Annons:
Etikettagility-aktivering
Läst 471 ggr
Athelas
10/31/18, 6:38 PM

Agillity

Hur tränar man agility?

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

Annons:
tanglytails
10/31/18, 6:59 PM
#1

Tror det finns artikel i vanliga råttfrågor

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[134643]
10/31/18, 8:29 PM
#2

Som vanligt skriver jag liiite för långt när det kommer till träning av djur haha, sorry! Tycker bara att det är så himla kul att folk vill träna med sina djur 😇

Jag tycker om att göra det så lätt som möjligt för mig själv när det kommer till träning (och det mesta annat 😃) och hos råttor tycker jag att det enklaste för att lära in saker helt enkelt är att visa dem vägen. Det kan finnas viss poäng i att låta våra djur själva lista ut vad som ska göras, men ibland kan det kännas som lite överkurs. Men om du är intresserad av det också så kallas det shaping eller "fri-shejping" hos hundar och görs i samband med klickerträning, så där kan du läsa mer om det om du googlar. Det handlar i alla fall om att råttan får testa sig fram och själva komma på (ofta i små steg) vad du vill att den ska göra. Det kräver dock lite mer träning och timing av dig som tränar djuret 🙂

Så för att göra det så enkelt som möjligt är steg ett är att vänja din råtta vid att följa godisen/din hand. Det vill säga, att du håller godisen framför råttan så att den får gå ett steg för att nå den. Sen ökar du avståndet, och tillslut bör du kunna leda omkring råttan en bra bit med en godis. 

Steg två är sen helt enkelt att visa den vägen. Led råttan över hindret och ge godisen. Tunnlar t.ex kan vara lite svårare, men där får du helt enkelt försöka visa vad du vill och ha lite tålamod. Var bara noga med att aldrig ge godis om råttan inte gjort det du vill att den ska göra! Går man bredvid hindret får man ingen godis. 

Du kan sen om du vill lägga på ett röstkommando och börja hjälpa till mindre med handen. De fattar snabbt vad du vill att de ska göra! 

Det går också jättebra att använda en target istället för din hand/godis, man kan till exempel använda en penna med ett fastsatt suddgummi på spetsen. Det är i princip samma princip, bara att råttan ska följa pennan istället för godiset. Det tränar du in genom att hålla targeten precis framför råttan och när den nosar på den så klickar du och ger godis. Då lär den sig att nudda targeten = godis. Då kan du använda den istället och leda råttan genom hindren. Det kan t.ex underlätta ifall man har en extremt matglad råtta som inte kan fokusera med en godis framför nosen! 

Säg till om det är något du inte förstod, jag har en tendens att babbla på ibland 😃

Upp till toppen
Annons: