Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 733 ggr
Linnzor
10/4/18, 6:51 PM

Är råttan nervös?

Våra råttor bajsar alltid när vi lyfter dom. Varför? Kommer det att försvinna? De är ca 8-9 veckor. Om råttorna ligger på mig, och jag kliar och klappar dom upplever jag de som nöjda och bekväma. Den ena råttan ploppade till och med med ögonen idag. Men så fort de börjar röra på sig utanför buren verkar de nervösa och bajsar. Snälla, säg att det kommer gå över! Kan inte ha de utanför buren utan en handduk under dem.

Annons:
tanglytails
10/4/18, 8:49 PM
#1

Kan vara stressbajs. Luktar det väldigt mycket?

Råttor kissar & bajsar en hel del utanför buren, det är sånt ni kommer få leva med. Inte alla blir tillräckligt rumsrena ens i buren men ni kan ju träna & se om det blir bättre men 100% kan ni inte förvänta er :) (dom behöver såklart ÄNDÅ vistas ute)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Linnzor
10/4/18, 10:54 PM
#2

Ja, det stinker väldigt mycket. Misstänkt att det har med stress att göra. Tror du det försvinner när de är mer vana vid att bli lyfta? Små bajskottar är ju lugnt, men just dessa illaluktande stresskorvar tänker jag på. Eller borde jag inte ens ta i dom när de blir så stressade att de bajsar?

Mymlan&Vifs
10/5/18, 12:28 PM
#3

Är det djuraffärsråttor? De brukar vara sämre hanterade i sin uppväxt och därmed mer lättstressade. Har inte varit med om detta förut, förutom när råttorna varit hos veterinären, då bajsar och kissar de av nervositet hela tiden.

Det kommer i alla fall att gå över med tiden.

Upp till toppen
Annons: