Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1088 ggr
Kashii
10/29/18, 12:19 PM

Livmoderinflammation

Vad är era erfarenheter kring detta? Haft ett par stycken som haft det, där det inte gått bra. Oftast har det varit en stängd, så det har varit svårt att märka det i tid :/

Annons:
Mymlan&Vifs
10/30/18, 5:17 PM
#1

Jag har bara haft en råtta som haft problem med livmoderinflammation, och den kom tillbaka hela tiden efter behandling. Jag har hört av min veterinär och andra veterinärer att kemisk kastrering av honor vid tidig ålder minskar risken för livmoderinflammation. Mina yngsta två råttor kastrerades vid två månader och de har inte drabbats av något än så länge i alla fall.  Ännu bara 8 månader dock så det lär inte märkas någon skillnad förrän om ungefär 2-4 månader.

Kashii
11/20/18, 3:40 PM
#2

Okej, nä vi har haft flera som haft, men vi har upptäckt det för sent. Även haft en tös med framfall :/

Glimra96
1/14/19, 11:41 PM
#3

Jag har en hona som nyligen hade inflammation i livmodern. Upptäckte blod från slidan i vad jag tror var ett väldigt tidigt skede. Åkte akut till veterinär och hon fick en 10-dagars kur med Baytril och även smärtstillande. Det gick över och även ett rossel som en annan veterinär vägrat ge antibiotika för har försvunnit.

myismyname
1/15/19, 5:03 PM
#4

Vid pyometra brukar man bara ge antibiotika för att stabilisera honan så hon är i form att klara av en operation, eller hålla henne pigg tills operation är möjligt.  Sedan är det kirurgisk kastrering (ovariehysterektomi) som gäller för att vara säker på att både bli av med besvären och försäkra sig om att de inte kommer tillbaka. Enbart behandling med antibiotika resulterar ofta i återfall som riskerar att bli värre än första omgången, precis som #1 skriver om, och därför brukar det inte rekommenderas. Här finns mer information om pyo:

http://ratguide.com/health/reproductive/pyometra.php

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Kashii
1/17/19, 12:11 PM
#5

Tack för länken :) Vi fick en till tjej med livmoderinflammation. Än så länge verkar Baytril funka fint, och vår veterinär sa att det går att stoppa med medicinering. Så det kan alltså komma tillbaka?

myismyname
1/18/19, 9:49 PM
#6

#5 Ja, risken är stor att besvären kommer tillbaka om hon inte kastreras (se #1 som hade en hona med återkommande pyo). Om jag vore du så skulle jag absolut boka in en kastrering medan honan fortfarande är pigg för att minska riskerna vid narkos och operation. Det är väldigt märkligt men tyvärr inte förvånande att veterinären bara rekommenderar antibiotika 😕 Även på större djur som hundar (där det oftast finns fler och bättre mediciner som  veterinärer är villiga att skriva ut) är det i stort sett alltid kastrering som gäller vid pyometra.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
Kashii
1/20/19, 6:17 PM
#7

Myismyname: Okej :/ Hon vi fick Baytril åt är bra mycket piggare nu, och har varit senaste veckorna. Vi har jäkligt dålig erfarenhet av op's dock… Av alla vi opererat av olika skäl har bara en klarat sig. Och då har vi haft över 22 tjejer under årens lopp.. De söver med gas när jag ber dom. Tidigare var det spruta. Vi är i den fasen att vi hatar operationer eftersom det alltid går åt pipsvängen :( Båda tjejerna vi har nu är över 1 år. Äldsta blir 2 i April, och yngsta (hon som åkte på pyo) blir 2 i Juni/Juli.

Kashii
1/25/19, 3:28 PM
#8

Okej, pratade nyss med förra ägaren och tösen är 2 år nu…. hur är era erfarenheter med operation när de är i den åldern? Hon beter sig liksom inte som en 2-åring…

myismyname
2/4/19, 12:24 PM
#9

Om råttan är pigg och frisk i övrigt ser jag inga problem med att operera en tvååring 🙂 Har man tur kan man vinna ett extra år med råttan genom att operera. Börjar råttan redan vara skruttig hade jag nog inte valt att operera eftersom både operation och läkning kan vara jobbigt.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Mymlan&Vifs
2/5/19, 3:51 PM
#10

Jag har opererat tumörer på 2-åringar två gånger. En av dem sövdes även ned vid två andra tillfällen; 1 för röntgen och 1 för att sy ett sår. Operationer är alltid lite av ett lotto. Jag har haft råttor vars operationer gått galant, medan återhämtningsperioden har varit för tuff för dem. Att det gått dåligt tidigare säger egentligen inget om hur det kommer bli i framtiden, även om jag förstår resonemanget. Bästa sättet är att vara proaktiv och kastrera i ung ålder. Kolla även upp ifall det finns andra veterinärkliniker där erfarenheten av operation på smådjur verkar bättre.

Upp till toppen
Annons: