Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 826 ggr
Chinesecrestedlover
2018-09-11 16:20

Sätta ihop mina råttor? 2+3 honor

Hej!

Vet inte riktigt om denna tråd hamnar rätt nu, men testar såhär så får ni flytta den om det blev fel 🙂

Mina tre nyaste råttor har nu suttit "av" sin karantänstid och jag börjar fundera på att sätta ihop de nya med de två "gamla". 

Vad bör jag tänka på i min specifika situation dvs. med en av de "gamla" råttorna (Sonja) som hugger mig hårt när hon kommer åt (antar att detta är av rädsla - hon "flyger" ut ur ett hus eller så och hugger ordentligt om jag inte passar mig och är noga med var jag placerar händerna osv.). 

Hade i början lite "konstiga" beteenden från de nya råttorna (finns beskrivet här: https://rattor.ifokus.se/discussions/5b547feace12c411b5003a38-fraga-kring-beteende-vid-burgallret?participating-1 ). Nu så gör de inte så mer (inte alls lika ofta som i början i alla fall, någon gång kanske). De går enkelt att plocka upp utan att de protesterar osv. till skillnad från de "gamla" råttorna som är väldigt skygga.

Är det dumt att sätta ihop två skygga råttor med dessa tre nya råttor som är mer framåt? Riskerar jag att få mer skygga råttor då eller kan det gynna de skygga att ha tre mer framåt damer i flocken? 

Hur går jag till väga på bästa sätt? Har inte något badkar (som jag läst mycket om i samband med introduktioner) och mina "gamla" råttor har en tendens att hoppa ner från saker och springa över golvet och gömma sig = vet inte hur bra det skulle fungera med ett bord. Har hundarna att tänka på dessutom så de inte jagar råttorna eller så. Hjälp tack 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

.

Annons:
Mymlan&Vifs
2018-09-11 22:36
#1

Inte alls dumt att sätta ihop dem. De råttorna som är mer "framååt" kommer dock vara mer benägna att etablera sin rang fort, och det kanske inte övriga råttor uppskattar så mycket. Men det är en period som i normalfall går över efter någon vecka. 
Introducera dem en och en inför varandra så att det inte blir så mycket sensory input overload och observera hur de uppför sig.

Chinesecrestedlover
2018-09-11 23:13
#2

#1 Tack för svar 🙂 Spelar det någon roll att de skygga råttorna är de äldsta för hur det går/hur jag ska göra?

Mymlan&Vifs
2018-09-24 12:22
#3

Nä, det spelar ingen större roll. Om de äldre råttorna är skygga kan de svara på introduktionen med rädsla pga att tre främmande småråttor helt plötsligt kommer in i bilden och ska in i deras hem. En del rädda råttor kan tro att de måste försvara sig själva och uttrycker sin rädsla genom att bli aggressiva mot nykomlingar.

När råttor introduceras ska det vara i en ren miljö (så att man håller koll på dem och så att ingen springer och fightas på ett ställe där man inte kommer åt att separera dem). T.ex. hallen i min lägenhet kan man försluta på alla sidor genom att stänga dörrarna, sen är det bara golv och lite skor där inne, så det fungerar bra som ett introduktionsområde för min del.

Sedan brukar jag välja en av nykomlingarna och sätta den i en transportbur eller annan låda tillsammans med en av "hemmaråttorna". När den introduktionen är över (när bägge råttor slutat brottas/sniffa på varandra och börjar göra annat) så byter jag ut hemmaråttan mot nästa kandidat till dess att den nya råttan har fått hälsa på alla andra råttor i enrum. Sedan repeterar jag processen med alla andra nykomlingar. När det är klart så får varje flock flytta tillbaka till sina respektive burar.

Nästa dag upprepar jag alltihop. Så kör jag på i ungefär en vecka. Emellanåt får alla råttor vara ute samtidigt i ett enskilt och rent rum under observation. På så sätt kan jag observera vilka potentiella bråkstakar som finns och hur allesammans fungerar i flock.
Det är inte kul att göra ett förhastat beslut och låta alla sova i samma bur under natten utan uppsikt för att introduktionen har gått perfekt första dagen. Blir det ett bråk då kan det sluta illa.

Mymlan&Vifs
2018-09-24 12:23
#4

De allra flesta råttintroduktionerna går i alla fall hyfsat lugnt till, med lite pip, rumpsniffning och brottning. Skrattar

tanglytails
2018-09-25 15:30
#5

Spana in tråklådemetoden.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
2018-11-15 22:02
#6

Puttar upp denna lite. Tack för svar förresten. 

Det har inte blivit av ännu av olika anledningar men vill gärna försöka få ihop mina damer så snart det går. Dock har jag blivit förvirrad av det jag läst osv. om introduktioner och vet nu inte hur jag bäst ska gå till väga…hjälp🤔

Vissa säger att de ska vara kvar i ex. transportburen/den mindre bur man sätter ihop de i om allt verkar gå bra, sedan ska buren bli större allt eftersom tiden går tills de är i den bur de ska bo i och att det är viktigt att de aldrig separeras efter att introduktionen börjat(förutsatt att det inte blir världens slagsmål såklart).  

Andra säger att de ska säras på efter några timmar och bo i sina respektive burar, att de ska introduceras gradvis över en vecka eller så. 

Ska de vara kvar ihop direkt (efter de har blivit introducerade på neutral plats) eller separeras för att introduceras dagligen under en vecka eller så? Vilket är bäst/leder till minst risker? 

När jag introducerat kaniner genom åren så har jag enbart separerat om de bråkat "för mycket" men annars så har de fått bo ihop direkt (efter att ha introducerats i en hage) och det har gått bra…men detta är ju första gången jag ska introducera råttor med varandra och råttor har jag inte ens i närheten av lika mycket erfarenhet av. Nervös inför detta och vill såklart inte att mina töser ska skada varandra eller så. 

Om jag skulle köra med "tråklådemetoden" - hur går man bäst tillväga då? 

Detta känns som ett mer komplicerat ämne än jag tror det behöver vara…nu efter att ha försökt läsa på mer… så är jag ju ännu mer förvirrad än tidigare, haha🤔.

Annons:
Pandi00
2018-11-16 07:36
#7

Jag har gjort intro i en platsback eller likande. Sen efter 1-2h så får de flytta in i en liten hamsterbur så får de bo där ca 24h. Efter det delar jag av den vanliga buren (har en rs95) och har bara en toa där inne. Det får vara så i några timmar sen sätter jag in inredning som inte kan stänga in någon råtta (t.ex hus med bara 1 in-/utgång). De får bo i den delen i 3-4 dagar. Och sen kan jag sätta in inredning som jag brukar, dock ska inget ha lukt kvar från de förra råttorna, så allt ska vara som nytt. Träsaker som alltid har lite lukt kvar sätter jag in efter att råttorna bott med varandra ca 2 veckor. Detta har funkat för mina råttor. Jag strömatade det och hade minst 3 vattenkällor utspritt i buren så de inte skulle börja bråka om sånt

[134643]
2018-11-16 14:32
#8

Har du läst denna? https://www.eldarattery.com/single-post/Introducering Råttorna ska bara säras på om det blir blod, aldrig annars!

Upp till toppen
Annons: