Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 620 ggr
Anntho
1/6/19, 10:18 PM

Panikhjälp!? Riktiga råttor hemma bland mina?!

Ni måste hjälpa mig! Mina råttor som är i ett annat rum började helt plötsligt pipa mycket. Jag gick dit och fick se en stor berunråtta klättra på buren! Den sprang och gömde sig i samma rum! Den var helt enorm! Nu är mina bara två månader men denna var helt enormt stor! Vi bor i ett gammalt hus, har möss i bland och precis öppnat upp golvet på övervåningen för renovering på ett ställe. Där alla rör går, den måste ha kommit därifrån! Frågan är vad jag ska göra nu? Jag får panik! Vi köper råttburfällor i morgon så får vi släppa ut råttorna någonstans. Jag vill ju inte döda dem! Känner mig helt knäckt, är råttan ensam? Därför den kommer till mina. Är det farligt för mina? De pep väldigt mycket. Känner mig både ledsen och rädd. Ledsen för att jag vet ju att jag inte kan ta en brunråtta som tam och rädd för mina egna killars skull. Den är kvar i rummet med mina råttor och trycker. Jag får lämna dörren öppen så den springer ner i hålet igen och sen stänga till mina råttor. Har vanliga råttor sjukdomar som nu mina kan smittats med?! Är detta vanligt? Snälla säg att någon har något bra råd denna miserabla söndagskväll. Jag vet inte vad jag ska sätta detta inlägget.

Annons:
Honestyisdead
1/6/19, 11:12 PM
#1

Lämna inte dina råttor där en bild råtta finns för det första! Det är farligt.

Anntho
1/6/19, 11:27 PM
#2

Okej nu är det ju en vild råtta som tagit sig in i mitt hus. Jag har inte lämnat mina råttor bland vilda råttor. Jag får inte fast i den vilda råttan. Den är lös i mitt hem! Hur farligt är det?! Dom har säkert nosat på varandra genom gallret! Blir helt panikslagen! Är det sjukdomar du tänker på? Eller något annat? Jag kan inte flytta buren själv. Den är egenbyggd och väldigt tung. Jag får ha dem i transportburen i så fall tills den är infångad.

Anntho
1/6/19, 11:32 PM
#3

Nu har jag letat igenom hela rummet där mina råttor bor och den måste ha gått ut ur rummet och smitit ner i hålet där jag tror den kommer ifrån. Så jag stängde dörren till mina råttor nu och så får jag försöka fånga in den i morgon. Men är det farligt? Kan mina ha blivit smittade av något?

Anntho
1/6/19, 11:46 PM
#4

Vågade inte chansa, rotade fram en gammal gallerbur, den är stor men inte tillräcklig för längre tid, så får de stå inne i mitt sovrum tills den ovälkomna gästen är borta.

[134643]
1/6/19, 11:51 PM
#5

Ja, det finns sjukdomar som vilda råttor kan ge våra tamråttor. SDA, t.ex. Men oavsett kan du inte göra något mer än vad du gjort nu, så vitt jag vet i alla fall. Själv hade jag nog disinfekterat buren som den vilda råttan gick över, men det spelar kanske ingen roll egentligen. Håll koll på dina råttor och åk in direkt ifall de visar tecken på sjukdom. Hoppas allt löser sig för er!

Honestyisdead
1/7/19, 12:15 AM
#6

#4 Så hade jag också gjort!

Annons:
zickan
1/7/19, 1:25 AM
#7

Tur nog är SDA inte så farligt i sin egen form. Men något man gärna vill undvika onödig kontakt med. Vilda råttor har stor risk på att sprida saker som SDA, Car, Corona, Sork feber(hanta virus), Pastruella mm. 
Dock är det bevisat att tamråttor ofta bär på saker utan att de bryter ut. Sånt som kan bryta ut och visa sig under stress eller annat där imunförsvaret sjunker. Eller vid annan form av sjukdom.  Mykoplasma har det pratats om länge. Men kunskapen har varit dålig. Många drar alltid allt för att va Myko. De ligger lika stor risk att tamråttor bär på Car som Myko. Pastruella var också i farten ett tag men verkar inte ha fått något större fäste skönt nog.
Bästa för att undvika risk för utbrott är att försöka undvika onödig stress närmsta månaden. Gärna 2 månader om man vill va ännu mer säker. Inte ta in något nytt under samma period. Stress som kommer från introducera nya råttor, flytt osv. 
Även smart att alltid lägga lite tanke på nyttig kost, mer när det löper risk eller är sjukdom. Immunförsvaret kan ta saker själv om man bara hjälper till att stötta det lite. 
Ha lite koll på allmäntillståndet. Inte gå och dö av panik om de börjar nysa. Men va mer berädd att göra något om det skulle förvärras från nysningar till annat.  Dock är det alltid bäst om råttans immunförsvar kan orka lösa det själv än att man medicinerar. Men bör va beredd att söka vård vid behov. 

Risken för skabb/ohyra ökar också. Men mest av allt är det ökad risk för bit skador på dina råttor och dräktighet ifall de tuggar sönder en botten osv. Om det nu är olika kön på dom. 

Smart är som tipsen ovan. Säkra dina råttor från att vilda kan klättra på deras bur igen. Ökad risk att de får bett på tassar och svans.  Aldrig fel med noggran hygien. Skura av den delen eller hela buren med rengöringsmedel. Och om du har desificeringsmedel är sånt toppen. Gärna inte handsprit dock. Handsprit är bäst att använda efter man redan rengjort med tvättmedel/tvål. Bara köra handsprit räcker inte om smuttsen sitter kvar under. 
Kanske till och med sitter med vircon hemma. Super bra saker. Jag kör mina burar, vägg och golv i djurrumet minst en gång om året med sånt efter storstädning. 

Att de piper kan ha och göra med att de var honor och vilda var en hane. Men inte helt i brunst så de säger ifrån. Men mest troligen att de var rädda/osäkra mot vilda råttan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: