Annons:
Etikettråttägare
Läst 840 ggr
Chinesecrestedlover
2019-01-14 00:58

Ensam råtta - Vad göra tills vänner finns igen?

Hej! 

På väldigt kort tid har jag förlorat två råttor och två kommer inom den närmaste tiden att behöva avlivas…och då finns bara en kvar!😭 Trodde med mina fem damer att jag skulle ha tid på mig och inte hamna i en sån här situation…men tyvärr så har jag mycket snart en ensam råtta.💔 

Finns det någonting jag kan göra för att min lilla Suzie Q ska må så bra som möjligt på egen hand tills det att jag hittar en eller flera vänner till henne?  Naturligtvis spendera så mycket tid med henne som möjligt… men har ni tips på hur jag kan sysselsätta henne eller så för att hon inte ska gå under i sin ensamhet? Jag tycker så synd om henne😢. 

Vill ju inte att hon ska må dåligt och bli deprimerad eller nåt…det räcker ju med att förlora alla andra råttor…vill ju inte att den som blir kvar ska behöva må dåligt också till råga på allt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. Vet inte om denna hamnar i fel grupp nu…ni gärna flytta den rätt i så fall. ds.

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-14 01:16
#1

Ett tillägg: 

När jag (förhoppningsvis ganska snart) hittar nya kompisar…hur gör jag då? 

När jag fick hem mina nyaste råttor så hade jag ju dessa i karantän innan de fick träffa Sonja (tills dess hade hon bott ihop med Simone, som tyvärr blev sjuk och inte kunde sättas ihop med de andra). Ingen av råttorna var ju någonsin ensam i detta fallet…

I denna situation så känns det ju väldigt taskigt mot Suzie Q att hon ska behöva vänta; först tills jag hittar nya råttor och tills dessa kommer hem hit (vilket ju tyvärr kan ta en stund) plus sedan flera veckor av karantän… 

Hur skulle ni göra i min situation? Chansa på att den/de nya råttorna är friska och sätta ihop  ganska direkt (och hålla tummarna att alla inte blir sjuka…) eller köra på den vanliga karantänrutinen och låta Suzie Q vara ensam längre?

[134643]
2019-01-14 13:47
#2

Beklagar verkligen. 

Om du köper unga djur från en bra uppfödare hade jag faktiskt skippat karantän. Jag vet inte om det är rätt eller inte, men jag hade gjort så. Chansen att den gamla råttan går ihop med de nya minskar ju desto längre hon är ensam, så att lägga på 6 veckor extra hade jag faktiskt inte gjort. 

Men nu kanske jag bli halshuggen av någon haha 🤪

Tror inte att det finns så mycket annat att göra än att bara ha henne nära så mycket som möjligt, och att försöka hitta sällskap åt henne så snabbt du kan.

Chinesecrestedlover
2019-01-15 05:28
#3

#2 Tack för svar…dock så är jag mest för att ta hand om omplaceringar (oavsett djurart) så det är väl framförallt det som jag söker även denna gång…men med tanke på den akuta situationen är jag dock mer öppen för andra alternativ denna gång. 

Suzie Q var jättesnäll när hon fick träffa Sonja för första gången och de gick väldigt bra ihop…men det är väl oavsett det (att hon inte visat tecken på att inte acceptera andra råttor menar jag) såklart bäst att få till nya vänner snarast. 

Letar på som en tok efter nya kompisar…hittat en del, men dessa är då lång ifrån där jag bor och med tanke på att jag inte har körkort så blir det besvärligt. Det går ju oftast att hitta transporthjälp…men det brukar ju tyvärr ta lite tid…tid jag inte känner att jag har så mycket av denna gång; så helst skulle jag vilja hitta någon/några råttor nära mig. 

Nu (sedan eftermiddagen den 14/1) är Suzie Q ensam (mina andra damer har fått somna in🌈❤️) och därför är det ännu mer av en kamp mot klockan (känner jag) att hitta kompisar.  

I väntan på nya vänner så har jag försökt sysselsätta henne lite extra, t.ex. i form av hela nötter och lite "födosöks-leksaker" m.m.  

Mitt hjärta gick i tusen bitar💔 😭när jag hade placerat de andra i transportburen och Suzie Q tittade efter de andra och såg allmänt ledsen ut…så hoppas verkligen på att jag snabbt hittar en lösning på hennes ensamhet i form av en ny kompis eller flock att busa med.

tanglytails
2019-01-15 22:48
#4

Är du aktiv via fb? Där är bl.a. minst en hoppsankull jag sett. Vet inte om det är i dina krokar dock.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
2019-01-18 16:42
#5

#4 Tack för tips…men det har löst sig (eller snart i alla fall). 🥳 Suzie Q kommer inte behöva vara ensam så många dagar till, så skönt att det gått fort att hitta nya kompisar🥵. 

Det är omplaceringar så…karantän eller inte karantän?

Chinesecrestedlover
2019-01-21 18:19
#6

Nu är Suzie Q inte ensam längre. I skrivande stund håller hon på att lära känna fyra nya vänner. Hoppade över karantän så hon slipper vara ensam och håller tummarna att det går bra ändå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: