Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 487 ggr
apportbocken
1/19/19, 2:26 PM

Lära råttor att gnaga mindre?

Bara en fråga i ren nyfikenhet: Går det att lära råttor att gnaga mindre genom att lyfta tillbaka dem till buren när de gnager? Eller lära in en förbudssignal (med positiva metoder)? Förstår att ett så naturligt beteende hos gnagare som att gnaga aldrig går att få bort helt, men kan råttan lära sig att t.ex en trägren i buren är ok medan ett bordsben inte är det? Vad tror ni?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
[134643]
1/19/19, 11:06 PM
#1

Jag tycker att jag är rätt så duktig på djur. På att förstå beteenden, träna in önskade beteenden och träna bort oönskade beteenden. Jag vill bara börja med att säga det 😃

Men råttorna… Alltså, nej. Envisare djur har jag nog aldrig träffat. Det kanske går, och jag vet att vissa använder sig av bitterspray eller tabasco eller liknande vilket kanske fungerar för vissa (mina bryr sig inte ett dugg. Ska listen dö så ska listen dö liksom). 

Men jag har då inte lyckats, och jag har faktiskt valt att inte ta den fighten istället för att ens försöka. Jag har istället tagit bort problemet på annat sätt. När de tuggade på undersidan av min säng tog jag bort benen och ställde madrassen direkt på golvet, när de tuggade på en specifik plats på en list ställde jag en bokhylla framför, sladdar är undangömda osv. Jag undviker konflikt istället.  

Jag resonerar som att de inte kan förstå skillnaden på grenar i buren och mina lister, speciellt med tanke på att hela mitt rum rent krasst är deras bur. Men för mig har det heller inte varit något jättestort problem och jag har därför inte lagt något stort fokus på det. 

Jag vill heller inte göra buren till en tråkig plats för dem och därför är jag lite avig till att använda den strategin. Jag vill inte att det ska kännas som ett straff att vara i buren, utan där ska man också kunna busa och mysa. 

Förbudssignal fungerar verkligen inte för oss. De slutar för sekunden och börjar igen sekunden efter. 

Så jag vet inte hur givande det här svaret var för dig haha. Kanske går det om man är beredd på att lägga ner ordentligt med tid på det, men om det är ett krav för dig att råttorna inte får tugga på saker så hade jag nog rekommenderat dig att inte skaffa råttor. Jag skulle inte våga förlita mig på att jag skulle kunna lära dem det.

apportbocken
1/20/19, 12:28 AM
#2

#1 Det var ett givande svar! Det är absolut ingen biggie om något skulle tuggas lite på, något i hörnet på sängen eller en byrå är ok. Däremot vill jag inte ha allt söndertuggat och trasigt så det syns så fort en kliver in i rummet. Dock ska det ju synas att det bor djur sär det bor djur! xD Tror ni att det hade funkat att ha en stor hage råttanpassad hage i rummet med diverse kartonger, leksaker och aktiviteter utan saker som är farliga eller dåliga att tugga på för att sedan ge råttorna tillgång till hela rummet ett par gånger i veckan under uppsikt. Så kan en lyfta bort råttan då den tuggar på något olämpligt endast med syfte att rädda prylen den tuggar på. Jag håller på med den kända övertalningsprocessen. Mina föräldrar vägrar inse hur mycket rådisar skulle berika mitt liv…

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[134643]
1/20/19, 9:20 AM
#3

#2 Hagar fungerar absolut! Det är inget måste att låta råttorna springa i ett helt rum. Har de en hage och kanske får följa med på axeln till andra platser i huset ibland så är de nog hur nöjda som helst! Ah, jag förstår. Lycka till!

Mymlan&Vifs
1/25/19, 10:58 AM
#4

Det går inte att träna råttor att sluta gnaga, men det går att hindra/träna dem att inte gnaga på allt. Rent generellt så gnagar inte råttor på allt de ser. Utöver det så finns det vissa personlighetstyper som ska gnaga på allt. Det som brukar råka illa är: Sladdar, lister, textilier, tapeter och i vissa fall möbelfötter. För att minska skadan finns det flera åtgärder:

1. Råttanpassa rummet som buren står i. Ha inte sladdar drällandes på golvet, utan väl undanstuvade. Man kan även skaffa väguttagspluggar. Allt som råttorna inte får komma åt kan läggas i lådor, skåp, byråer, etc. Inga plantor på fönsterbrädan. Korta gardiner, etc.

2. Ha översikt när råttorna rastas. Se vart de springer, lek med dem, var närvarande. Gör de något de inte får göra, lyft bort dem därifrån. Det är ok att säga "fy" medan man lyfter bort råttan. Men knäpp inte på den eller bestraffa den på ett alltför negativt sätt, för de kan ha svårt att koppla straffet till vad de har gjort. 

3. Inred buren rikligt och med massor av gnagsaker. Ju mer stimulans de får i buren, desto mindre kommer de att ta ut eventuell rastlöshet på dina saker.

apportbocken
1/25/19, 4:50 PM
#5

#4 Bra tips! De ska jag ha med mig i framtiden!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Upp till toppen
Annons: