Annons:
Etikettråttägare
Läst 502 ggr
lekman
1/28/19, 8:56 AM

Potträning

Hej

Vi är helt nya råttägare sen drygt en vecka. Köpte ett par honor från en privat uppfödare och de är helt enkelt toppen. De är jättetrevliga och bra att ha att göra med. Min största fråga just nu är att vi bejhöver få dem rumsrena, att få dom att gå på toan o inte göra sina behov överallt, som det är nu.

Har en ganska stor bur med tre våningar, men med ett antal små luckor att öppna. Det är därför ganska svårt att sätta ner dom i toaskålen just när de skulle behövas, eller hur gör man? Vi har ett strömaterial som jag tror kommer från majs, på nåt sätt, från växten? Som det är nu så verkar dom trivas med toan, som om det vore en av bäddarna, kan sitta o äta o må gott i den, men inte göra sina behov i den,  den finessen har de inte fattat alls.

Hoppas på lite råd i detta viktiga ämne/Lars

Annons:
[134643]
1/28/19, 9:37 AM
#1

Om ni inte har olika strö i toaletten och botten så börja med det. Ha också flera toaletter, speciellt nu i början. De ska inte behöva gå speciellt långt alls för att nå en toa. Sen plockar ni helt enkelt upp alla pluppar som hamnar någon annanstans i buren och lägger de i toan. Då brukar de förstå tillslut att det är där de ska vara. 

Kiss är lite svårare. För det första kan du se ifall det finns någon plats de gärna kissar på - och ställ toan där. Att lägga in stenar, ungefär knytnävsstora, kan också locka dem till att kissa på dem istället 🙂

lekman
1/28/19, 10:20 AM
#2

Vi har två toaskålar och har bara strö i dom, ingen annanstans alltså. På botten av buren har jag lagt en frottehandduk med en kökshanduk ihopsydd och den ligger med en slätare sidan uppåt. Dom har alltså en bomullsmatta på burbotten och den har de lyckligtvis inte kissat på alls, ännu, Det har utvecklats till att de har den översta hyllan till toa, där var det fullt av bajs och kiss i morse. Jag ställde en av toaskålarna däruppe så vi är alltså ganska nära nu, men gäller att få dem att fatta att toaskålen är just en toa.

/Lars

[134643]
1/28/19, 10:42 AM
#3

#2 Det är lag på att ha bottenströ, så det får ni fixa. Hampaströ (heter lättströ på granngården) eller alspån brukar vara poppis 🙂 

Då är ni på väg. Sen äter och sover vissa råttor gärna i toan, så räkna inte med att de inte kommer använda toan till det också 😃 Sen vet jag inte hur er bur är inredd, men personligen brukar jag försöka ha så få hyllor som möjligt. Jag har en, bara för att det är smidigt att ge färskfoder på en hylla. Annars tycker jag mest bara att de är kissfällor och onödiga att ha 😊

lekman
1/28/19, 12:35 PM
#4

Ja OK, då ska jag fixa med bottenströ. Är det nån variant som är rimligare att ha där man vill att de ska kissa och nån annan variant som är bättre som rent bottenströ?

/

[134643]
1/28/19, 1:45 PM
#5

#4 Nja, inte direkt. Men det kan vara trevligt att ha något som suger upp i toaletten, och något mjukt på botten. Pellets-liknande strö brukar inte rekommenderas som bottenströ då det är rätt hårt för små tassar. 

Själv har jag toa-lätt i toan, men jag antar att det är något liknande det majsbaserade du har? 🙂

Upp till toppen
Annons: