Annons:
Etikettoff-topic
Läst 736 ggr
Cornelia Isaksson
12/25/18, 8:53 PM

Råtta vs mus

Vet inte vart detta inlägg hör hemma därav den kanske konstiga placeringen Jag vill veta allt om råttor hur dom är mat, bur, kostnader storlek ålder dag eller natt aktiv ja allt. Vad är skillnaden på mus och råtta

Annons:
zickan
1/7/19, 6:28 AM
#2

Största skillnaden är storlekek. Råttor är större. Dvs de äter mer, avför mer. Kräver större utrymme. Än mindre djur som möss. 
Mushanar luktar ofta mycket mer än råtthanar.  Möss mins jag inte normala storleken. Men skulle gissa runt 50-100 gram som standard. Inom möss finns två kroppsvarianter. Vi kallar dessa Svensktypad, dvs den mindre normala standardmusen vi är vana att se. Och engelsktypade som oftast är större med större öron. Samma art och en stor del är blandad engelsk/svensk. 
På råttor finns det mest en storlek i sverige. Honor ofta på 250-500gram
Hanar 400-900 gram. Men det finns individer som blir större som mindre. 
Länge varit känt att harley/långhåriga har varit mindre till storlek men detta har börjat ändrats. Finns även en reccesive gen som ger tamråttor i dvärg storlek. Denna har vi inte aktiv i sverige. Inom råttor finns toppörad/vanliga öron placerade mitt på huvudet. Och dumbo öron som är placerade på sidan av huvudet och ser större ut. 
Finns väldigt många färger, teckningar och pälsslag på både möss som råttor.

Husdjur som råttor och möss är ofta aktiva efter invanda beteenden. Normalt brukar de va aktiva lite när som på dygnet. Mina har varit mer aktiva och vakna vid skymning och natt. De har nästan verkat förvånnade när jag dykt in tidig morgon och börjat ge mat. Är själv mer kvälls och natt pigg/aktiv. 
Och råttor jag passat från andra hem har varit mer morgonpiggna än mina. Nu senast under julen satt de två tjejer jag passade, nästan och väntade på mig när jag kom hem från nattjobbet. 

Resten är det nog enklast att du läser lite själv i de artiklar som finns. Alla ger olika i mat. De skall ha Torrfoder ståendes framme hela tiden enligt lag. Färskfoder ett par gånger i veckan. Ett bra Torrfoder innehåller allt dom behöver. 
Och för mycket lagad mat, grönsaker mm som är lätt och gott att äta. Gör att de kan gå dels upp i vikt. Men dels hellre äter färskmaten och kan därmed låta bli torrfodret och förlora den näring de kan behöva från torrfodret. Samt den stimulans de får att att gnaga på sin mat. 
Kosten, bottenströ, inredningen är rätt lika på råttor som möss. Även sjukdomar och ohyra delar dom det mesta av. Och kan smitta varandra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: