Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 761 ggr
CassandraK
2018-11-14 23:30

Aggressiv eller sressad?

Jag fick hem två omplacering råttor i söndags kväll (idag onsdag kväll). Den ena är hur bedårande som helst, pussar på mig, tycker om att vara i knär och vill ha närhet. Den andra är lite mer tillbaka, lite mer på sin vakt men är ävne den nyfiken och har klättrat runt och har inga problem med att bli buren osv. 

Jag började med att ha de lösa i ett mindre rum där jag bara satt på golvet och de fick komma fram till mig och vi hade inga problem.

Dagen efter hade jag besök, råttorna var ute och de sprang runt, buren var även öppen så de hade tillgång att gå in. Jag satt på golvet och båda råttorna är runt mig, den ena är då runt min handled och jag tror att han då blev rädd av ett ljud och högg till och gav mig ett 2 cm långt bett samt rivmärken. Jag bar in de i buren och vi nöjde oss med aktivitet för den kvällen.

Tisdag, inga problem. Försökte släppa min lilla rädsla jag hade om bettet och det var inga konstigheter. Mer än att jag började lägga märke till att han mer och mer vill visa ett dominerande beteende mot den andra råttan, innanför och utanför buren.

imorse var de ute å sprang, som vanligt med buren öppen och jag sittandes stilla på golvet så de får komma fram till mig. De klättrar å springer sunt och hoppar. Den råttan som har visat ett aggressivt beteende nosar och naffsar till lite lätt på min andra handled och jag rycker till av ren reflex. Tänker bara att jag är larvig och han får klättra runt och sen händer exakt samma sak igen. 

Han har tidigare bitit den andra ägaren i fingret "lite lätt" beskrev hon och menade på att han blivit svartsjuk då hon skulle a den andra råttan som jag förstått det men jag börjar bli rädd och vill inte gå runt med bitmärken på handlederna så folk trot att jag skär mig.

Väldigt långt inlägg men jag vill bara fråga vad som är normalt och vad Du hade gjort i denna situation? Är detta ett aggressivt bettende ller är den bara stressad pga miljöombytet och har jag gjort något fel?

Annons:
pellepojken
2018-11-18 11:53
#1

Råttisen kan mycket väl ha blivit rädd och lämnat dom där rivmärkena men då borde han inte ha bitit dig såvida han inte var fasthållen. Sen att han gör om samma sak igen och visar dominans mot sin kompis är inte ok. Du har nog fått en råttis som haft det jobbigt tidigare och - eller -har lite problem med sina hormoner. Hans beteende går att jobba bort med mycket tålamod. Annars är kastrering ett bra val. Hur gammal är killen ?

Upp till toppen
Annons: