Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 822 ggr
Heybroccoli
2019-02-04 12:52

Ensam råtta

Hej, jag har haft två hanar på ca 1,5 år. I helgen gick tyvärr en av dom bort helt utan förvarning. Mitt hjärta brister både för förlusten av en älskad liten vän, men även för den lilla kille jag har kvar då han nu blev ensam. Detta har vart mina första råttor jag har haft och har därför ingen erfarenhet av detta. Hur ska jag göra med min lilla kille som är kvar? Jag antar att jag behöver skaffa en liten kompis till honom, men som sagt har jag ingen erfarenhet. Vilken ålder som är bäst? Introducering? Skulle verkligen behöva hjälp så det blir så bra som möjligt!

Annons:
Mymlan&Vifs
2019-02-05 15:56
#1

Råttor kan introduceras i alla åldrar, men de är generellt sett öppnare mot främmande råttor i yngre ålder enligt min erfarenhet.

Söker du på introducering finns det en hel del trådar här inne på forumet om ämnet!

Heybroccoli
2019-02-05 16:57
#2

Okej tack för svar! Är det bättre att leta efter en kille i ungefär samma ålder som den jag har nu, eller kanske två lite yngre? Tänker i fall något skulle hända så inte en blir själv igen. Eller är det vilket som så länge han får en kompis?

Mymlan&Vifs
2019-03-25 16:34
#3

Sorry för sent svar! Åldern spelar inte jättestor roll. Unga råttor har dock lättare att ty sig till äldre råttor enligt vad jag har erfarit. Om du istället utökar till en flock på tre så har du en överskådlig storlek på flocken samtidigt som det är mindre risk att någon blir ensam kvar. :)

pellepojken
2019-03-26 11:50
#4

Det bästa vore om du skaffade 2 st småttingar. När den äldre råttisen går bort så har du en ensam råttis igen om du bara skaffar en.

Upp till toppen
Annons: