Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 695 ggr
Chinesecrestedlover
1/28/19, 1:05 PM

Glasvattenflaska -lite frågor

Hej!

Har under en längre tid funderat på att skaffa vattenflaskor av glas till mina olika smådjur; känns som att det borde vara mer hygieniskt och skulle gärna plastbanta lite (även om de har mycket annat i plast). Sen eftersom jag har planer på (inte nödvändigtvis för råttorna då men för andra) att ha flaskorna inne i burarna så skulle det kännas mer säkert mot gnagande. 

Sen måste jag erkänna att jag även tycker att utseendet är bättre…inte ett jättestort fan av plastflaskornas utseende. De fungerar bra och jag har använt mig av plastflaskor i olika storlek och former sedan 1990 när jag fick min första kanin (inte samma flaskor såklart😉)…men kanske är dags för en modernisering, haha. 

Har sett både bra och dåliga recensioner av olika glasflaskor. Vissa skriver att de läcker eller att det blir stopp osv. vilket ju såklart inte låter speciellt uppmuntrande…men vad har ni för erfarenheter av glasflaskor och vilket/vilka märken är bra/rekommenderar ni?  

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
ThatPie
1/28/19, 1:45 PM
#1

Jag har använt trixies 125 ml vattenflaska i glas i snart ett år. Har varken haft problem med att den läcker, droppar eller blivit stopp i den. Dock använder jag en egen gjord anordning för att få ”fast” den i buren. Ved dock inte ifall de större storlekarna har några problem, men trivs väldigt bra med min!

Chinesecrestedlover
1/28/19, 1:50 PM
#2

#1 Ok, tack för svar. Låter mer hoppfullt än mycket jag läst tidigare.  Kommer ju vara i behov av olika storlekar, så alla tips och tankar oavsett storlek på flaska är välkomna. Kommer antagligen få hitta på någon egen fastsättning jag också…flera av de tilltänkta burarna är ju liksom gjorda i glas 😃 Hur har du satt fast din?

ThatPie
1/28/19, 3:50 PM
#3

#2 jag har en stål tråd (av tjockare slag) virad runt, som sedan är böjd till en krok och hängd över kanten på akvariet. Svårt att förklara ska ta en bild när jag kan.

[134643]
1/28/19, 3:58 PM
#4

Jag har både stora och små. Tror en på lite drygt 100ml och någon på dryg 300ml om jag inte är helt ute och cyklar. Har inga problem alls med mina! :)

Chinesecrestedlover
1/28/19, 4:23 PM
#5

#3 Ok, bra med lite andra lösningar på "hänga-flaska-problemet" för jag vet inte om mina lösningar kommer fungera med en glasflaska, med tanke på att de (antar jag) väger rätt mycket mer än en plastflaska. 

#4 Ok, låter ju lovande 🙂 Vilket märke har du?

[134643]
1/28/19, 4:50 PM
#6

#5 De stora är ”Living World” och den lilla är en Trixie tror jag, den har i alla fall en majskolv istället för morot så tror det haha. Alla är köpta på ratrations :)

Annons:
ThatPie
1/28/19, 4:52 PM
#7

#6 då lär din lilla vara samma som min då jag också har en majskolv :)

Chinesecrestedlover
1/28/19, 4:59 PM
#8

#6 och #7 Haha, ok…morötter och majskolvar 😃 tycker det är en lite knasig idé att ha i en "leksak" för att kunna se vattennivån (man kollar ju liksom till sina djur och byter vatten varje dag så förstår inte riktigt vitsen…förutom att det ser lite gulligt ut…men de kunde ju kasta i en badanka eller nåt istället😂som liksom passar in i miljön).

Upp till toppen
Annons: