Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 744 ggr
MiAxelsson
2018-10-18 19:21

Hemskt undernärd råtta!!! BEHÖVER RÅD!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en råtta som är strax över 2 år, är även helt säker på det för köpte honom vid 7v hos Arken Zoo. Men han har nyligen blivit av med sin bror/rumskompis och har ingen annan som skulle passa ihop med han, sedan dess har han slutat ätit lika mycket och är VÄLDIGT undernärd!!!man känner inprinsip alla ben!! HEMSKT!! Han har även blivit väldigt låg på senaste tiden lägger in en bild så ni får se hur dåligt han mår! Jag har testat gett han mer sallad, gurka och ost! Som har har alltid ätit upp förr men han äter knappt någonting! Nu så har jag även försöka mata honom för hand! Men vad ska jag göra?!!!

Annons:
Linn Is The New
2018-10-18 20:28
#1

Gurka, sallad och ost ska du inte ge för mycket (ingen av dessa innehåller jätte bra med näring, men om det är det enda han vill äta, undantag). Först och främst skulle jag rekommendera dig att skaffa honom en kompis då råttor kan bli djupt deprimerade som många andra djur.  Vad ger du för mat i vanliga fall?  Dricker han ordentligt? Hur ser hans avföring ut? Om han inte blir bättre (1 dygn max 2)  så rekommenderar jag att åka in fort till kliniken för att det kan gå väldigt snabbt. Kolla till honom varje timme och se även över honom under natten.  Se till så att han har det varmt, får vila och har tillgång  till rent vatten och foder.

Sen så kan jag säga (tyvärr) att Arken Zoo är fel ställe att köpa råttor på och det kan finnas en chans att din råtta har problem med hälsan pga deras avel.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Lona
2018-10-18 20:41
#2

Hur länge sedan är det hans bror dog?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[134643]
2018-10-18 21:17
#3

Hur snabbt har han gått ner i vikt? Och ja, strunta i gurka och sallad. Bara massa vätska och hjälper inte vikten. Ge mat som är rik på nyttiga fetter, typ frön, avokado (absolut inte kärna eller skal), fisk, oljor. Även lite kolhydrater kan vara bra. Ge hellre små mål flera gånger om dagen än ett stort mål. Du kan även ge välling och gröt. Vad har du för Torrfoder? Dricker han? Tyvärr så kan det också vara tecken på annan sjukdom, speciellt då han börjar bli gammal. När råttor börjar visa att de mår dåligt har det tyvärr redan gått väldigt långt :(

Mymlan&Vifs
2018-10-19 11:56
#4

Att råttor slutar äta normalt är nästan alltid ett tecken på sjukdom. Gnagare har hög metabolism vilket betyder att de behöver småäta ofta och att de mår mycket dåligt av att inte äta ordentligt! 

När en råtta börjar tappa vikt pga att den slutar äta bör man åka in till en veterinär akut. Är råttan så dålig att man, som du beskriver, kan känna varenda ben i kroppen så har de mycket ont om tid kvar i livet, inte mer än 1-2 dagar.

tanglytails
2018-10-21 10:35
#5

I högre ålder kan dom behöva lite mer fett så ex. lite olja eller barnmat kan hjälpa för att hålla vikten uppe. Har 3 2 åringar & 1 2,5 åring som också tappat det lite, jag ger bl.a. olja som hjälper deras vikt lite. :) 

The scuttling gourmet har lite om att mata gamlingar.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: