju har noll utbyte av varandra,snarare tvärtom. Så får "gamlingen" lugn och ro och de små kan leka och fara runt utan att riskera att "störa".. Vad tror ni?

Annons:
[134643]
2/11/19, 6:55 PM
#1

Hur gick introduktionen till? Körde du enligt tråklådemetoden? :)

Nellie 78
2/11/19, 7:02 PM
#2

Ja det gjorde vi,och inga problem där alls då han bara luktade igenom de små grundligt och sen visade att han ville vara ifred genom att lägga sig så långt bort som möjligt från småttingarna medan de la sig i en hög i andra sidan när de hade sprungit runt lite. Är inga problem med bråk alls så länge de små inte är precis runt honom för då visar han uppenbart att han känner sig obekväm. Ibland "glömmer" ju de små och då blir det jakt i buren..

sardin
2/11/19, 7:56 PM
#3

Kan det vara så att han aldrig lärde sig att acceptera dom små under introduktionen då om han undvek dom hela tiden?

Kolla igenom den här videon och se hur noggrann ägaren är med att tvinga dom till kontakt och  positiva interaktioner för att sedan kunna öka deras yta tillsammans stegvis och se att dom fortsätter interagera

Nellie 78
2/11/19, 8:47 PM
#4

Tyvärr lyckas jag inte få igång filmen. Jag vet inte riktigt men han har aldrig visat intresse för dem,han kan absolut vara nära dem utan problem om man t.ex har godis i handen som de får äta av tillsammans,eller om man tar ut dem alla och gör något med dem,så de måste umgås.Men ensamma i buren vill han absolut inte ha med dem att göra..

[134643]
2/11/19, 10:24 PM
#5

Precis som #3 hänvisar till så är tanken med tråklådemetoden att den första buren/transportburen ska vara så liten att råttorna i princip tvingas nudda varandra när de ligger ner. De ska inte kunna fly undan och lägga sig långt ifrån varandra. Hur länge hade du dem i den minsta buren? 

Men det här är ett sådant fall där det är fruktansvärt svårt att svara något vettigt då jag inte sett situationen i verkligheten. Antingen kan det vara helt normalt, alla råttor vill inte sova tillsammans och det är inget konstigt att äldre råttor uppfostrar yngre och säger åt dem att skärpa sig när det behövs. Eller så har du en råtta som inte trivs med situationen, och potentiellt faktiskt är farlig för bebisarna. Jag kan inte svara på det utan att ha sett råttorna så där vet du bättre än jag.

Med tanke på att han bott med en råtta tidigare där allt fungerade bra hade jag inte gett upp och dömt honom till att vara ensamråtta resten av livet utan att i alla fall ha gjort om introt och försökt igen. Han verkar ju ha trivts med sällskap tidigare.

Upp till toppen
Annons: