Annons:
Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 948 ggr
myismyname
2019-02-09 10:37

Ont om reggade uppfödare - varför?

Jag är lite nyfiken och skulle vilja höra hur ni alla tänker, både ni som föder upp och ni som inte gör det.

I Sverige finns det i dagsläget endast fyra SRS-registrerade uppfödare, men betydligt fler aktiva uppfödare än så. I djurvärlden i stort brukar det ju vara ganska standard att man registrerar sin uppfödning i någon slags förening för att få stämpeln "seriös", som någon slags kvalitetskontroll. Detsamma gäller i råttvärlden i många länder utanför Sverige, men inte i Sverige, speciellt inte de senaste åren. Generellt bryr sig varken svenska köpare eller uppfödare om uppfödningen är registrerad eller inte. Ibland ses det till och med som bättre att inte vara reggad, vilket är helt baklänges jämfört med djurvärlden i övrigt. Varför tror ni att det är så?

Vad är det som gör att man inte vill registrera sin uppfödning? Är det något som SRS skulle kunna göra för att öka intresset för att registrera sin uppfödning?

Om ni fick en chans att själva skriva om SRS uppfödarregler så att de skulle fungera som den kvalitetskontroll de är tänkta som, hur skulle de se ut då? Vad skulle ändras och vad skulle läggas till? Vad är viktiga “avelsregler” som ni anser att man måste följa för att kunna stämplas som ansvarstagande uppfödare och därmed vara värd att ha ett registrerat uppfödarprefix?

Såhär ser grundreglerna och rekommendationerna ut i dagsläget (jag är medveten om att det var längesen de uppdaterades så en del är säkert inaktuellt och förlegat):
https://svenskarattsallskapet.se/uppfodare/

Jag är medveten om att det har varit lite sisådär med styrningen av SRS under en tid, men hoppas och tror att nuvarande styrelse kan väcka föreningen till liv igen. Föreningen är redan på god väg. 

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
Kerwen
2019-02-09 22:06
#1

Jag undrar exakt samma sak! Jag var väldigt aktiv inom en SRS lokalavdelning för cirka 20 år sedan och umgicks då med flera olika uppfödare. Då var det mer regel än undantag att om man ville sälja någon unge skulle man vara registrerad i SRS. Man tog det, precis som du skriver, som en kvalitetsstämpel på uppfödaren. Alternativet var i princip ormmatsuppfödare och djuraffärer. Jag inser att jag såklart har missat en del händelser, det rinner som bekant mycket vatten under broarna på så många år. Vad hände? Jag är uppriktigt nyfiken, jag är en föreningsmänniska och skulle gärna engagera mig igen!

myismyname
2019-02-10 11:51
#2

#1 Det har lite strul inom styrelsen tidigare, och överlämnanden mellan olika styrelser har inte gått så smidigt som de borde. Det har varit svårt för den nya styrelsen att göra det man har velat, för mycket jobb har istället gått till att gre ut tidigare problem och arbeta runt dokument m.m. som saknats. Mer information om det (för nuvarande styrelse, dvs den som tillträdde 2018) kommer finnas i SRS årsmöteshandlingar (närmare bestämt verksamhetsberättelsen för 2018), som alla medlemmar har rätt att ta del av om de vill. Förhoppningsvis är det slut på sånt strul nu, så styrelsen kan fokusera på att anordna aktiviteter och på andra sätt få föreningen mer levande, istället för att lägga tid på tråkigt arbete bakom kulisserna.

Reglerna och rekommendationerna för uppfödare inom SRS har inte uppdaterats på länge, så jag personligen tror att intresset för att registrera sin uppfödning skulle gå upp om man faktiskt uppdaterade dem så de stämmer bättre överens med hur de flesta seriösa uppfödare idag arbetar. I nuläget ställs det extremt låga krav, som till exempel att råttungar ska vara minst 4 men helst 5 veckor gamla vid leverans -- så gott som inga av våra uppfödare idag släpper ungar före 6 veckor, eftersom vi nu vet mer om hur viktig den första tiden är. Det finns heller inga krav på till exempel uppföljning av kullar eller förbud mot avel på zooråttor/grossistdjur. Tills man uppdaterar reglerna blir inte registreringen någon egentlig "garanti" (hur mycket man då kan garantera sånt) för att man är en ansvarstagande uppfödare, och därmed inte heller den kvalitetskontroll som den borde vara.

Om du är sugen på att engagera dig igen, så bli jättegärna medlem! Föreningen blir vad medlemmarna gör den till, och det vore verkligen jätteroligt om SRS kunde växa och bli en positiv kraft i råttsverige. Här finns information om hur man går med:

https://svenskarattsallskapet.se/foreningen-2/medlem/

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Kerwen
2019-02-10 21:25
#3

Det du säger låter vettigt. Råttaveln, ägandet och kunskapen har växt enormt på de åren jag har att jämföra med! Jag är grymt imponerad över de kunniga råttägare, väldigt noggranna och seriösa uppfödare och all denna forskning kring exempelvis kost och utfodring som jag har stött på hittills. Det känns som ett stort kliv framåt för det vi kämpade för, att höja råttans status som husdjur. Tack för tipset om medlemskap!

[134643]
2019-02-11 22:30
#4

Precis som du säger, om de krav som ställs på reggade uppfödare inte faktiskt speglar de krav som köpare borde ställa - så blir det ju automatiskt ingen kvalitetsstämpel att vara reggad. Då bevisar ju inte registreringen något alls, och då finns det ju ingen poäng som uppfödare att göra det. 

Hur de reglerna ska utformas kan nog någon annan svara bättre på :)

Så där tror jag att ni har största problemet. Sen måste även SRS göra comeback ordentligt, om jag får gissa tror jag inte ens att majoriteten av råttägare vet om att ni finns eller vad ni gör 😊

Upp till toppen
Annons: