Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 406 ggr
Melden
2019-01-10 17:45

Köpa omplacerings råttor

Hej jag undrar om de är bra att köpa omplacerings råttor? Alltså äldre råttor som behöver nya hem. Man gör ju en god gärning och de kanske är bättre om de är ens första råttor då de inte lever så länge, som i sin tur är extremt sorgligt men kanske bättre då man inte håller i de så länge. Vad tycker ni fördelar och nackdelar??

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-10 19:35
#1

Hej!

Nästan alla djur (oavsett art) jag har (har många 😉) är omplaceringar; undantaget är mina hundar som jag köpte då de var valpar (ville ha just de individerna, men skulle inte ha problem att även skaffa en hund som omplacering). 

Jag hjälper helst djur som är i stort behov av ett nytt hem. Alla mina råttor är och har varit omplaceringar (förutom mina allra första råttor som jag hade för en massa år sedan) och även "nästa omgång" råttor som kommer hit lär vara det. Hade ett långt uppehåll när jag inte hade några råttor (12 år!…tillslut orkade jag inte vänta längre, haha) så jag skaffade råttor igen i juni 2017. Mina tjejer har alla kommit hit när de varit runt 1 år. 

Det är klart att man riskerar att inte få behålla de så länge, men jag tycker fördelen att man hjälper djur som verkligen behöver få "komma rätt" och få den kärlek de förtjänar; djur som kanske inte är lika eftertraktade (p.g.a. sin ålder exempelvis) osv. överväger de nackdelar som finns med omplaceringar.  

När det gäller inskaffande av första råttor så skulle jag säga att det viktigaste är att råttorna är snälla och trevliga (kanske inte som min kära Sonja som hugger så fort hon får chansen och hårt som f*n dessutom😃). Om det är ungar man köper (inte från djuraffär utan från en bra och seriös uppfödare) eller om det är lite äldre omplaceringar spelar mindre roll. 

Som med alla djur så ska man såklart tänka efter före och ha ambitionen att de ska få stanna hela sitt liv. Självklart kan saker hända (som att man blir allergisk, det går ju inte att göra någonting åt) men man ska tänka efter och se till att man kan ta hand om djuret/djuren hela dess liv. Med djur som råttor som inte lever så länge borde detta ju vara en enkel sak…men tyvärr verkar folk inte kunna planera alls för framtiden inte ens några ynka år framåt (finns otroligt många annonser med smådjur som ex. möss, råttor och hamstrar som säljes p.g.a tidsbrist, barn som tröttnat m.m.). 

Det värsta jag vet är dock folk som skaffar sig en sköldpadda eller papegoja t.ex. och sedan efter typ. några månader eller några få år så har de plötsligt tröttnat eller fått tidsbrist osv. När det gäller dessa djur som ju lever länge så får man ju verkligen fundera flera varv innan man skaffar sig ett sånt djur. Har man inte  det intresse, tid osv. som krävs…så kanske det är lämpligare att skaffa ett djur som inte kräver ett livslångt engagemang liksom…suck… Speciellt hjärtskärande med papegojor (som har en intelligens som ett litet barn) och som tvingas flytta runt mellan hem😭.

Förlåt för mitt lite väl utsvävande svar, haha. Jag har rätt starka åsikter kring just omplaceringar eller ja framför allt kring folk som behandlar djur som om de vore "slit och släng" varor utan känslor💔 (det är därför jag hellre tar hand om "djur i nöd" än köper "nya" bebisar). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: