När jag hade råttor sist (i början av 2000-talet) så hände något jag kan skratta åt nu men som var lite irriterande när det hände (p.g.a. all förstörelse), haha.
Jag hade två råtthanar då (har för mig att den tredje hade lämnat jordelivet vid det tillfället i alla fall).
Jag hade råttorna i mitt sovrum. Jag var i rummet vägg-i-vägg med mitt sovrum och hörde plötsligt ett ljud som fick mig att undra...
Gick in i mitt sovrum och fick direkt syn på ena grabben under sängen tuggandes på ett höstrå
(hade marsvin i sovrummet också). Den andra grabben var i buren...men jag såg att han hade "stöldgods" där i, så han hade definitivt varit utanför buren han också. Förnuftig grabb som försökte dölja att han hade varit ute och förstört, haha. Det såg ut som att en bomb hade slagit ner på min byrå (burens tak kom upp ungefär i höjd med byrån = kanon för att ta sig upp där och ställa till det). De hade vält allt (prydnader m.m.) som stod på byrån samt tuggat sönder ett par hörlurar m.m.
Mina små tokar hade kommit på hur de skulle få upp burluckan och helt enkelt gått ut och hittat på sattyg, haha. Jag säkrade luckan med en bit ståltråd efter det
. Väldigt glad att de inte lyckades ta sig in i andra burar jag hade då...mina hamstrar och möss kunde ha legat risigt till annars.
Vid ett annat tillfälle så råkade jag ställa buren lite väl nära min säng...mina herrar var då väldigt glada i att "få" små bitar lakan att bädda med i sin bur...lite jobbigt eftersom just det lakanet råkade vara min ena systers favoritlakan (bodde fortfarande hemma och hade bara tagit något lakan...ups!). Fotändan på det lakanet hade efter den en ehm...lite asymmetrisk form, hahaha