Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 540 ggr
Heybroccoli
2018-11-08 17:13

Konstigt beteende

Har två hanråttor på lite mer än ett år, två brorsor som alltid bott ihop. Har aldrig varit några problem. Men igår märkte jag att den ena, Anton, betedde sig lite skumt när jag kom hem från jobbet. När jag sen släppte ut dom så var den andra, Håkan, med mig på golvet medan jag lagade mat. Tillslut kommer Anton också, men börjar direkt att ge sig på Håkan, burrar upp pälsen, brottar ner honom och ska visa sin dominans. Det har hänt förr, men just igår så gav han sig aldrig. Han gav sig på Håkan hela tiden, gång på gång på gång. Puttades, bufflades, brottade ner honom (inte på lek som de kan ha gjort förr) utan med stenhård blick och alldeles uppburrad päls. Tillslut var jag tvungen att sära på dem. Efter ett tag isär så stoppade jag in Håkan i buren igen, och gick bara ett par minuter innan Anton flög på honom igen. Han började även att rygga mot mig och var jag i närheten av att klappa honom så började han pipa. Lyfte upp honom lite senare och han pep och ålade sig och ville verkligen bara bort från mig. Tänkte om han hade ont nånstans så försökte känna och klämma lite men han ålade sig bara. Vaknade inatt av att jag hörde hur Anton var på Håkan igen. Och nu idag när jag kom hem från jobbet verkade allt bra. Tog ut dom och gav dom mat, allt var som vanligt. Men sen började han burra upp sig igen mot Håkan, inte bråttat ner honom än, men visade starkt sin dominans. Sen gick han in i buren igen. Är det någon som vet om detta är normalt eller vad det kan vara? Vet inte vart detta kommer ifrån, det har inte hänt någonting, har inte varit någon här, vi har inte åkt nånstans utan det kom från ingenstans??

Annons:
Upp till toppen
Annons: