Annons:
Etikettagility-aktivering
Läst 808 ggr
Athelas
2018-10-14 14:20

Inkallning

Vad är bästa sättet att träna inkallning? Klicker?

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

Annons:
[134643]
2018-10-14 14:54
#1

Jag har faktiskt inte klickertränat inkallning på mina (trots att jag älskar klicker!). Jag har helt enkelt gjort ett visst ljud och gett dem godis. Jag använder mig av pussljud men vad som funkar ju. Så jag har alltså gjort mitt ljud > gett godis. Sen har jag satt ner de en bit bort från mig, gjort ljudet och gett godis när de kommit. De kopplar väldigt snabbt att ljudet = godis hos mamma, så då kommer de springande :)

Emouse
2018-10-14 15:25
#2

Jag hade inte heller använt klicker, utan precis som #1 så tycker jag att det funkar super med att bara använda ett ljud när de får godis. Först bara på nära håll och sedan sakta utöka avståndet🙂

Är noga med att bara använda godis som jag vet att just dem råttorna älskar och inte ge halvgoda saker, så vet dem alltid att det är värt att komma till matte direkt när jag kallar in oavsett avstånd så att de inte tvekar på grund av att det kan vara något som inte är värt att komma för. Sedan när de vet det så kan man ju ge halvgotta ibland, men majoriteten ska vara supergodis.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

tanglytails
2018-10-14 15:40
#3

Klicker kan vara bra men aldrig använt själv, vissa bara kopplar ändå. Haha. Aldrig varit meningen men vissa reagerar på sina namn.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Athelas
2018-10-14 15:58
#4

Måste det vara ett ljud? Eller fungerar ett ord, "kom"?

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

Emouse
2018-10-14 16:14
#5

#4 Du kan välja vad du vill, ord, ljud, rörelser🙂 Bra med korta ord så att de kan upprepas lätt för att urskiljas från vanligt prat, att det går lätt att säga kom-kom-kom eller namn-namn-namn.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

bele
2018-10-27 19:48
#6

Jag använde ett pussljud. Vad som helst funkar, bara det associeras med belöning. Och det är faktiskt mer effektivt om belöningen inte kommer 100% av gångerna. Go figure.

Annons:
Upp till toppen
Annons: