Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1082 ggr
RosaViola
8/30/18, 12:23 PM

Första Fodret

Hej!

Har en kull ungar som blev två veckor gamla igår. De har just börjat gå ("tulta") istället för att… kräla, och ögonen öppnas. Jag undrar vad som är lämplig bebikost, när de ska börja äta annat än modersmjölk? Har serverat KMR, kattungemjölkersättning, blandat med söndersmulade havreflingor. De har smakat lite, men mest är det mamma som äter.

När är de redo att börja tugga i sig föda? Några bebisar har jag redan sätt smågnaga lite på burgaller och inredning.

Annons:
tanglytails
8/30/18, 1:15 PM
#1

Är detta en hoppsankull eller? 

Ge mamman bra mat så äter dom när dom är redo…

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
8/30/18, 1:17 PM
#2

Råttor är gnagare så att gnaga på inredning är inget konstigt.. Ge dom gnagmaterial. Ge bra Torrfoder (vet inte vad du ger) samt rikligt med protein.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
8/30/18, 2:11 PM
#3

Okej! Undrade mest om man borde ge nån speciell mjukmat i början.De växer bra så mamman verkar klara det bra. Hon får egenblandat foder med diverse hela korn och lite kärnor, kattorrfoder och kokt ägg nästan varje dag. Plus färskmat av min egen mat (frukt och grönsaker, m.m.)

tanglytails
8/31/18, 12:12 PM
#4

Blandar du enligt fusklappen samt ger vitamintillskott?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
9/1/18, 12:46 PM
#5

Har läst på mycket om råttors näringsbehov. Fusklappen bra stöd för Torrfoder. I mycket ska de äta som vi människor rekommenderas,fast ännu viktigare med tillgång till bra fullkornsbas, och de är kanske ännu lite känsligare för fett eftersom de inte har nån gallblåsa. Har skaffat uv-lampa (för fågel) för att kompensera för solbrist/d-vit.brist. Undrade lite om när de får tänder men nu vet jag… blir smakad på (17 dar gamla)

Tack för svar tanglytails!

tanglytails
9/1/18, 3:29 PM
#6

Du borde ge vitamintillskott ist för lampa tycker jag. Ratrations.com har bra foder & bra vitaminer samt en del inredning, strö osv. :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
zickan
9/1/18, 4:04 PM
#7

Första maten är bra om den är mer lätt tuggad. Börjar äta efter de öppnat ögonen helt och börjat lämna boet på egen hand. I början mest smaka, testa. Inom nån dag äter de oftast det mesta. Kan erbjuda lite grönsaker, barnmat/gröt(lätt göra själv, bara mosad mat typ), enkel tuggad vanlig mat. Typ kokt ägg, lagat kött/fisk/kyckling, keso, lite pasta/potatis/bulgur osv. Broccoli, blomkål,ärtor mm. Bra grej att ställa fram mjölkersättning. Bebisarna får troligen bra mjölk från sin mor. Den är viktig för dom att få i sig första tiden. Så bra om de inte äter eller ens känner behov av att äta ersättning. Däremot stödjer ersättningen honan. Hon får i sig näring och kan även stödja hennes produktion av mjölk till sina små. Däremot så bör du läsa på lite mer. Lite sent ute nu. Men finns massor här inne om hur man på bästa sätt tar hand om de små. Bara fråga om du inte hittar den info du behöver. Så kommer förhoppningsvis nån kunna hjälpa till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

RosaViola
9/2/18, 12:23 PM
#8

Tack! Har läst artikeln här på sidan hur man beter sig med dräktiga honor, förlossning, ungar osv. Nu har de börjat äta allt möjligt av mammas mat. Återstår att de upptäcker vattenkällorna så de inte bara har mjölk att förlita sig på som vätska. Satte en sten under pipen till vattenflaskan. De hittar nog snart. De är redan fullt rörliga och nyfikna.

Upp till toppen
Annons: