Annons:
Etikettannonsering
Läst 1689 ggr
Diddi87
9/5/18, 3:40 PM

Ungar söker sina för alltid hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har 16 ursöta ungar här hemma, vill hitta nya hem till 14 av dom. Jag är inte uppfödare och detta var verkligen inte planerat. Tog över två tjejer från ett par som köpte dom i någon djuraffär 3 dagar tidigare men killen visade sig vara allergisk… När vi haft dom någon vecka började ena honan bli väldigt rund och en vecka efter de fick hon 16 ungar. Då vi bara haft råttor sammanlagt 6 månader (har 2 sedan innan) är vi inte så erfarna och har inga kontakter men vill så gärna hitta bra hem till dom. Mamman är alldeles för ung för att bli mamma och jag har ingen information om pappan men mamman är jätte go, nyfiken och vill gärna vara med. I morgon blir ungarna 2 veckor så de är några veckor kvar. Vart ska jag vända mig för att hitta bra hem?

Annons:
tanglytails
9/5/18, 4:11 PM
#1

Fbgrupper, skriva en ordentlig annons, ev. kontakta uppfödare eller råtthjälpen för att se om ni kan få hjälp. :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

MissClue
9/5/18, 4:16 PM
#2

Åh va söta, vart i landet finns ni?

I love not man the less, but Nature more…

Chinesecrestedlover
9/5/18, 4:22 PM
#3

Vilka sötnosar 😍 Du har hittat rätt ställe för att hitta hem till dina små…alltså många lägger ju upp annonser här osv. så det borde ju gå att hitta hem till småttingarna via denna sida menar jag.  Annars finns ju som sagt råtthjälpen etc. 

Var finns de? (slår mig själv på fingrarna för att jag ens frågar😉…fy på mig, det räcker med fem damer…eller gör det verkligen det? Haha). Verkligen superfina små❤️

Lycka till!

Mvh/Chinesecrestedlover

Ps. köpte en mushona en gång för massor med år sedan som fick ungar…men tyvärr blev hon stressad eller nåt = hittade alla ungarna halvt uppätna, det var inget kul alls😭. Skönt att se att det kan gå bra för såna "köpte-i-zoobutiken-och-den- visade-sig-vara-dräktig" kullar. ds.

Novachan
9/5/18, 9:28 PM
#4

Ojojoja så många ungar! Söta såklart… <3

Kan bara instämma med ovanstående personer

Diddi87
9/6/18, 8:09 AM
#5

Dom finns i Lilla Edet, västra Götaland

zickan
9/6/18, 3:23 PM
#6

Lägg upp vettig annons  om dom lite här och var. Du har här inne, fb(råttannonser, råttor köp och sälj). Lokala fb sidor och större husdjurssidor man kan lägga ut annonser. ÄVen lokus, blocket, annonstorget mm. 
Det viktigaste är att du ställer lite frågor till de intresserade. Vill du ha bra hem så släpp dom inte till vem som. Och sätt ett bra pris, inte under 100 kr. Så brukar man kunna undvika stor del reptilfoder sökare. 
Jag brukar fråga på hur de kommer få bo, äta, hanteras, om alla i hemmet är ok med råttor,  om någon allergi mot något djur, om andra djur finns i hemmet. Och om de har råd att ev gå till veterinären ifall det skulle ske något, eller säker möjlighet att låna från släkt/vänner.
Brukar även fråga på om de är inresserade för utställning/agilit eller planerar föda upp. Dessa frågor är mest för att vissa råttor har känsligare släkt bakom. Inget jag vill att man avlar hur som på. Och inte alla råttor som är bra nog i en kull att ens gå vidare för avel. Eller bara försöka ha koll så ingen total nybörjare vill ha förstaråttor att avla på, men inte kan mycket alls och bör läsa på mer innan ens tanke på det. 
Och om utställning/agility. Samma där. Brukar inte va att alla råttor i en kull är bra nog för detta. Där kan jag som uppfödare gå in och säga att denna råttan är inte lika energisk och kontaktsökande som syskonet. Kanske de intresserade vill kika lite mer på om syskonet kan klicka istället om det är just en mer agility passande de så gärna vill ha. Eller om de väldigt gärna vill ställa ut så kan jag påpeka att färgen/typen/teckningen inte kommer göra sig bra i utställning. Men i slutändan är det enklast om folk kommer dit och väljer ut den man tycker bäst om, klickar med och som råttan verkar ty sig lite till. 
Kan man även fråga ut personen lite på hur de kommer få ha mm. Få lite mer kontakt med hemmen. Men kräver också att man ska våga/kunna ha lite is i magen och säga ifrån att det funkar inte. Man vill inte sälja dit. 
Mest vanligt är tyvärr problem med avstånd men inte med transport. Så prata ordentligt via nätet och/eller telefon. Sedan får nya hemmen leta transporthjälp, hämta och man sjäklv kan stötta med att också kolla runt lite. Men det är köparen som har huvudansvaret. 

Lite annat som du nog redan hunnit läsa på nu. Men bebisar behöver säras vid 4-5 veckors ålder. Vid 5 veckor börjar ena könet mogna mer och mer mogna råttungar kan börja para sig redan efter 6-7 veckors ålder. Kan ske även efter 5 veckors ålder men mycket mycket ovanligt. 
De bör inte låta flyttas från hemmet innan 5 veckor och 80 gram enligt den rekommendation som finns. Men 80 gram är flesta med på att den vikten är låg. Ska de flytta till grannen och inte ha jobbigt intro är 80 fungerande. Men 90-100 gram är mycket bättre flytt vikt för de små. 
Tar lite på krafterna att åka långt, nytt hem, ny miljö eventuellt nytt intro på en gång för de som inte bryr sig om karantän.  Vid lång resa är det skönt om de väger över 100 gram. 
Ett par  föredrar även att de är minst 6 veckor vid flytt. Så att de flyttar 1-2 veckor senare gör inget alls heller. Om du känner att de behöver lite mer tid på sig att växa/mogna innan nya hem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
daniel.sandin
9/15/18, 2:27 PM
#7

Jag är väldigt intresserad i två honor men 5 timmar utan trafik för att hämta dom är lite för långt för mig, annars så skulle jag vilja ha två av dem med mina två äldre honor.

Chinesecrestedlover
9/15/18, 9:50 PM
#8

#7 Det behöver inte vara omöjligt ändå. Man kan ha tur och hitta transporthjälp (finns ex. djurtransport här på i fokus). Jag har fått hem diverse olika djur på det sättet från olika delar av Sverige och jag saknar körkort. Har ex. fått hem möss från Skåne, en hamster från Stockholm osv. (bor utanför Örebro). Dock har jag en jäkla otur just nu…letar transporthjälp (för ett marsvin) från Stockholm och det går rejält trögt… men som sagt så går det ofta att lösa. Ge inte upp bara för att djuren av intresse finns långt ifrån där du bor… är vad jag försöker få fram med mitt svamlande 😃

Mymlan&Vifs
9/24/18, 12:35 PM
#9

Länkar till vettiga Råttgrupper på Facebook:

**Råttorna:
**https://www.facebook.com/groups/315445838494970/?ref=br_rs

**Hjälp utsatta råttor få hem:
**https://www.facebook.com/search/top/?q=hj%C3%A4lp%20utsatta%20r%C3%A5ttor%20f%C3%A5%20hem

**Råttor till omplacering:
**https://www.facebook.com/groups/479284412225576/

[134643]
9/24/18, 4:04 PM
#10

#9 Vill också lägga till Råttboet! :)

vegasol
11/21/18, 4:52 PM
#11

Hej, jag undrar om det finns några bebisar kvar? Mvh Mia

vegasol
11/22/18, 12:17 AM
#12

Hej igen, undrar om du har någon bebis kvar? Mvh Mia

Novachan
11/22/18, 12:19 AM
#13

#12 Skicka PM istället

Annons:
illyriia
11/24/18, 3:38 PM
#14

#13 Vad spelar det för roll?

tanglytails
11/24/18, 6:55 PM
#15

#14 Lättare att få tag i TS kanske

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

illyriia
11/25/18, 7:01 PM
#16

#15 inte nödvändigtvis, oavsett får TS en notifikation.

Upp till toppen
Annons: