Annons:
Etikettråttägare
Läst 518 ggr
Melden
2/4/19, 8:08 PM

Kostnad om råttan blir sjuk

Hej, har hört att råttor blir sjuka väldigt lätt och oftast blir de sjuka minst en gång under deras liv. Så har bara en fråga om man klarar sig på 400kr i månaden. Tänker då att maten inte blir så värst dyr då mamma köper in mat till oss som man kan ge till råttorna ex pasta, grönsaker och sånt. Och så vet jag att de ska ha fri tillgång till pellets. De kan man hitta enkelt i mat affärer och blanda eget. Ströt som kommer finnas i deras stora toalett låda köper jag från granngården. Detta enligt mina beräkningar räcker i lite över 1 månad. Så tillbaka till min fråga så är då frågan om man sparar undan 50 eller 100 kr i månaden på sitt sparkonto kommer de vara tillräckligt ifall de blir sjucka. Har just nu ca 900kr bortsparat? Har många syskon som flyttat hemifrån som hade hjälpt med kostnaden ifall nått hände men bara i nöd fall..

Annons:
Calcifer
2/4/19, 8:26 PM
#1

Det är hemskt svårt att säga, för det beror så mycket på HUR de blir sjuka. En del saker klarar man sig nog undan med några hundringar, andra kan kosta mycket mer. Visar det sig att de är allergisk mot en viss kost kan du behöva lägga ut mer pengar varje månad på en dyrare mat. Om det är något som måste behandlas under en längre tid blir det en dyrare månadskostnad på medicin. Om det är svårt för dig att ta dig till veterinären kan du tvingas ta taxi akut mitt i natten till en klinik längre bort och då räcker 900:- ingenstans.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[134643]
2/5/19, 10:17 AM
#2

900:- är inte mycket pengar när det kommer till veterinärsammanhang. Mitt senaste besök kostade 1000:- + kostnaden för medicinen och då var det ett vanligt, okomplicerat besök.  

Man kan såklart ha tur, men det skulle jag aldrig våga lita på. Har man otur kostar en råtta flera tusen under sin livstid. Sjukdom, kastrering, röntgen, provtagning, operation på tumörer. Vissa saker kan kosta 2000-3000 kronor per tillfälle. 

Att ha en buffert är jätteviktigt, och helt ärligt tycker jag inte att spara 50:- i månaden är tillräckligt. Då får du spara i ett år nästan för att ha råd med bara besökskostnaden hos vissa veterinärer. Jag tycker att först och främst sparar ni ihop en buffert redan innan ni skaffar råttor, sen fortsätter ni att spara lite varje månad också så att bufferten fortsätter fyllas på.

[134643]
2/5/19, 10:19 AM
#3

Sen vill jag bara dubbelkolla, jag kanske missförstod vad du skrev men du måste ha strö i hela botten också, inte bara i toalådor. Om det var så du hade tänkt 🙂

Upp till toppen
Annons: