Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1058 ggr
MatildaSjöberg
2018-11-19 10:30

Aggressiv eller behöver han tid?

Hejsan alla råttkunniga, jag behöver er hjälp.

Igår adopterade jag en råtta från ett naturbruksgymnasium. Eftersom han har bitit flera råttor blodiga vid försök att sätta ihop honom med dem har han senaste månaderna varit en ensamråtta och såldes som det. Jag frågade djurskötaren om hon ansåg att han skulle kunna gå i flock men hon sade att de inte hade vågat testa en gång till då han är mycket stor (800 gr) och med sin tidigare historia. Jag frågade honom han mådde dålig över att vara själv och hennes svar var att hon inte sett något beteende som tydde på att han vantrivs med det och att han äter som vanligt och leker i buren. 

Igår när vi kom hem med honom stoppade jag in handen i transportburen, då högg han tag i mitt finger och bet ett hål, han släppte snabbt så det kändes mer som en varning. Jag lät honom vara resten av kvällen (behövde åka upp och prata med akuten så jag inte behövde en ny stelkrampsspruta)… 

Till min fråga. Uppenbart är han inte hanterad av samma människa på skolan varje dag och igår var han väldigt stressad över flytten (dock tolkade jag inte det som det först då han satt och putsade sig, sov och åt i transportburen varav jag satt fram handen men insåg senare att han var stressad, varav bettet). Idag har jag studerat honom lite grann och han studerar mig igenom gallret (kommer fram och klättrar upp, nosar och ser nyfiken ut), jag stack in handen igen idag för att stryka honom lite på ryggen när han låg under filten. När jag gör det öppnar han munnen precis som han skall bitas med lufthugger bara, det är som varje gång du sätter något framför honom tar han det i munnen och biter. Testade med en vante med en penna i, han bet tag i den. 

Jag kan väll inte säga att jag är rädd för honom men hade inte velat lyfta upp honom just nu, eller stoppa in fingrarna i buren. Vad skall jag göra? Jag vet att det är för tidigt att bedöma om det finns hopp för honom men hans beteende oroar mig. Och nej jag hade aldrig vågat sätta ihop honom med en annan råtta, inte eftersom han har detta beteende. Jag frågade igår den djurskötaren som sålde honom om bettet, tydligen har har bitit någon gång när han känt sig trängd men är det på hans villkor är han hur gå som helst. Men känner mig inte bekväm med att han kan hugga till, jag vet ju att råttor skall bo ihop, tror ni att detta är hans sätt att agera ut att han bor själv eller har han ett stört beteende? Jag är väldigt frustrerad just nu då jag skaffade honom igår men redan har börjat känna att han kanske inte är helt frisk eller mår bra…?

Annons:
MatildaSjöberg
2018-11-19 10:44
#1

Jag satte även fingret bakom gallret och då bet han i gallret…

[134643]
2018-11-23 09:03
#2

Hur har det gått för er? 

Jag hade gett honom lite tid att lugna ner sig och bli bekväm i sitt nya hem, sen sakta försökt vänja honom vid dig. Det kan ta rätt så lång tid, så jag hade inte gett upp direkt på honom :)

MatildaSjöberg
2018-11-23 16:48
#3

Hej

Jag har sedan i måndags låtit honom vara, inga försök till att närma mig med mina händer, hahaha, det vågar jag inte på ett tag till!

Jag har låtit honom lukta på händerna igenom gallret och han har inte huggit men visat väldigt tydligt att han inte är intresserad av någon interaktion, vänder sig och gömmer huvudet i hörnet på buren).

Ibland kommer han fram och ser glad och nyfiken ut mot gallret och då ger jag honom positiv uppmärksamhet och ibland stick jag in en ätbar belöning, men försöker jobba mest med rösten så han inte bara associerar händer med mat. Och även att om han visar att han inte är intresserad av mig via kroppsspråket går jag undan, och då skall det vara när han inte har visat ett aggressivt beteende. 

Det jag tycker är lite obehagligt är att huggen kan komma så "out of the blue", han går fram mot handen (utanför gallret) och ser nyfiken ut, öron fram och alert blick men sedan tar han sista steget och gör ett utfall och hugger (hände i måndags och då var det ett djup sår och blod på fingret).

Jag bävar för den dagen jag måste ta tag i att vänja honom vid mina händer… Så jag tänker väll att ge honom ett par veckor att vänja sig mer och bara associera mig med positiva grejer så som städad bur, leksaker, mat och godis och sedan ta honom ur buren och sätta honom på sängen så vi kommer i en neutral zoon och därefter låta honom undersöka mig (återigen rädd för att han skall göra utfall där dock, hahaha) Om det inte fungerar kommer jag kanske ringa och rådfråga veterinären om råd. Jag vet inte om han är själv och det är problemet men han verkar inte bry sig särskilt mycket om det, han äter,  leker och bökar runt i buren med alla leksaker och sover bra. Men jag kan säga på rak hand att han inte är en råtta jag skulle våga sätta ihop med andra, han verkar vara väldigt mån om sitt revir och vill inte ha sällskap i buren.

Har du några funderingar på detta :)?

MatildaSjöberg
2018-11-23 16:50
#4

Och nej, vill inte ge upp, längtat så efter en liten kompis och jag älskar råttor så i första taget kommer jag inte ge med mig :) Jag är bara lite rädd att han skall bli lugn och fin men sedan kunna hugga eller vara aggressiv sådär random, jag vet att jag är en mes just nu, men aldrig varit med om ett såpass aggressivt djur, det skrämde mig en hel del!

tanglytails
2018-11-24 19:04
#5

Har ni övervägt kastrering?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

MatildaSjöberg
2018-11-24 23:35
#6

#5, jag tänkte vänta några veckor och vara försiktig med honom, jag tror att det är ett inlärt beteende från naturbruksgymnasiet han bodde på innan, han biter, han får vara ifred. Han har varit mycket bättre de två senaste dagarna, idag var han i min säng och jag lyckades klappa honom för första gången, och de sista 3 dagarna har han inte huggit mot mig. Går det dock inte över kommer jag överväga det :)

Annons:
MatildaSjöberg
2018-12-21 13:39
#7

Liten uppdatering för er som undrar. Newt kommer få flytta efter jul till en tjej från råtthjälpen.  Insåg att han inte är en ensamråtta och är deppig och därav hans beteende. Hon är medveten om att han bits och hon kommer försöka rehabilitera honom, kastrerar honom och sen se till att han får flytta till en flock :)

tanglytails
2018-12-25 14:07
#8

Det är nog bästa lösningen. ❤️

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: