Annons:
Etikettråttägare
Läst 465 ggr
Melden
1/6/19, 5:00 PM

Hur mycket kostar råttor i månaden igentligen

Har hört från många att råttor är väldig dyra att ha i månaden men från andra att de är billiga. Ströet är ju inte dyrt då jag bara kommer ha de i toaletten och fleece i själva buren och kommer ju blanda egen pellets från mataffären så de borde ju inte heller vagra så himla dyrt? Visst leksaker och sånt men man kan ju bygga själv priset borde väll inte gå över 270 eller så i månaden, eller är jag helt ute och cyklar??

Annons:
Chinesecrestedlover
1/6/19, 5:40 PM
#1

Hej!

Vet inte exakt vad jag lägger/månad på mina "sötsvansar" (har en hel del andra djur också…)men skulle tro att när folk säger att de är dyra djur att ha så handlar det till största delen om att de lätt drabbas av diverse sjukdomar m.m. = veterinär är inte billigt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

[134643]
1/6/19, 8:23 PM
#2

Det är inte lagligt att bara ha filt utan du måste ha strö så att de kan gräva också. 169 kronor tror jag en 20kg bal lättströ på granngården kostar, och den räcker länge. Och som sagt, veterinärbesök kostar så det måste (!!) man ha en buffert för. Det går att försäkra råttor men det är upp till var och en ifall man tycker att det är värt det prismässigt. Jag tror att det går att klara sig på 300/månad för två råttor. Ofta blir det stora klumpsummor, som när man köper in buren, mat och inredning, men själva månadskostnaden är låg. Att blanda egen mat fungerar, men då måste du läsa på ordentligt hur det ska sammanställas. Du behöver också tillsätta vitaminer, vilket som det ser ut just nu i princip enbart går att köpa på ratrations.com där frakten ligger på 250 kronor. Personligen tycker jag att det är lika bra att köpa maten därifrån (isa-mixar heter der) när man ändå ska beställa då frakten är densamma upp till ca 28kg. Maten är billig, tror helt ärligt inte att det blir någon större skillnad på att köpa det eller blanda eget.

Melden
1/7/19, 12:19 AM
#3

Jag sa ju att jag skulle ha strö också…? #2

Chinesecrestedlover
1/7/19, 1:39 AM
#4

#3 Toalådor med strö räcker dock inte…om de inte är rejält tilltagna (läs: lika stora som minsta måttet enligt lag säger att en bur ska vara för samma antal råttor man har…om jag fattat rätt i alla fall).

zickan
1/7/19, 1:47 AM
#5

Som ovan nämt är det lag på strö låda stor nog att gräva runt i. Oftast när man tänker toalåda är det inte så stor yta på dom. 

Priset för alla husdjur är olika i alla hem då tillgängligheten för strö/foder kan skilja sig mycket och ha olika pris lappar. Sedan lägger en del mer pengar på en del saker.
Antalet råttor har även stor betydelse som könet på råttorna. Två små honor kostar inte lika mycket som två stora hanar.  Sedan räknar en del med sparandet till veterinärkonto. En del räknar inte med den summan då de kanske redan har sparkonto eller en så pass bra budget att de inte lägger undan.  Vissa väljer tyvärr även att inte lägga undan pengar och ha en buffert till sina djur. 

Finns flera trådar om samma sak här inne som du kan söka upp. Däremot ändras priserna, utgifterna och kunskapen hela tiden. Jag kan sätta ihop en ny tråd om utgifter och be folk fylla på :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: