Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1490 ggr
Athelas
2018-10-11 18:18

Vegetariskt/vegansk

Ni som är vegetarianer/veganer , Hur gör ni med de animaliska proteinet? Som jag förstår det så går det ej att byta ut det mot vegetsriskt protein.

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-11 23:00
#1

Hej!

Strikt vegan här 👋men mina djur vilket inkluderar hundar, råttor, möss, hamster, sköldpadda och ödlor m.m. äter det de behöver för att må bra. 

Vissa av mina djur ger jag t.ex. t.o.m. levande insekter, levande snäckor och levande maskar eftersom det är det som de behöver.  

Jag blev visserligen vegan för att jag älskar djur (vilket inkluderar de som äter kött)…men många tycker nog att det är konstigt ändå (finns mycket åsikter därute). 

Jag skulle gärna skaffa katt och de kan ju absolut inte äta veganskt, jag har vuxit upp med sköldpaddor (och inte landsköldpaddor då utan vattensköldpaddor som är i behov av animalisk föda). 

För mig är det en självklarhet att djur ska äta det de är gjorda för att äta/mår bra av (lejon kan ju liksom inte leva på morötter, haha) och det är lika självklart för mig att jag ska äta vegansk, inte ha på mig päls, inte använda djurtestade produkter osv. Människor kan leva finfint på vegansk kost och behöver således inte döda djur för att leva och må bra men det gäller ju inte alla djur. 

När det gäller just råttor så tror jag inte att det är någon större fara om de skulle leva på vegetarisk/vegansk kost dock. Råttor är ju allätare och inte köttätare på samma sätt som ex. en orm eller en iller. Även hundar kan vad jag förstår leva på endast vegetabilisk föda (hade en allergisk hund tidigare som under en ganska lång period åt ett specialfoder med soja som protein). 

För att minska eventuella risker för missförstånd (och arga kommentarer) så äter både mina råttor och hundar animaliskt. Hundarna äter Torrfoder (ena äter även burkmat iblandat i nuläget - specialfoder för magen) men de får även ex. lammöron i bland osv. Råttorna äter en liten del Torrfoder för hund och torkade insekter (iblandat i sitt hemmablandade torrfodermix) samt pellets för råttor (med animaliskt protein i form av kyckling), de får även ex. barnmat i bland (som innehåller diverse animaliskt) och hela ägg m.m. 

Mvh/Chinesecrestedlover

tanglytails
2018-10-11 23:34
#2

Råttor kan utan tvekan leva utan kött. 
Läs mer här.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[134643]
2018-10-12 09:57
#3

Det är som sagt inga problem för råttor att leva ett vegetariskt/veganskt liv. Man får tänka till lite, men det måste man ju göra även om man ger animaliskt :) 

Mina råttor får dock ägg, kyckling och fisk ibland trots att jag själv inte äter det. Speciellt nu som ungar eftersom det då är bra med lite extra protein. Det är inte för att de måste, men det finns faktiskt inget de tycker är godare än just de tre grejerna. Det är typ enda gången de skulle kunna få för sig att bråka om mat. Så därför väljer jag att ge det, för variation, för lite extra matglädje. För att jag tycker att de ska få testa på så mycket som möjligt i deras liv :)

Emouse
2018-10-13 13:09
#4

Jag är vegetarian och strävar efter en sådan vegansk livsstil som möjligt, men det skulle faktiskt aldrig falla mig in att begränsa mina djurs diet av mina egna kostval. Jag ger både katt, hund och smådjur den maten de mår bra utav! Råttor kan utan problem äta en helt vegansk kost, men när de andra djuren får animalisk kost plus att andra i hushållet äter kött så kan dem lika gärna få en lagom liten mängd dem med.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

tanglytails
2018-10-13 13:33
#5

Det finns ingen orsak till varför dom skulle behöva äta kött (kyckling & ägg är dom mest lättsmälta proteinen av dom animaliska åtminstone så finns ingen anledning att ge annat än det), jag ger mina animaliskt främst när dom är bebisar sen ger jag ägg med skal på endast för aktiveringens skull på äldre dar. Skulle partnern ha lite rester så ger jag det men det är inte ofta alls. 

Jag ger i princip endast grönsaker när det gäller färskfoder sen (ovo)vegetariskt Torrfoder. Jag har för mig där är typ eggbiscuit i min isamix, hade jag kunnat välja bort det så hade jag.  (till mina vuxna, bebisar & dräktiga honor får annat)

Däremot har jag funderat på att börja ge lite skaldjur med skal på endast för aktiveringens syfte.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

myismyname
2018-10-15 14:15
#6

#5 Tips om du vill ge helt vegetariskt torrfoder: Alla mixar (förutom Mums & Babies eftersom det är enda gången råttor faktiskt behöver animaliskt protein) på RatRations finns i en variant med soja som proteinkälla 😃

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
tanglytails
2018-10-16 12:26
#7

#6 Tack! Är det så? Innan hade dom eggbiscuit i dom mixarna man blandar med HBB. Taggad! Tusen tack 😍

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

myismyname
2018-10-22 13:23
#8

#7 Japp, alla finns i två varianter, egg biscuit eller soja 😃

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Upp till toppen
Annons: