Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 474 ggr
Anntho
2018-12-17 19:35

Utevistelse och tid?

Hej! Vi har två nya råttkillar hemma. Är väl ca två månader nu ungefär. Hur länge har ni ute era råttor? Vi har ute dem löst varje dag. Men de blir aldrig trötta 😅 ska man ha ute dem tills de tröttnar i denna åldern eller är en viss tid bra? Vi har dem ute ca 1 - 1,5 h per dag men det känns som de hade kunnat vara ute hur länge som helst. De ränner runt som tokar, klättrar på allt och alla. Måste säga att det är väldigt underhållande 😊 Men lugnar aldrig direkt ner sig. Är det ok att ha dem ut längre eller är det som ex valpar att man inte ska ha för mycket aktivitet i ung ålder? Tack för svar! 🧡

Annons:
[134643]
2018-12-17 20:42
#1

Jag tycker personligen att det är okej att ha dem ute längre, mina hade inte klarat av att bara vara ute någon timme per dag utan att bli extremt rastlösa (trots stor bur med aktiveringsmöjligheter). 

Däremot kan det vara bra att blanda aktivitet med lite lugn, som att få sitta med i luvan eller på axeln. Just för att jag tycker att det är viktigt att de kan klara av det också. Som små kunde jag ibland stoppa in dem i buren när jag kände att de liksom gick upp i varv och inte kunde hantera det/glömde bort att stressa av. Då fick de en liten time out helt enkelt, fick käka, dricka och sova en liten stund innan de fick komma ut igen. 

Mina är nu 4 månader och har den senaste månaden haft buren öppen 24/7, och så får de följa med upp i köket på axeln någon gång om dagen ungefär. Nu har de tyvärr börjat tugga på lister så de får vara ute när jag är hemma/vaken, ungefär 4-5 timmar om dagen. Men de är i princip alltid vara ute tills att de blir trötta och går och lägger sig vilket brukar ske efter ca 1-2 timmar. Efter ett tag vaknar de igen och kör rond två. 

Så nej, om de vill vara ute längre hade jag låtit dem. Tillslut brukar de däcka någonstans, antingen ute med er eller i buren.

[134643]
2018-12-17 20:48
#2

Vill också poängtera att överstimulering är en sak även hos råttor. Men om man som sagt blandar aktivitet med mys och i värsta fall kör en timeout om man märker av att de varit uppe i varv alldeles för länge tror jag inte att det är någon fara. Små råttor behöver sova mycket och ofta, men de har också väldigt mycket spring i benen. 

Det kan vara bra att försöka ha det lite tråkigt tillsammans ibland också, tänk typ passitivitetsträning för hundar, så att de lär sig det också. För mig tycker jag att det har kommit rätt så naturligt. Om man t.ex släpper ut dem i badrummet utan speciellt mycket saker så utforskar dem i typ 30 minuter, sen tröttnar de och brukar komma tillbaka till mig för mys och sömn istället. 

Fullt ös medvetslös brukar det vara här hemma, med andra ord. Bästa minnet från när mina var riktigt små var när de hade busat omkring länge och sedan började lugna ner sig. Max skulle tvätta sig och kör den klassiska stilen när de slickar på tassen innan de kliar sig. Han somnade med tassen i munnen 😃

tanglytails
2018-12-20 12:37
#3

Har mina ute dagligen sen på helger är dom ute mycket längre, handlar inte om att trötta ut dom för min del utan för att ge dom mer livskvalité & göra annat än vad som finns i buren. Vi har aktivering utanför buren så dom har något att göra. Många har sina i soffan & verkar inte erbjuda mer för dom tycker råttorna ska mysa & ta det lugnt. 

Överstimulering är inte bra & understimulering är inte bra, lagom är bra. Man brukar rek minst 1 timme/dag så det är minimum tycker jag men om du inte redan gör det så erbjud aktivering/saker att göra även utanför buren.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Anntho
2019-01-02 20:12
#4

Tack för alla svar! :)

Upp till toppen
Annons: