Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 623 ggr
Anntho
2018-12-03 21:58

Hanråttor som bråkar/leker? + andra frågor

Hej! Har två hanråttor på 6 veckor, de är bröder. De är familjens första råttor. Den ena är mycket större och vildare än den andra och ibland så verkar de bråka. De rusar runt och brottas och ibland piper de till. Den större av dem kan också börja bråka om jag kommer med mat. Försöker tämja dem och nu klättrar de upp på armen om jag kommer med något gott. Men då kan den större bita ifrån på den mindre. Är detta bråk? Eller lek? De får vara ute varje dag, men deras bur är i dagsläget lite liten. Den nya blir klar på onsdag. Den är 60×40 i botten med två hyllplan, den vi har nu. Kan det vara därför de "bråkar"? Nu får de en ny stor bur om två dagar. Vi har aldrig haft råttor innan och överallt sägs det att de ska vara fler och att de absolut inte ska vara ensamma. Men ska de verkligen bråka då? Om det är tristess, vad kan man aktivera dem med i själva buren? De har pinnar och grenar, rör och hus och så. Foder finns alltid och de får ny färsk varje dag. En fråga till, det känns som om råttorna är väldigt hungriga. Fick reda på att de skulle ha fri tillgång till Torrfoder. Skålen får jag fylla två ggr om dagen. Är det normalt och kan man råka ge råttorna för mycket mat? Tacksam för svar! Ps. Väldigt exalterad över dessa små djur, trodde inte att råttor skulle vara så roliga! Egentligen är det vår dotters råttor men jag själv har blivit helt såld! :D

Annons:
[134643]
2018-12-04 10:36
#1

6 veckors råttor busar och brottas och piper. Det är helt normalt men kan se lite läskigt ut. De lugnar ner sig efter ett tag. Sen kan även äldre råttor bråka lite, det är också rätt normalt och det blir bara problem om de inte kan hantera och lösa konflikten. Precis som alla djur och människor har de inte oändligt tålamod och kan självklart säga ifrån om någon är jobbig. Deras bus nu som bebisar förbereder dem också och tränar dem i att hantera konflikterna som kommer längre fram, så det är jättenyttigt att busa :) Det ska alltid finnas Torrfoder, ja. Men se till attt det inte är så att de gömmer maten någon annanstans i buren utan att de faktiskt äter upp det. Råttor äter ofta runt 14-20 gram torrfoder/dygn, men det kan såklart variera och speciellt när de växer. Du kan inte ge dem ”för mycket” Torrfoder, däremot blir problemet om de gömmer maten att de bara äter det godaste när du fyller på. Vad ger du för Torrfoder? :) När du fått kläm på hur mycket de äter rekommenderar jag verkligen Strömatning. Det innebär att du inte ger torrfodret i skål, utan antingen direkt i bottenströt eller i en låda med strö. Då får de gräva omkring och leta efter maten, vilket både ger aktivering och lite viktkontroll. Angående tristess får du nog känna efter själv. Det finns grejer du kan göra för att aktivera dem, t.ex genom Strömatning, ge färskfodret på lite andra sätt (typ på pinne, gömt i äggkartonger eller toarullar) och ge hela nötter med skal på. Sen tycker de flesta råttor att det är kul att undersöka nya saker, så försök att ändra om i buren så ofta som möjligt om de är bekväma med det. Om du har nervösa råttor kan det vara bättre att låta allt vara likadant ett tag, men det låter inte så på dig. Vart kommer de ifrån förresten? :) Sen tycker jag personligen att 6 veckors blir rätt så trötta bara av att få hänga med sina nya människor och uppleva nya platser, så understimulering trycker jag är ovanligt i början. Men det beror ju lite på hur mycket tid de spenderar i buren också :)

Anntho
2018-12-04 13:19
#2

Hej! Tack så mycket för ditt svar! :) Okej men vad bra, vi är inte så vana än men försöker lära oss så mycket som går! Har lusläst alla inlägg här och överallt på nätet. Även kollat en del Youtube men de mesta filmer är från USA och de har lite annorlunda syn på djur överlag ibland så jag tar inte allt som ren fakta därifrån. Råttorna kommer från en djuraffär, det är en djuraffär som även föder upp råttor. De är dumboråttor med striped black roan (?) något färgning. De är vita med ljusgrå fläckar på rygg och huvud. Jag läste här att man inte ska köpa djuraffärsråttor. Tyvärr visste vi inte att det var så dumt innan. Och nu vill vi såklart behålla råttorna. Men nästa gång (Kommer definitivt bli fler) ska vi kolla på adoptionsråttor eller från en uppfödare :) De är ganska tama redan och man kan utan problem lyfta och hålla dem och se följer gärna med i tröjan. De kommer också fram till gallret så fort man närmar sig så jag tror inte de är så nervösa. Vi städar buren två ggr i veckan, de är inte helt vana vid toaletten än, men det kommer nog snart. Och då brukar vi göra om lite. När jag fått koll på hur mycket det äter ungefär så ska jag börja med strömatningen. Låter som en bra idé! Jag har inte tänkt på att man kan gömma färskmaten och så, nu får de i en skål. Men det ska definitivt provas! Tack! Vi ger dem en fodermix för råttor och hamstrar, typ gnagarmix. Det är massa olika bitar i med frön och pellets. Vi blandar även i lite melonfrön, havre och andra skafferifrön och sånt vi har hemma. Rekomenderar du något annat foder? Vi ska till arken zoo i morgon så om någon vet något extra bra som finns där så berätta gärna. De gömmer inte fodret någonstans utan äter upp allt. En liten undran till :) Han som sålde råttorna så att man inte skulle ha sågspån eller tex hö/halm till råttorna. Vi har nu någon form av pappersströ samt alspån i botten. Men vi hade en påse med hö (står att det är dammfritt) hemma som vi hade till vår hamster (Tyvärr dog hon av ålder). När de var ute så sprang de in i påsen och hämtade hö för att ha i sin bur. Jag la in lite hö i buren och de fullkomligt älskar det, gör små gångar och gräver ner sig i höet. Är det så farligt för råttorna med hö och varför kan de inte ha hö om man köper bra kvalité, ex ängshö? Och en fråga till :) i toaletten har vi toaströ till hamstrar, men det är små paket och kommer bli dyrt i längden. Vilka kattsand kan man ha till toaletten som är säkert för råttor? Jag gillar inte ToaLätt eftersom det luktar så äkligt. När vi hade katt använde vi någon form av kristallliknande kattsand som luktade gott. Kan man använda det? Ursäkta för alla frågor! Vi håller på att lära oss och om man frågar i butik vad de ska ha så känner jag att man inte alltid får rätt svar. De försöker såklart sälja så mycket de kan :) Ha det bra så länge! Kram

[134643]
2018-12-04 18:22
#3

Åhh.. Hade skrivit världens längsta svar och råkade radera allt haha. Förlåt om detta blir lite korthugget 🤐

Bra att ni tänker er uppfödare/omplacering inför era nästa familjemedlemmar, precis som ni nu fått reda på så avråder många av oss att köpa från djuraffär av flera anledningar. Jag tycker att det är underbart att du ställer många frågor, det märks att du vill råttornas bästa!

Gnagarblandningar har i princip alltid för hög procent fett, och ofta även protein. Jag brukar gå efter ca 4% fett och 10-15% protein. Frön är överlag väldigt fett, så var lite försiktiga med det. Det är såklart nyttigt också så det ska inte uteslutas, men överviktiga råttor är inget kul. De färdiga fodren som brukar rekommenderas är Jr Farm råttkalas från Zooplus eller någon Isa-mix från hemsidan ratrations.com.  Det finns även ett pelletsfoder på arken zoo som heter Selective, som är hyfsat i näring men pellets är såklart rätt tråkigt för en råtta.

Jag hade satsat på någon av de två om ni har möjlighet att köpa hem det. Alternativt att blanda eget, men då är det mycket att läsa på. Även jag som är fodernörd har inte orkat ge mig in i den djungeln haha. Isa-mixarna från ratrations är i princip färdigblandat egenblandat, i brist på bättre ord. Det innebär att du bör köpa till vitaminer, antingen Daily rat 3 eller Daily Essentials och calcivet. Det gäller även om du blandat eget foder själv. Färdiga foder har redan tillsatta vitaminer så där behövs det inte. 

På ratrations finns förövrigt hur mycket bra som helst om du inte kikat där tidigare. Frakten är dyr, ca 250 kronor, men det är samma upp till 28-29 kilo ungefär så man får köpa mycket på en gång helt enkelt. De har både foder, godis, örter, leksaker, inredning och bottenströ. 

Hö-diskussionen är lite spännande. Det finns 4 argument mot hö, det är att det dammar, är vasst och kan skada ögon/mun, att de kan dra med sig artspecifik ohyra och att råttor inte kan smälta hö på ett bra sätt. 

Det går såklart att köpa damfritt, mjukt hö som man grillar i ugnen innan man sätter in det till råttorna. Och det kanske kan funka. Jag väljer faktiskt att hålla mig lite utanför diskussionen kring hö, då jag inte är 100% anti som många inom råttvärlden är. 

Men, det finns ju också annat bomaterial som är bra och kommer utan risker, som rivet papper. Om råttorna tycker om det är det ju både billigare, och då kanske även tryggare. Men som sagt, om man löser de 3 punkterna så tänker i alla fall inte jag halshugga den som har hö. Det är ju standard i många andra länder (självklart behöver inte det betyda att det är rätt, men vad jag förstått det som har råttorna inga problem av det…). Så förlåt för otydligt svar, men jag är själv lite kluven i frågan så jag vill inte råda åt något håll, faktiskt. Men de flesta rekommenderar ju inte hö, och det kommer du märka ifall du lägger upp en bild i något råttforum där det syns att du har hö….

Kattsand är inte att rekommendera, då det dammar och torkar ut små råttassar, och är det klumpbildande kan det även ställa till stora problem i magen. Det finns ju annan katt"sand" av papper/cellulosa som ser ut som toa-lätt, det kanske luktar mindre än just toa-lätt?

Undvik överlag saker som luktar, oavsett om det är doftljus, tvättmedel/sköljmedel eller bottenmaterial. Råttor är tyvärr väldigt känsliga för det mesta och respirationsproblem är otrolig vanliga. 

Har jag svarat på allt haha? Det är bara att ställa fler frågor om du har, jag vet hur det är att vara ny råttägare 😃

Anntho
2018-12-09 11:11
#4

Tack för svar! :) Uppskattar det verkligen! Nu har vi inhandlat kattsand som är små träbitar/papper. Luktar inget och är helt obehandlat och ganska billigt med vad jag tror. 59 kr för 10 L! Betydligt billigare än toablandningen för smådjur i alla fall. Vi köpte även pellets för råttor och den där fröblandningen du rekommenderade. Tänkte att man kan ströfodra med fröblandningen och ha pellets i skålen nu i början. Förhoppningsvis äter de pelletsen så tänkte kolla först. Vi kommer inte blanda eget foder nu i början, känner mig inte säker på att allt är med, näringsmässigt! :) Råttorna växer och mår bra, de växer fort! Vi mäter dem varje vecka och den ena har vuxit 4 cm på en vecka! Den andra killen är mycket mindre. Men han äter som han ska och verkar pigg och glad. Den större känns som han kommer bli en stor pojk. Han är redan 19 cm (utan svans) och är snart 7 veckor. Är det normalt? Den andre är mycket mindre 13 cm är han :) Jag har en fråga om pälsen, den här blivit lite strävare och man kan se som en beläggning på den. Lite fettigt typ. Ska det vara så? Kan man ta en trasa med ljummet vatten och torka av dem? Tack för all hjälp! Kram

[134643]
2018-12-10 11:10
#5

#4 Låter super! 

Jag har nog aldrig mätt mina haha, väger dem bara. Kan testa att mäta mina 4 månaders hemma för skojs skull ikväll 😃 Det finns inte direkt något normalt, utan det är väldigt individuellt. Vikt kan vara lite bra att hålla koll på, men även det ska man inte ta som enda mått att gå efter. Det är inte svart och vitt, vissa blir stora i kroppen och kan väga mer utan att vara överviktiga, och tvärt om. Däremot kan det vara bra när de börjar bli lite gamla, så att man ser att de inte gå ner i vikt. 

Jag tycker ofta att om man har två, så blir den ena större än den andra. Det har alltid varit så hos mig i alla fall. Tror helt enkelt att ena tar för sig lite mer då. 

Pälsen upplever jag ofta blir lite strävare när bebispälsen försvinner. En fet beläggning vet jag inte om jag märker av på mina, men om du vill så går det absolut bra att torka av dem med en fuktig trasa. Att smörja in dem i kokosolja brukar också vara super, det är nyttigt för päls och hud och lockar dem att själva tvätta av sig extra noga.

Anntho
2018-12-17 19:37
#6

Tack för svar! Vi torkade av dem och det försvann :) Ska prova med kokosolja, vi har alltid det hemma så det verkar ju super :) Täck för all din hjälp!

Annons:
tanglytails
2018-12-20 12:38
#7

Tipsar om Strömatning & att kolla dagsransonen snarare än ge mat i skål. Mycket mer aktiverande & stimulerar naturliga beteende dvs gräva & söka efter foder.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: