Annons:
Etikettagility-aktivering
Läst 935 ggr
[134643]
2018-10-14 01:48

Tränar du med din råtta?

Efter att ha lärt in ännu ett trick här hemma blev jag lite nyfiken på hur många som tränar sina råttor? Allt från inkallning till agility och tricks? Vad kan era råttor? Jag är träningsnörd i grunden, främst inom hund men tycker det är sjukt intressant att träna andra djur också. För mig är det en självklarhet att träna mina råttor, de är fantastiskt lättlärda och det är ett bra sätt att bonda lite extra. Jag vill också tro att råttorna tycker det är lite kul :) Jag har bara haft mina nuvarande råttor i några veckor nu, så vi har främst jobbat på grunderna. Men än så länge så kan båda två hoppa upp i handen på kommando, gå igenom en ring och den ena kan ”snurra” och den andra börjar förstå vad som förväntas av honom. Och inkallning såklart, det är något jag jobbar med från dag 1 när djur flyttar in hos mig. Mitt största långsiktiga mål är att komma på ett sätt att träna nosework! Jag håller fortfarande på att fundera över exakt hur vi ska gå tillväga, men jag tror att vi kommer få till något tillslut. Jag har faktiskt ännu inte sett någon träna nosework med sina råttor (mer än GP råttor som tränas i att sniffa upp minor) så det hade varit lite kul om vi lyckas. Men ja, som sagt, kan era råttor några tricks? :D

Annons:
[134643]
2018-10-16 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ingen alls som tränar sina råttor? Trist tycker jag 😉 Får väl göra detta till min egen träningsdagbok då 😃

Idag fotade jag råttorna, och de ville absolut inte samarbeta. Alls. Jag kunde välja mellan att få bilder när de stod och försökte hoppa ner från stolen, eller när de satt och käkade rispuffarna som jag försökte muta dem med. Inga jättefina bilder helt enkelt. 

Fick då idén att blanda nytta med nöja och plocka fram klickerträningen. Det tog ungefär 30 sekunder innan herr Blå lärde sig "nudda" vilket innebar att lägga tassarna på skelettråttan. Väldigt hjälpsamt! På bilden ser ni steg ett i träningen - hitta rispuff på huvudet av skelettråttan. Vid steg två kan man ta bort rispuffen, råttan kommer på kolla ändå ifall det kanske ligger en där. Då klickar man och ger en godis helt enkelt. Tillsätt ett kommando. Klart!

Så är man trött på att ha jobbiga råttor att fota - trickträna era råttor 😉

Kaktusar
2018-10-17 00:06
#2

Läste denna tråd för någon dag sen, och ja ditt jobb låter jätte roligt speciellt när du är van med agility med hundar. Men att klickträna när man fotar är ju jätte bra. Det är så svårt att hålla dom på plats 🤔 

Mina två kan just nu inkallning, snurra runt men jag har även lärt dom att kliva upp på en liten burk och snurra på plats. Men jag tycker det är lite svårt att komma på vad mer man kan lära dom. Jag började med Tass, alltså att dom lägger sin ena tass på mitt finger. Man kanske ska fortsätta med det.

PS. Den där bilden är jätte fin 😍 Så söt

[134643]
2018-10-17 10:12
#3

#2 Haha ja, nu när jag inte har egen hund får man ju göra det bästa av situationen. Jag saknar att nöta lydnad dock för det har jag inte riktigt kommit på ett sätt att träna råttorna. "sitt", "ligg" och "plats" är inte deras styrka 😃

Ja det var jättesmidigt under fotografering! Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare. Det enda är ju att man får vara snabb, men så är det ju alltid med råttor hehe.

Kul, då kan ju dina en hel del ändå! Jag får mycket inspiration från youtube. Shadow the rat är (var) grymt duktig. Trick kan ju vara allt från apportering, till att rulla toarullar, hoppa igenom ringar, backa, stå, slalom… Det måste ju inte vara något som är fint att se på eller roligt att visa upp, eller att det ens blir ett trick i slutändan. Jag tror att det är nyttigt bara för råttan att behöva tänka lite ibland. Kan ju t.ex vara att dra i ett snöre för att få tag i en godis eller så.

Kaktusar
2018-10-17 22:17
#4

Det hade varit riktigt spännande om någon kom på ett sätt att lära dom sitta still 😂

Ja, för du fick till bilderna bra. Ska se om jag hinner ta lite bilder till tävlingen senare. Blir ju så mörkt så snabbt ute. Vore skoj med dagsljus.

Jo jag känner igen dom video:erna med hennes super råttor. Dom var eller är riktigt duktiga med hur dom göra små saker.
Exakt, dom gillar nog det bara. Vart inspirerad av dig att träna upp mina mer :) Utmana deras sinne.

Kaktusar
2018-10-17 22:37
#5

En snabb fråga, hur lärde råttorna att hoppa upp på din hand?

[134643]
2018-10-18 07:05
#6

#5 Började helt enkelt med att hålla fram en hand lågt framför dem och ledde upp dem med en godis - klickade och gav godis. Sen la jag på ett kommando och började flytta runt handen lite, höja och sänka osv. Jag har alltså lärt dem att hoppa ”upp” i handen från ”golvet”, men tanken är att träna vidare så att de också kan hoppa ”framåt” från en avsats liksom. Om du får problem med att de inte följer godisen upp på handen så kan du testa att sätta ner råttan på en plats där de inte kan hoppa ner själv, då brukar de oftasta vara lite mer villiga att hoppa ner i handen på en :)

Annons:
Kaktusar
2018-10-18 21:54
#7

Okej låter ganska logiskt. Det måste jag testa. Ska införskaffa en sån där klicker också. Låter rätt så användbart :D Vad använder du för godis åt dom?

Aha, det är ett bra tips. Frågan är om det är så smart med två större hanar som ska hoppa upp på mig… är ju allergisk. Kliar mest när dom river en 😂kan låna min sambos hand.

[134643]
2018-10-18 22:10
#8

#7 Om jag ska vara helt ärlig så använder jag oftare min mun är min klicker haha. Med hund använder jag alltid klickern, men med råttorna känns det fumligt. De tycker att det är konstigt att ta godis ur samma hand som klickern, och då blir det jobbigt när jag behöver andra handen till att t.ex låta de hoppa upp på haha. Det funkar med munnen också, man får försöka göra så likt klick man kan varje gång man gör det bara. Men en klicker som alltid ger ifrån sig samma ljud är ännu bättre om man klarar av det haha. Mina äääälskar rispuffar, så det blir en hel del sådana. Brukar dela på dem till och med för att få fler bitar och mindre dötid när de ska tugga haha. Det är nog nästan det enda godiset jag använder vid trickträning, ibland kan de få typ små bitar av majskrokar eller annat ”köpegodis” från djuraffär men jag tycker att de är lite jobbiga att dela haha. De kan få sådant vid inkallning istället då det inte blir lika många. Ajdå, nä då kanske det är bättre att sno någon annans hand haha. Det kan nog vara enklare också, då har du två händer kvar att använda själv ;) Jag är lyckligt lottad som inte är allergisk mot någonting så ibland glömmer jag bort att det inte är så för alla haha :)

Kaktusar
2018-10-19 00:49
#9

Hm det kanske blir lättare, slipper jag gå till djuraffären och så har man händerna fria 😃 Kan åtminstone testa min mun först.

Rispuffar, det måste jag kolla upp. Vill ge något som innehåller för mycket kcal eller kolhydrater för… jag håller på att få ner dom i vikt. Så rispuffar kanske bara innehåller luft (beroende på vilka man köper).

Mm jo det har blivit bättre med allergin men det är inte skönt när det väl kickar igång 🤦‍♂️

Upp till toppen
Annons: