Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 1822 ggr
TimjanSmultron
2018-09-22 19:35

Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej. Jag sitter här i valet och kvalet på ifall jag ska åka in till akuten med min råtta Smultron, men tänkte att jag skulle höra med er här inne först. Jag har en veterinärtid inbokad först till på torsdag (hos Cordelia Bracht, som är mycket duktigt på råttor, men är endast på djursjukhuset i Malmö på torsdagar och resten av veckan är hon på ett annat sjukhus, så tänkte ringa dit på måndag och se om jag kan träffa henne tidigare).  

Det är i alla fall något mycket märkligt som hänt/händer med min stackars Smultron, och jag kan inte hitta något om det på internet, så jag hoppas att någon här inne kan hjälpa mig. 

Smultron har helt plötsligt fått extremt mycket löst hängande hud på främre delen av kroppen; kinder, bröstkorg och från armhålor. Det hänger alltså så att det nästan släpar i golvet när han går. Började i torsdags kväll med att det hängde från hakan och ner över bröstkorgen, igår började det hänga från höger kind och armhål och idag på morgonen hänger det lika mycket på vänster sida. Förövrigt är han mer trött än han brukar, aningen tungandad, men han äter, dricker och tvättar sig som han brukar. 

Igår tänkte jag att han fått en mindre stroke i och med att det mest hängde från ena sidan, men nu har jag ingen aning om vad det kan vara. 

Tacksam för svar, 

Sanna

Annons:
TimjanSmultron
2018-09-22 19:40
#1

Här är en video på hur det ser ut också

Thessan_H
2018-09-23 23:31
#2

Det ser ut som om han samlar på sig vätska. Det i kombination med att han är tungandad är inte bra. Kan vara ex hjärtsvikt. Cordelia jobbar annars på Fågel & Smådjurskliniken i Lomma, där finns även vet Cecilia som också är jätteduktig på råttor. Jag hade ringt dit i morgon.

Mymlan&Vifs
2018-09-24 12:08
#3

Ser ut som tumörer, de kan  vara mjuka ibland. Hade en hona med 3st mjuka tumörer som växte fram ungefär samtidigt och ungefär lika fort. När Råttor får tumörer kring käkarna kan det även tyda på Zymbal's gland-tumör, och det är inte kul att bråkas med. Råttorna beter sig ungefär som om de fick en öroninflammation och blir tröttare och tröttare och går runt i cirklar, sen slutar de äta och dricka. 

Skulle rekommendera att du far till veterinären med Smultron så snart du har möjlighet; även om du inte har någon tid bokad kan du ringa i förväg och säga att du behöver åka in akut. Det är inte kul att sitta och vänta med något som potentiellt behöver behandlas så snart som möjligt. 

Har du någon bakgrundskoll på råttorna? Är de köpta från privat uppfödare eller djuraffär?

TimjanSmultron
2018-09-24 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Sedan jag skrev sist så har Smultrons ansikte svullnat upp något enormt , är även svullen runt halsen.  (Jag bifogar två suddiga bilder från igår kväll, ska försöka ta nya bilder senare idag.) Känns inte som att det är en Zymbal's gland-tumör, känner inga knölar. Är svullen över hela huvudet, dock mer på höger sida - höger öga är halvt igensvullet.  Han äter och dricker dock lika mycket som vanligt fortfarande.

Ang. den hängande huden, så känns det som att det bara är just det; hängande hud. Kan inte känna några knölar eller liknande, utan känns bara som lös hud.

Jag var inne akut med honom i söndags på Evidensia djursjukhus för jag kände att jag inte ville vänta tills på måndag, men eftersom de inte har några smådjursveterinärer så rekommenderade de att jag skulle ta honom till fågelkliniken idag istället (de tänkte att det inte var akut då han åt/drack som vanligt, och att få honom undersökt av en vet. (som inte kan råttor) skulle kosta 1800kr).

Kom hem från fågelkliniken för ett par timmar sen. Tyvärr så jobbar inte Cordelia förrän på onsdag och Cecilia är borta hela veckan, så jag fick träffa en annan veterinär.  Hon hade inte sett liknande förut: det svullna huvudet och hängande huden. Känner att jag inte har fick några direkta svar, mer än hon såg att underkäkens framtänder var mycket lösa. Hon kunde inte kolla längre in  munnen för att han sprattlade/blev för stressad. Jag ska fortsätta med vibranord och metacam (som jag på eget bevåg började ge honom i söndags) och se om svullnaden går ner. 

Jag har gått runt som en enda ångestklump i flera dagar, men känner att oron börjar gå över i sorg  nu. Försöker förbereda mig på att Smultron inte kommer leva länge till, och problemet det kommer leda till: att hans bror lämnas ensam kvar.  Jag vet inte om jag ska försöka hitta ett nytt hem åt honom, eller en ny vän till honom.  Vill inte ens tänka på det just nu.

Thessan_H
2018-09-25 22:54
#5

Usch, vad oturligt!! Håller tummarna för att det går bra och medicinerna hjälper. Lider med er! 😢

zickan
2018-09-27 17:53
#6

Kan va allergisk reaktion mot något. Vätskesamling. Infektion mm. Så det inte är virus som spökar. Behöver in. Hoppas du fått bra hjälp idag och han klarar sig igenom detta. Håller tummarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
TimjanSmultron
2018-10-02 18:15
#7

Hej, alla. Tack för svaren. 

Tänkte bara ge en uppdatering. Som jag skrev så var jag inne hos veterinären två gånger söndag och måndag, och efter de båda besöken blev han märkbart sämre, antagligen av stressen. 

måndag-torsdag: svullnade upp ännu mer, slutade i princip att äta och dricka (svårt att äta för att han var så svullen i mun/hals) och låg mest och sov. Mer och mer tungandad. När han på torsdag morgon av någon anledning fick för sig att hoppa ut ur buren och gå en runda, kunde han gå ca  en meter innan han behövde lägga sig ner och vila.  Flera gånger som jag tänkte att jag skulle åka in  och få honom akut avlivad, men hade tid hos Cordelia på torsdag, så ville vänta tills dess så att en veterinär som kan råttor skulle få göra det.

I torsdag träffade jag Cordelia (hon är heeelt underbar!!):  Efter röntgen kunde vi se att hans hjärta var dubbelt så stort som det ska vara; fyllde hela bröstkorgen! Det som var positivt var att han inte hade vätska i lungorna, utan verkade bara ha ödem i huden. Inga tumörer eller infektion i munnen. Hans tänder var INTE lösa som den andra vet. sagt. Svullnaden i ansikte, hals, tunga kan bero på hjärtfel (ödem), eller kan vara allergisk reaktion - tyvärr kan jag inte ge honom antihistamin pga hjärtfelet. 

Medicin jag ger honom nu (om någon är intresserad):

0.01 ml benazepril (1.25 mg/ml) 2 ggr/dag

0.01 digoxin 2 ggr/dag

0.3 ml metacam (1.5 mg/ml) 

0.05 ml zantac 2 ggr/dag

Han får minsta möjliga dos av hjärtmedicinen till en början med för att se hur han reagerar på den. De första dagarna märkte jag en stooor förbättring; svullnaden gick ner märkbart och han blev mycket piggare, äter bättre osv. Men de senaste dagarna har det stagnerat lite: har fortfarande mycket ödem (han fick inte vätskedrivande, eftersom man tydligen främst ger det när man har ödem på de inre organen). Det som oroar mig mest är nog att han går runt och äter på ej ätbara saker,  så som toa-pellets, kartong, river av tapetbitar osv. och detta ska ju vara ett tecken på att de har ont. Vad tror ni om detta?

Cordelia sa att det kunde ta ca två veckor innan hjärtmedicin riktigt börjar verka och ödemen försvinner, och en så länge har det ju inte gått ens en vecka, så jag håller tummarna. I vilket fall som helst så håller jag kontakten med Cordelia, så vi får se om doser behöver ändras eller ny medicin behöver sättas in. 

Blomma

Thessan_H
2018-10-03 21:05
#8

Så skönt att ni kunnat ställa diagnos och slippa avliva. . Ja Cordelia är heeelt fantastisk!! Hoppas nu medicinerna hjälper så lillkillen kan krya på sig och vara med nåt år till.

zickan
2018-10-03 22:19
#9

Härligt att få tag på en bra veterinär. De är lite sällsynta. 
Hoppas nu det blir en förbättring. Håller tummar och tassar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TimjanSmultron
2018-10-04 19:54
#10

När jag kom hem idag, så var Smultron död. Det är så hemskt. Kändes verkligen som att han var på bättringsvägen. Vet inte hur, när, varför han dog. Önskar att jag varit med, så att jag hade kunnat säga hejdå. Hoppas att det gick fort och att han inte led.  Hans stackars bror låg jämte honom och jag vet inte hur längesen det var han dog, hur länge Timjan behövde stå ut med att hans döda bror låg i buren. 

Sitter nu och skriver ihop ett inlägg i några facebook-grupper, men ni får gärna komma med tips på hur man gör i denna situationen. I första hand ska jag försöka hitta en råtta som behöver omplaceras som kan flytta hem till oss. Men tycker att det är viktigast att han snabbt får nya livskamrater. Så om det är någon här inne som vet någon i Malmö/skåne som behöver få en hanråtta omplacerad eller som kan ta emot en ensam råtta så  hör gärna av er.  

Det svåra tycker jag är hur man gör om man får hem en ny råtta, med karantänstid osv. Jag har ju bara en bur. Och det känns som att det är viktigt att de så snabbt som möjligt  måste få träffa varandra så att de slipper vara ensamma?

Tack för svar

Grodan
2018-10-04 20:35
#11

#10 Beklagar 🌺


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thessan_H
2018-10-04 21:04
#12

Beklagar verkligen. 😢 Vet hur det känns, vi hittade också vår Sockan plötsligt död i buren för lite mer än ett år sen. Om jag hör nåt om någon omplacering eller babykull här nere runt Malmö el övriga skåne så kontaktar jag dig här på rif. Intruduktion fanns det nån tråd här inne om. Sov gott lilla Smultron <3 🌈☁️

Mymlan&Vifs
2018-12-17 14:17
#13

Jättetråkigt att höra. <3

Annons:
Upp till toppen
Annons: