Annons:
Etikettoff-topic
Läst 979 ggr
VampireGirlElvira
2018-09-10 22:02

SNABBT SVAR TACK!!!

Jag behöver er hjälp härute så fort som möjligt! Min ena hanråtta biter och slickar sig vid operationssåret! Ska vi åka in till djursjukhuset så fort som möjligt? Han och hans burkompis kastrerades idag, och den ena biter på såret och tuggar i sig tråden så att han har rtt öppet sår nu och det blöder lite.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Novachan
2018-09-10 22:04
#1

Kontakta veterinären

VampireGirlElvira
2018-09-10 22:05
#2

Ok.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

ElisabethB
2018-09-10 22:05
#3

Jag hade ringt veterinären och sagt att råttan behöver en kontroll av operationssåret så snabbt som möjligt. Åk gärna samtidigt som ni försöker få kontakt med veterinären.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

VampireGirlElvira
2018-09-10 23:48
#4

Nu är vi hemma igen. Veterinären sa att det såg okej ut i såret, men att vi skulle vara uppmärksamma ifall det varade, om det kom någon rådnad, om det kom ännu mer blod från såret, så skulle vi komma tillbaka. Men just nu så skulle vi bara badda det öppna såret med sårrengörning på en bomullspinne, och ge dom båda smärtstillande som vanligt. Det känns roligt att ha råttor igen, men jag trodde inte att det skulle bli så intensivt att ha hanar hehe. : D Men skämt åsido, så nu ska jag ta och sova så ska jag ta hand om dom båda imorgon.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
2018-09-11 08:43
#5

Nu när jag tittade till dom båda för några minuter sedan, så hade den andra hanen också tuggat i sig tråden, men hans sår såg bättre ut. Känns som sagt ovanligt att ha hanar med tanke på att jag och min man alltid har haft honor hemma. Och det blev ju lite akut med att köpa dom från min mans ena vän som tyvärr plötsligt blev allergisk mot dom. Hen visste att vi hade haft råttor förut, så vi fick köpa dom. Råttorna, som jag har döpt dom till Frodo och Sam, var hos henom ungefär i en vecka när hen blev allergisk. Frodo och Sam är ca. sju månader gamla nu. ❤️ Vi har haft dom i ca. fyra månader, och det har gått lite vilt till i buren för dom, blodvite, så vi läste på, min man och jag, att man kan kastrera dom så att dom kan bli lugnare(?), hoppas vi. Dom var ganska så aggressiva mot varandra när vi köpte dom. Det var lite tvetydlig information vi fick från vännen om var hen har köpt dom ifrån och hur gamla dom var när hen köpte dom, men jag är glad att vi köpte dom. Det kommer fortfarande bli att jag köper en hund till mig, men inte just nu när veterinärräkningen var dyr. Första prioriteringen är att ta hand om dom på det bästa sättet man kan. ❤️

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
2018-09-11 12:12
#6

Nu såg jag att jag skrev lite otydligt i mitt inlägg. 😱 Hanarna bodde hos en ägare/uppfödare(?) när dom var bebisar innan dom fick flytta till min mans vän, och sedan till oss. Dom har vi haft i ca. fyra månader, hos vännen ca. en vecka. Frågetecknet är som jag skrev att min mans vän lämnade tvetydlig information om var dom kom från. När man är trött så är man. 😝😝😝

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Mymlan&Vifs
2018-09-11 21:49
#7

Ok, fortsätt att hålla koll på dem och kontakta veterinären vid minsta förändring. Normalt sett läker även öppna sår ganska fort hos råttor, men vissa sår tar längre tid och då ökar risken för infektion.

Jag gissar att det är metacam ni fått?

VampireGirlElvira
2018-09-12 09:30
#8

Jo, det är metacam. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Mymlan&Vifs
2018-09-21 09:23
#9

Jag hade en råtta som gnagde upp sitt operationssår 2gg trots att veterinären sydde om vid första vändan och sedan limmade igen såret vid andra vändan. Det tog ca 1 vecka innan det såret slöts.

Jag kokade upp saltlösning (5dl vatten, 1tsk salt). När saltet löst sig och vattnet svalnat till ungefär kroppstemperatur så doppade jag en bomullsrondell i och baddade försiktigt omkring såret för att hålla det rent.

ibland kan såret se lite freaky ut - jag kunde tex se bröstmusklerna på min råtta även om det hålet var ungefär som en lillfingernagel i storlek. Hoppas att det går bra för dina råttor! Ge dem lite pumpafrön också så får deras kroppar i sig mycket energi. :)

Upp till toppen
Annons: