Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 904 ggr
Allaspappa
2018-11-03 13:29

Bits

Köpte 2 fina råttor nyligen dom bits rätt mycket och verkar ganska nervösa mot att ens bli rörda, finns det något sätt att träna bort det här? Dom är lite äldre 7mån

Annons:
tanglytails
2018-11-03 16:29
#1

Har du kollat bland Vanliga råttfrågor?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[134643]
2018-11-03 19:01
#2

Ja, det heter tålamod tålamod och tålamod ;) De flesta råttor bits för att de är rädda eller obekväma med situationen. Gå saaakta framåt, vänj dem vid att du hänger vid buren, har handen liggandes i buren osv. Låt det gå i deras takt så att de själva får välja om de vill komma fram och hälsa eller inte. Ge lite godis (i handflatan). Sen kan du börja röra dem lite, ge mer godis, börja kupa händerna som att du skulle lyfta upp dem, ge godis osv osv. Detta kan vara bra att läsa igenom, det är en metod jag tycker om i alla fall. http://www.isamurats.co.uk/confidence-method.html En ”bonding pouch” kan också vara en bra idé, då kan de självmant få hoppa upp i den innan du tar ut dem så slipper de bli lyfta om de är rädda. Ha dem på dig, innanför tröjan osv så mycket som möjligt. I vilka situationer bits dem? Biter de hål eller nafsar de bara?

Allaspappa
2018-11-03 19:30
#3

Yes har kollat vanliga frågor har även kollat engelska sidor innan jag ens skaffa dom På händerna bits dom så det nästan blir hål, på kläder biter dom riktigt hårt Dom är väldigt "hoppiga" i brist på bättre ord då jag stoppar in händerna

Allaspappa
2018-11-03 19:40
#4

Och vilka situationer: ina speciella stoppar mina händer nära så dom får lukta

Mymlan&Vifs
2018-11-08 08:53
#5

Låt råttorna komma ut själv och självmant gå fram till dig istället för att stoppa händerna in i buren. Många djur tolkar en utsträckt hand som ett hot och inte en inbjudan. De måste tränas till att inte se händer som ett hot. Särskilt råttor som är köpta i djurbutik saknar handträning och socialt umgänge med människor.

Allaspappa
2018-11-16 17:07
#6

Dom har börjat komma själv men tidigare har jag behövt muta ut dom, det är en som har börjar öppna sig lite och börjar komma själv, den andra är fortfarande lika rädd Provat med det som länkades tidigare också och det verkar funka en rätt bra faktiskt :) Är inte köpta från djuraffär köpte av en från blocket så hen borde haft råttorna ett tag med tanke på deras ålder

Annons:
Mymlan&Vifs
2018-12-17 14:09
#7

Tyvärr så har de nog inte hanterats så bra av sin tidigare ägare i så fall. Alternativt är de bara stressade av flytten. Generellt sett så är socialt vältränade råttor väldigt oblyga för främmande människor.

Upp till toppen
Annons: