Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 669 ggr
Helena E 82
1/28/19, 9:23 PM

Hanar eller Honor?

Hej. Vi är en familj som snart ska bli med råttor för första gången. Vi har två döttrar på snart 4 och 8 år. Nu till frågan, vi fick nämligen rekommenderat att skaffa hanar pga att vi har barn. De ska vara lugnare och gosigare än Honor, sa den råttkunniga personen. Va har ni för erfarenheter/rekommendationer ? /Helena

Annons:
Chinesecrestedlover
1/28/19, 9:51 PM
#1

Hej!

Kul att ni bestämt er för att skaffa råttor, underbara små djur och helt rätt val🙂

 Generellt brukar man säga att hanar är lugnare, mysigare och helst sitter och "jäser" 😉medan honor är aktivare och mer benägna att ge sig ut på upptäcktsfärd och undersöka. Naturligtvis finns det individuella skillnader så det är ju inte alltid som det stämmer såklart. Hanarna är ju även större än honor så blir ju lite mer att gosa med, haha 😃

Min erfarenhet är att detta stämmer till stor del, mina nuvarande damer (och tidigare) gillar att springa runt och undersöka allt medan de hanar jag hade för en massa år sedan var latare och mest låg och sov i en hög…även om de såklart undersökte en del också. 

Det man ska tänka på är dock att hanar luktar mer än honor (så där får man ju fundera kring hur mycket/vad för typ av lukt man klarar av) och även att hanar kan vara mer allergiframkallande (dvs. vissa klarar av honor men inte hanar). 

Lycka till med era nya familjemedlemmar oavsett vilket kön ni bestämmer er för. Råttor oavsett kön är fantastiska små djur😍

Mvh/Chinesecrestedlover

Helena E 82
1/29/19, 6:58 AM
#2

Ok, tack . Låter mysigt med pöshögar 😊 Vet du om det är vanligt att hanar slåss med varandra men inte honor och honor?

Chinesecrestedlover
1/29/19, 10:54 AM
#3

#2 Ja, det är mysigt…så mysigt att jag trots att jag i skrivande stund har fem damer väldigt gärna skulle vilja ha några herrar också (får se om jag hittar några som behöver omplaceras…då kanske det blir flera sötnosar här)😃

Vet att vissa hanar kan slåss och ex. behöva kastreras och bo med honor eller dylikt men hur vanligt det är vet jag inte. Jag hade nog inte oroat mig alltför mycket angående det, för jag tror att det är betydligt vanligare att det går alldeles utmärkt. 

Mina grabbar kom jättebra överens…ja om man nu inte räknar lite småtjafs. De hade utsett en som "kontakt-ringklocka" 😂vilket då gick ut på att den goaste och snällaste (och tjockaste) blev "hoppad på" (med framtassarna) så att han pep och jag tände lampan och undrade vad som hände (mina första råttor och de lärde mig snabbt att tända när jag hörde pipljud😃…och jag lärde mig nästan lika snabbt att inte bry mig om deras försök till kontakt när jag skulle sova, haha). De sov alltid tillsammans och var jättesnälla med varandra annars.

Helena E 82
1/29/19, 3:32 PM
#4

😂 Va roligt att höra. Vilka tokfransar 💖. Då ska jag inte fundera så mycket på det. Tack för svar och tips 😊👍

SSK
1/29/19, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej! Jag är en nybliven råttägare. Har haft mina två killar i typ en och en halv månad nu, jag har tyvärr inte haft det lika fridfullt som #2. Mina två killar, Bengt och Sören har varit väldigt tjafsiga i olika perioder men har också varit sjukt fina med varandra. Tyvärr så har Bengt varit väldigt dominant mot Sören i omgångar, han har juckat på honom och brottats med honom varje gång Sören kom ner från sputnik. Sen är de ju tonåringar just nu och båda är ganska hormonella så det är självklart en av anledningarna att de varit lite extra bråkiga. De har dock aldrig dragit blod av varandra så jag har avvaktat. Det har börjat bli lite lugnare nu, så jag hoppas det fortsätter😁 Så jag skulle nog vara lite beredd på det, för säkerhets skull. Men samtidigt så är de en av världens gosigaste djur och jag har aldrig ångrat att jag skaffat de. Dock har jag ingen erfarenhet av honor så kan tyvärr inte jämföra. Här kommer en bild på mina små älsklingar.

[134643]
1/30/19, 2:03 PM
#6

Råttor kan absolut brottas, tvångstvättas, lägga ner varandra på rygg osv. Oftast är det ingen fara, de är duktiga på konflikthantering. I alla fall stabila råttor från bra linjer :) Mina hanar älskar att utforska, leka, trickträna, söka mat. Men också att mysa och sova. Så jag tycker inte att man ska förvänta sig mysklumpar från dag ett, och helt ärligt så tycker jag att alla råttor ska få röra på sig och inte bara ligga och mysa i soffan/på axeln. Men ja, rent generellt är det mer fart på honor. Men mina honor satt ändå gärna på axeln/innanför tröjan och mös så jag vet inte om jag tycker att man enbart ska gå efter det. Gå efter känslan, är nog mitt råd. Det finns många småbarnsfamiljer med både honor och hanar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: