Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1384 ggr
Julie_Evir
9/15/18, 1:28 AM

Råttdrömmen sprack

Att skaffa råttor har varit min stora dröm sedan liten, men på grund av att min mamma inte klarar av svansarna så har drömmen fått vänta. Och direkt efter jag flyttade hemifrån hoppade jag omkring så mycket, men nu så…

För 6 månader sedan kände jag mig ÄNTLIGEN redo, och började söka runt… men upptäckte ganska snart att det inte finns några seriösa uppfödare här på Teneriffa (finns egentligen inga seriösa uppfödare vilket djur man än söker). Och djuraffärer går bort.

Har letat på de andra öarna, men lika hopplöst där. Jag känner mig helt förstörd, och har fortfarande svårt att acceptera det, trots att det nu gått sex månader sedan jag började sökandet.

Hamstrar är väldigt lätt att få tag på då sorgligt nog många tröttnar på dem och säljer de vidare. Råttor verkar inte vara samma "slit och slängdjur", vilket på sitt sätt är tur och jag hoppas det får förbli så.

Jag håller koll på spanska versionen av blocket, men hittills har det bara varit en enda som sålt… en ensam stackars råtta… och eftersom att jag inte visste hur jag skulle få tag på en kompis till den, så valde jag att inte kontakta personen.

Jag har å andra sidan jätteråttlängtan, har praktiskt taget längtat i 15 år nu.

Så i min längtan kommer självfallet miljoner idéer om hur jag ska få bli råttägare; en av dem att ge upp hela mitt liv här och flytta tillbaka till Sverige… men den är inte helt seriös. Har många inte så seriösa idéer.

Men en idé som jag har, men som jag är mycket skeptisk till, men ändå finns hoppet där, om att hitta en seriös uppfödare någon helt annanstans som kan få hit råttorna till mig. Men så tänker jag på den långa flygresan. Jag bor mitt ute i havet, långt långt borta från Europa. Det är inte så att det bara kommer bli en kort flygtur, och så all stress innan och efter flygturen också. Vill jag verkligen utsätta mina råttor för det?

Så ville bara skriva av mig egentligen, men även höra från folk här vad ni tycker? Om det skulle gå på något sätt, eller om jag bara får ta och acceptera att det är såhär livet är, och hoppas att jag en vacker dag ska få se att någon säljer sina råttor på nätet.

Annons:
Grodan
9/15/18, 1:57 AM
#1

Tufft läge. 

Har du gott ställt ekonomiskt samt ett starkt driv (genomförbarhetssinne - hittar på lite då jag tappade orden) så ser jag egentligen inga hinder. Du måste vara den drivande. Hitta råttor hos någon som också är villig att hjälpa till från sitt håll - skaffa flygkorrekt bur, köra till flyget, checka in råttorna osv… Och sedan ordna med alla papper. 

Stress ja, men det går ju över väldigt fort. Ser du till att det är trygga och stabila djur med bra uppväxt och trevlig stam så klarar de resan utan problem.

Alternativt är också att du själv reser och hämtar dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Julie_Evir
9/16/18, 8:45 PM
#2

Tack för informationen, det gav mig superhopp om att bli råttägare i framtiden.

Jag har själv inga problem att flyga, behöver bara träna upp spanskan lite bättre så det inte blir några missuppfattningar mellan mig och uppfödaren ifall jag hittar en seriös en där. 

Tror inte jag vill att mina små råttor ska resa längre än så, det blir ändå en resa på nära 3h. Själva flyget, sedan bil på det.

Drömmen hade ju varit att lära sig att avla på dem, så jag slipper åka igen efter några få år eftersom att råttor tyvärr inte lever så länge. Men det får bli ett senare fundering, först måste jag ju kolla upp om jag ens finner en uppfödare och hur mycket det egentligen kommer att kosta.

Själva "besväret" att åka dit och att fixa med papper är det minsta problemet.

Så jättetack igen för svar.

Grodan
9/19/18, 9:35 PM
#3

#2 I Spanien lär du väl kunna hitta någon råttuppfödare tycker jag.

Jag provade att googla lite och det var ganska svårt att hitta något… Hittade någon slags spansk variant av Råtthjälpen, men vet inte om den är aktiv: http://ratasenadopcion.org/ (och vet att du vill ha ungar, men ändå… hittar man några som pysslar med sällskapsråttor kan man få länkar, info och tips av dem…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan&Vifs
9/24/18, 12:38 PM
#4

Se framför allt till att du har duktiga veterinärer i ditt närområde så att du inte får hem råttor som du inte kan behandla ifall de råkar ut för en akut skada.

Julie_Evir
10/8/18, 9:36 PM
#5

#3 Ungar behöver jag inte, men om jag ska hämta från långt bortifrån, eller t.o.m. i annat land så känns det som att jag föredrar ungar då de förhoppningsvis kommer leva längre, så jag inte måste hämta nya så ofta. Om du förstår vad jag menar, speciellt som råttor, tyvärr, inte lever så länge. Hade varit skillnad med hund, katt eller kanin, som lever mycket längre.

Och tack för tipset om den spanska versionen; har kollat lite under ett bra tag. Har tyvärr väldigt dålig erfarenhet med uppfödning här i Spanien … eller, det var orättvist… snarare här på Kanarieöarna. Folk tar inte alls bra hand om sina djur i min mening. Sett råttor i hamserburar, hamstrar i små kanariefågelburar, kaniner i plastlådor. Och ingen tycker det är konstigt.

Därför tror jag nog jag vill försöka få tag på råttor i annat land; men som sagt, ska fortsätta hålla koll på siten du hittade; en dag kan det nog bli träff.

#4 Tack för tipset.

Vi har en bra smådjursveterinär ca 30 minuter med bil från oss. Han har jättebra hand om både mina hamstrar och kaniner.

Nu när du säger det; han har ju två nakenråttor… att jag inte tänkt på det tidigare… han borde nog veta var jag kan få tag på bra uppfödare.

Julie_Evir
10/8/18, 9:39 PM
#6

OBS

Med nakenråtta menar jag hårlös råtta.

Annons:
Grodan
10/9/18, 9:48 AM
#7

#6 Tänk. DET tipset hade jag helt glömt. "Du kan fråga veterinären"… men faktiskt, jättesmart. På ställen där det kan vara lite ont om vissa djurarter kan man ju absolut gå till veterinärkliniken och höra hur man hittar x eller y. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[134643]
10/10/18, 12:08 AM
#8

#5 Nu är det ju himla svårt för dig att vara kräsen med uppfödare, men generellt sett brukar man ju säga att uppfödare som föder upp nakenråttor inte är speciellt seriösa och inget man vill stötta. Men som sagt, du är ursäktad med tanke på omständigheterna ;) Jag snubblade förövrigt över en användare på instagram för ett tag sen, och hon bodde någonstans i Spanien. På någon av öarna om jag inte minns helt fel. Så det finns hopp, jag tror på att det går att fixa på något sätt för dig! :)

[134643]
10/10/18, 12:09 AM
#9

#8 Alltså jag är lite för trött. Den spanska användaren hade såklart råttor hehe, den delen var kanske bra att ha med! Nu ska jag gå och lägga mig ;)

Upp till toppen
Annons: