Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 651 ggr
Kaktusar
2018-11-03 02:06

Tips på torrfoder för att få ner råttans vikt

Hejsan!

Så min ena råtta har en del hull på sig och jag försöker verkligen få ner honom till en hälsosam vikt. Jag matar dom med Torrfoder och sallad + gurka på morgonen. Senare på kvällen kan jag fylla skålen med Torrfoder då det oftast tar slut under dagen. Men vet inte om det har hjälpt, vågen visar i alla fall inte någon förbättring.

Jag tänkte att nu får jag byta foder då det inte har hjälpt. Jag använder Selective Rat då dom båda älskar det. Tips på något bättre? Blanda eget kanske? 

(Bortsett från maten så försöker jag aktivera dom men han är så bekväm av sig. Tänkte att maten kan jag åtminstone förändra för hans skull)

Annons:
tanglytails
2018-11-03 16:30
#1

Är det "allt" du ger som färskfoder? För det känns som det ofta är boven.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Kaktusar
2018-11-04 22:09
#2

I början tyckte jag det var konstigt men sen insåg jag att jag gav dom annat bara för belöning och att vara snäll. Jag hoppas mer motion hjälper dom att gå ner lite i vikt men annars vet jag inte riktigt vad som är boven. Får hoppas att det kanske bara tar tid för dom att komma igång med att låta vikten långsamt gå ner ☔️

Mymlan&Vifs
2018-11-08 09:00
#3

Råttor har rätt hög metabolism och kan gå ned i vikt relativt fort. Det kan också gå i andra riktningen rätt så fort om de får i sig mer än vad de gör sig av med. Tänk också på att råttor lagrar sitt foder, så att foderskålen är tom kan bero delvis på att de äter upp den, delvis för att de gömmer resten. Så någonstans i buren har de säkert ett stort matförråd som de plockar från då och då.

Kaktusar
2018-11-08 20:24
#4

Det är klurigt det där när dom inte förstår att jag vill hålla dom i en frisk vikt, men jag försöker ha koll på deras matmängd i buren. Vet att en av dom har en gömma med mat, vet inte om den andra har det också hm..

Upp till toppen
Annons: