Annons:
Etikettråttägare
Läst 418 ggr
Bakpotatisen
2018-09-28 13:08

Några frågor från en ny råttförälder

Hej!

På söndag kommer vi äntligen hämta hem våra nya familjemedlemmar, tre stycken underbara pojkar på 8 veckor! Allt är förberett och buren är noga inredd😃 

Men jag har alltid känt att råttor ska gå i så stor flock som möjligt,  de är ju så utpräglade flockdjur. Jag tyckte därför att tre stycken var absolut det minsta antalet jag kunde tänka mig, samtidigt ville jag inte åta mig för många med tanke på att det är första gången jag äger råttor. 

Nu är min fråga till er erfarna angående flockdynamik? Tanken har varit skaffa en eller två pojkar till från en annan uppfödare, men jag är rädd att det blir för många för mig på en och samma gång. Jag har inte riktigt hjärta att bara köpa en då jag är rädd att de tre pojkarna jag ska få hem kommer vara buffliga mot den lille. Hur hade ni tänkt? Vad är för/nackdelar med en lite större vs mindre flock? Känner ni att det är svårare att aktivera om man har fler råttor? (Vet att det beror på individer och ägare givetvis)

Sen till burar. Jag har just nu en Ferplast Jenny som jag kom över väldigt billig. Den är fin, men alldeles för liten i min smak, och dessutom svårinredd. Inom kort kommer jag beställa en Savic Royal Suit 95. Är den så prisvärd som folk säger? Sen har jag en sambo som är lite känslig för lukt, och råttor luktar ju lite. Han delar inte mitt intresse för råttor, så jag måste ju respektera honom lite också😃upplever ni någon skillnad i lukt om man har en lite större flock? Fler råttor kissar ju mer, och givetvis vet jag att mycket hänger på hur ofta man städar buren med mera. Finns det några smådjursanpassade rengöringsmedel som funkar tillsammans med känsliga nosar? 

Tack på förhand🙂

Annons:
[134643]
2018-09-29 09:18
#1

Jag skaffade två bebisar för en vecka sedan. Min plan är att ha en flock på 4 tillslut, men det är ofta en bra idé att ha en åldersspridning. Jag tycker nog att om du tar in tre nu, så vänta lite med att skaffa nästa. Annars sitter du där med 4-5 hormonstinna tonåringar samtidigt! Angående att ta en eller två, jag anser nog att det är bäst att ta två. Bebisar vill ofta leka mer och de äldre kanske inte är så på, har man två små har de mycket nytta av varandra. Så summa summarum, vore jag dig hade jag tagit in 2 bebisar om kanske 4-6 månader ungefär. Det är också en hel del att hålla koll på, även med bara två som jag har. Så jag skulle inte ta in fler än tre samtidigt utan väntat tills de första blir trygga och lär sig hur saker funkar. Jag hade precis samma bursituation som dig haha. De är just nu i en Jenny bur och för ett par dagar sedan fick jag hem min RS 95. Och JA, så värt!! Det är helt underbart att ha hela dörrar att öppna. Och den är ordentligt stor också. Alternativet är gnagare 94 buren från kattlycka, den har alla bottnar i metall, men den är just nu slutsåld och förväntas komma in igen i slutet av november. Med RSn får du räkna med att fixa en annan lösning till bottnarna då hela utformningen suger. Men allt detta är såklart bara hur jag känner, i slutändan så ska du ju välja det som känns rätt för dig! :)

Upp till toppen
Annons: