Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1331 ggr
Chinesecrestedlover
2018-10-14 18:41

Borris-mattor? Fleece...men vad ska man ha under?

Hej!

Inte helt nöjd med underlaget i mina burar (förhoppningsvis snart bara en bur om jag får mina damer att gå ihop - karantäntiden är över…men ändå😃)…så skulle vilja ha någonting som är enkelt att sopa bort bajspluttar (som hamnar fel dvs. inte hamnar i toalådorna) från. Testat lite olika underlag men inte riktigt hittat "hem" ännu. 

I marsvinsburarna har jag "specialpreparerad" (tvättad så att den släpper igenom kiss enkelt = inga pölar ovanpå) fleece med handdukar under…det fungerar perfekt (enkelt att "spotclean" och städa osv.) men skillnaden är ju att marsvinen inte gnager på fleecen. Råttor gnager ju rejält och då är jag inte helt bekväm med att använda handdukar som underlag (under fleecen) så finns det någonting annat man kan ha som absorberande lager (som är säkert)?

Borrismattor? Bra/dåligt? Ska man ha något absorberande under eller absorberar mattorna i sig kisset?  Sett på Ikea att de kostar 15 kr/styck…är det bara jag 🤔eller kostade de inte 5 kr förut (kommer behöva måååånga ju…)??!! Kan denna fungera i stället? 

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90392452/

Jag vill ha något tvättbart material som bottenmaterial helst…att ha hela buren fylld med någon slags strö  vill jag helst inte (lådor för att gå på toa i och ev. gräva i eller whatever fungerar dock, - det har jag redan). Jag bor i hyresrätt och med alla mina djur så följer en hel del sopor redan (ex. nedtrampad hö hos marsvinen, strö till mössen, hamstern osv.) så skulle vara bra att slippa kasta flera sopsäckar med strö till…skäms redan lite när jag går och kastar mina säckar med gammal strö…känns som jag tar upp hela sopcontainern i soprummet, haha… 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Emouse
2018-10-14 19:49
#1

Mattorna du länkade har jag inte kollat på själv men på rak arm så ser jag inget problem med dem. I och med att dem är dörrmattor så tänker jag att dem borde suga upp ungefär lika mycket som borrismattorna!

Mattor brukar fungera bra, enligt mig. Är lätt att bara lyfta upp och borsta av skräp emellan tvättningar. Har man råttor som kissar på mattorna i buren så behöver de bytas ut ganska ofta så att dem inte trampar runt/ligger i sitt eget kiss. Vill man vara extra säker på att det inte kommer kiss under så fungerar det bra att lägga tidningspapper som suger upp under mattorna🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[134643]
2018-10-14 20:23
#2

Tidningspapper går ju också att ha under om du inte vill ha handdukar. Sen tycker jag själv inte att det blir speciellt mycket strö att slänga alls, har man mycket strö och toatränade råttor så behöver man ju sällan byta allt strö. När jag veckostädar gojsar jag bara runt lite i ströt och plockar bort bajs som kommit fel :) Nu vet jag inte hur många råttor du har eller hur din grävlåda ser ut, men tänk också på att du måste ha en låda med bottenströ som är lika stor som minsta lagliga bottenmått för de råttor du har :)

Upp till toppen
Annons: