Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1140 ggr
kattenlinus123
8/14/18, 10:04 PM

Konstiga/roliga rått upplevelser!

Ver inte om det är rätt kategori. Skriv era roligaste och konstigaste rått äventyr eller händelser som hänt er. Jag tänkte berätta en händelse och så får ni fylla på med alla era sjuka upplevelser. Jag var på semester på visslings ö och hade råttisarna med mig. Tror det var 2-3 stycken med då. Slår upp tältet och bytet om för att sova. Såklart lägger jag kläderna PÅ deras bur och när jag vaknar så har dem tuggat sönder HELA toppen och små håll i byxorna och tröjan. Så typiskt. Så berätta nu ni!

Annons:
Bellsibong
8/17/18, 3:05 PM
#1

Vår ena råtta klättrade in i det enda hålet på mjukisbyxorna hon kunde hitta. Innanför fodret, så vi fick klippa upp byxorna för att få ut henne, medans mannen hade byxorna på… Hon var fast mellan tyget och fodret. Han bad om hjälp och jag fattade ingenting. Hysteriskt roligt, det tyckte inte han förrens efteråt.

zickan
8/17/18, 8:35 PM
#2

Vilket kul initiativ

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Chinesecrestedlover
8/19/18, 10:08 PM
#3

När jag hade råttor sist (i början av 2000-talet) så hände något jag kan skratta åt nu men som var lite irriterande när det hände (p.g.a. all förstörelse), haha. 

Jag hade två råtthanar då (har för mig att den tredje hade lämnat jordelivet vid det tillfället i alla fall). 

Jag hade råttorna i mitt sovrum. Jag var i rummet vägg-i-vägg med mitt sovrum och hörde plötsligt ett ljud som fick mig att undra… 

Gick in i mitt sovrum och fick direkt syn på ena grabben under sängen tuggandes på ett höstrå😂 (hade marsvin i sovrummet också). Den andra grabben var i buren…men jag såg att han hade "stöldgods" där i, så han hade definitivt varit utanför buren han också. Förnuftig grabb som försökte dölja att han hade varit ute och förstört, haha. Det såg ut som att en bomb hade slagit ner på min byrå  (burens tak kom upp ungefär i höjd med byrån = kanon för att ta sig upp där och ställa till det). De hade vält allt (prydnader m.m.) som stod på byrån samt tuggat sönder ett par hörlurar m.m. 

Mina små tokar hade kommit på hur de skulle få upp burluckan och helt enkelt gått ut och hittat på sattyg, haha. Jag säkrade luckan med en bit ståltråd efter det😉. Väldigt glad att de inte lyckades ta sig in i andra burar jag hade då…mina hamstrar och möss kunde ha legat risigt till annars. 

Vid ett annat tillfälle så råkade jag ställa buren lite väl nära min säng…mina herrar var då väldigt glada i att "få" små bitar lakan att bädda med i sin bur…lite jobbigt eftersom just det lakanet råkade vara min ena systers favoritlakan (bodde fortfarande hemma och hade bara tagit något lakan…ups!). Fotändan på det lakanet hade efter den en ehm…lite asymmetrisk form, hahaha😃

[134643]
8/19/18, 10:41 PM
#4

Min bästa var när råttorna fick för sig att tugga sönder en bläckpenna… De ville väl uppfinna en ny färg antar jag. Trots tvångsbad tog det rätt lång tid innan jag hade vita råttor igen… Tyckte också att det var fantastiskt kul att komma hem och leta i en halvtimme efter råttorna och sen inse att de tuggat sin väg in i sängen underifrån, och för att göra det ännu mysigare hade de också lyckats ta sig in i min byrå, tuggat sönder hälften av kläderna och tagit med en hel drös underkläder till till sängen för att boa med. Efter det fick byrån flytta ut och benen på sängen tas bort :)

Chinesecrestedlover
8/20/18, 12:16 AM
#5

#4 Haha…underbart med djur 😉

Jag gjorde misstaget att bjuda de tre grabbarna (varav två var ljusa, en roan och en typ. champagne/beige/vit) på blåbärspuré…ehm…smart där (snacka om att de fick bada och skrubbas ordentligt efter det).  De var så nöjda så och gick rakt genom skålen osv. haha😂 De hade blålila svansar ganska länge efter det…trots skrubbande…

Jag hade väldigt kul åt ena råttan (han som var roan och hette Ronan Keating, haha) när jag bjöd honom på kyckling en gång. Mamma hade varit "aningens" noga med att få den färdig eller nåt = den var supertorr. Ronan som var matälskare (och rätt rund) skulle såklart äta ändå…han vevade med öronen (liksom tog öronen framåt och sen bakåt) som för att hjälpa till när han skulle svälja, haha. Retat mamma med det ganska många gånger sedan dess, vi kan fortfarande ha väldigt roligt åt det. Man lyckas verkligen när t.o.m. en råtta tycker att det är för torrt liksom😂

Harimi
9/8/18, 1:15 PM
#6

För några veckor sedan kom det in en äckligt stor fluga i rummet som flög igenom buren ett par gånger. En av mina tjejer, som delvis är lite lat och även lite för tjock, låg för stunden på rygg och putsade magen. Gick fram för att ta en bild och får se att hon helt plötsligt hugger flugan i luften! Visste inte att dom kunde göra så och framförallt inte hon xD Önska jag hade fått det få film! xD

Annons:
Mymlan&Vifs
9/11/18, 10:47 PM
#7

Var ska man börja…

Jag har haft en råtta som sprang över en våt palett och lämnade blå tassavtryck i hela lägenheten (det tog även ett par dagar innan hennes framtassar slutade vara blå).

Har även haft en råtta som råkade bli instängd i en garderob och rev totalt sönder et par byxor och en tshirt.

Har hittat omaka strumpor och räkningar i en av råttornas hus.

Har kommit hem från jobbet när det varit strömavbrott och råttorna hade brutit sig ut och badade i diskhon när lampan tändes.

Har även kommit hem till en basilikaväxt som legat utspridd i  jord och strimmlor över hela kök och hall.

En av mina första råttor försvann i 8 timmar, hittades sedan, med hjälp av hennes burkamrat som "spårhund", inuti en soffa där hon legat och snoozat hela dagen.

En annan gång hade jag en råttunge på 3 månader som snodde en halv papaya och släpade den in under diskstället där hon och hennes råttkamrater satt och kalasade.

Har även kommit hem och hittat kuddar ligga på köksgolvet. All bomull låg inne i råttburen och råttorna låg inne i den urholkade kudden.

Osv. :D

Chinesecrestedlover
9/11/18, 11:21 PM
#8

#7 😂

Upp till toppen
Annons: