Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 923 ggr
Chinesecrestedlover
10/3/18, 12:12 AM

Strömedel - för råttor men även andra smådjur??

Hej!

Använder i nuläget oftast toalätt i toalådorna (och marsvinens hölådor) och ibland CareFresh. Lättströ har jag till mössen och hamstern…men oftast inte till råttorna (eller marsvinen) eftersom det fastnar så otroligt på fleece (inte kul när man ska försöka tvätta ex. hängmattor, myspåsar osv. sen). 

Finns dock vissa saker jag inte gillar med Toalätt:

- Det är hårt (själv råkat gå på det barfota och det är nära på "trampa-på-lego-ont")

- Det blir ganska så dyrt eftersom det inte finns i så jättestora säckar (och jag har det till flera olika djur m.m.)

- Det tar inte direkt bort odörer sådär super…vilket är lite trist i och med att jag har det i toalådor (dock inte det viktigaste). 

Det jag gillar med Toalätt och varför jag har det i nuläget är:

+ Att det är papper, inte dammar och orsakar besvär med känsliga lungor - Vilket är ett väldigt stort och starkt plus (jag reagerar själv väldigt när jag hanterar ex. kutterspån och även Lättströ faktiskt). 

+ Att det är enkelt att få tag på, finns ju även på ex. mindre matbutiker (dock i de minsta påsarna). 

När det gäller CareFresh så ser det ut som följer:

- Dyrt som in i h…vete, haha

- Fastnar ganska så rejält (om man har otur) i fleece och gör det svårt att tvätta. Dock fastnar det oftast inte lika illa som Lättströ gör - det är i stort sett omöjligt att få bort om man inte plockar bort varenda bit för hand.

+ Det är fint (vilket typ. är främsta anledningen till att jag blandar i det i Lättströet till mössen och hamstern) och det är ganska mjukt. 

+ Gjort av papper = mindre dammigt än mycket annat.

Gällande hur det är mot odörer så har jag ingen egentlig uppfattning, blandar det ju oftast med Lättströ. 

Lättströ:

- Fastnar så otroligt på fleece osv. vilket gör det mindre bra att använda till djur som har mycket fleece i sina burar som ex. råttor (eller marsvin)

- Finns bara på Granngården - vilket ligger ganska så lång bort från mig och gör det ganska krångligt att få tag i. Dock vägs ju detta upp av att jag inte behöver köpa det så ofta i och med att en bal räcker ganska länge. 

- Sägs vara dammfritt…men jag vet inte om jag håller med riktigt där, när jag ska fylla på med nytt så får jag ganska rejält jobbigt med andningen (precis som jag fick alla år då jag använde kutterspån, vilket jag gjorde då jag hade kaniner, de bodde dock ute vilket med stor säkerhet minskade på det skadliga med kutterspån - märkte aldrig att någon kanin hade besvär av det och då hade jag mååånga kaniner och i runt 26 år…jag däremot som rotade i spånsäckarna, fick besvär men bara tillfälligt). 

+ Billigt

+ Finns i stora förpackningar (balar på 20 kg) som räcker länge

+ Grävvänligt - vilket är positivt i synnerhet för hamsterns del, men även möss gillar ju att gräva.  

+ Ganska mjukt (kan ju dock vara lite "stickigt" men inte så farligt). 

Trots de mindre bra sakerna så gillar jag Lättströ…till mössen och hamstern men ser inte riktigt att det skulle fungera så bra till råttorna (och marsvinen). Till råttornas grävlåda så funkar det ju såklart (så länge det inte kommer i kontakt med fleece) men vill inte ha det i toalådorna. 

Nu till varför jag startade denna tråden 😉

Har börjat kolla runt lite efter i fall det kanske finns något alternativ till Toalätt med följande egenskaper gärna:

1) Inte så hårt som Toalätt (kan tänka mig att det inte är jätteskönt även för "råttfötter") - visserligen kommer de ju inte i kontakt med det jätteofta eftersom det endast finns i toalådorna men ändå. Det är ju värre med marsvinen då…hölådan spenderar de ju ganska mycket tid i (den fungerar både som toalåda och för att  äta hö ur…marsvin är fräscha på det sättet, haha).

2) Finnas i stora förpackningar och vara prisvärt/billigt. Kan ju finnas i små förpackningar också men då i så fall att det ändå inte skenar iväg prismässigt. CareFresh t.ex. är ju egentligen ganska löjligt dyrt. 

3) Så nära dammfritt som möjligt (med tanke på råttors  och andra smådjurs känsliga lungor).

4) Gå smidigt att få tag på - antingen finnas på nätet för beställning hem eller i "vanligt förekommande butiker" (får finnas på Granngården, trots det lite extra krångel som det innebär eftersom det ligger lite "illa till" i förhållande till var jag bor osv.). 

5) Gärna fungera att minska eventuella mindre angenäma lukter, haha. Dock är detta egentligen inte det viktigaste, eftersom det såklart är meningen att det byts ut ofta - det ska ju vara i toalådor (vore ju mindre trevligt att lämna kvar det🤢). 

6) Helst med bra uppsugningsförmåga - speciellt med tanke på marsvinens hölådor (som de ju spenderar ganska mycket tid i) men även för råttornas del. Inte så kul att sitta i blött oavsett om det gäller råttor som går på toa eller marsvin som sitter och äter (samtidigt som de gör sina behov…som sagt, marsvin är fräscha, haha). 

Finns detta…eller är det bara en önskedröm😂? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Chinesecrestedlover
10/3/18, 1:51 PM
#1

Finns även en tråd om ämnet här, tänkte så att alla som svarar kan se allas kommentarer på de olika sidorna🙂

https://marsvin.ifokus.se/discussions/5bb3f0f0ce12c44d730014a7-stromedel-kom-garna-med-forslag?discussions-1

Upp till toppen
Annons: