Annons:
Etikettråttägare
Läst 1610 ggr
kattenlinus123
2018-08-08 21:03

Gp råtta!

okej. nu har jag lite frågor här. När min pappa fixat mitt rått rum så kommer jag så småning om skaffa en Gp-råtta. men jag hittar knappt någon informartion om dem. hittar två trådar här och ingenting så jag har några frågor-

1: jag såg på ett inlägg att någon hade sina tamråttor med sin Gp. är det något att testa? kan dem skada varandra i den stora storleks skillnaden. kommer ha ett par vanliga råttor och då en Gp. Hur gör man när man sätter ihop dem eller är Gp.n så liten att det är som med vanliga tamråttor. när den är ett litet barn menar jag.

2: sett på flera bilder folk som napp matar dem. är dem verkligen så små eller är bilderna från en uppfödare? om det skulle vara så, så ska jag såklart mata den men bara undrar. 

3: finns det någon speciell leksak som era Gp:s älskar super mycket. kanske något iller rör eller någon annan speciell grej.

4: är det samma sak med badning på tamråttor att det torkar ut huden och är ibland inte så kul för dem eller så.

5: några sjukdomar eller skador som är vanligt ibland dem. 

jag är medveten om att det är ett väldigt stort ansvar att skaffa en Gp. något annat som ni kanske undrade innan ni skaffade en Gp? eller något ni känner att man "måste" veta. eller bara något som kommer underlätta saker lite. 

Med vänlig hälsning: kattenlinus123. PS vet inte om det var rätt kategori

Annons:
tanglytails
2018-08-08 21:33
#1

Vänd dig till exotiska djur iFokus för GP råttor är inte densamma som våra tamråttor.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

-Aida-
2018-08-08 21:35
#2

GP Råtta är för det första, inte ett tam djur, Dom är ovanliga och är inte helt avlade till att bli tama som vanliga råttor. Detta är alltså en råtta fet som en bäver/katt, med bäver långa tänder som du definitivt inte kommer kunna bada, de är inget gosedjur heller, dom är väldigt självständiga i sin natur och väldigt svåra att få tama pga sin vilda natur. Dom söta bilder du sett är väldigt missvisande.
Ett rum för råttor kommer den inte stanna kvar i, den kommer gnaga sig ut genom dörren eller väggen. Den kommer gnaga upp golvet och riva tapeter för att boa med på nätterna.
Dom är aktiva på nätterna och sover hela dagarna, dom känns svåra att aktivera eftersom dom lätt blir uttråkade och vill alltid ha nåt nytt att göra.
I de vilda kan dom gräva, boa, leta mat bäst dom vill.
Det är en råtta med vild natur och kommer att skapa jordbävning i hemmet, det låter som de iallafall när den sätter igång och hittar på sattyg.
Att några ägare i Sverige har lyckats med GP är inte utan uppoffringar, som sagt, dom gräver sig igenom väggar.
Dom har även en tonårsfas där de blir som vildast och ilskna, tappar man allt i den fasen är de kört.
Du måste hålla kontakt med uppfödare om du villge dig in på detta, att ställa frågor om både bra och dåliga sidor, hur tam kommer ungarna att bli, hur gör man i tonårsfasen, hur gör man på nätterna, GP säkra rummet etc etc etc.

Dom är lojala mot en person, de är inget djur man omplacerar eller lägger på någon annan om man reser bort, då får nästa person oerhört svårt att hantera den.
Min syster kunde hantera den rätt bra men så fort nån annan skulle det, då kunde ett finger ryka. jag våga inget annat än att schasa med en sopborste för min egen säkerhet, jag överdriver inte när jag säger att den är stor som en hybrid mellan bäver och katt.

Mymlan&Vifs
2018-08-10 09:18
#4

Tänkte precis posta länken som Klaaraa lade upp! 

Det viktigaste och hälsosammaste beslutet du kan göra för dig och de djur du tar hand om är att inte bestämma dig för att skaffa ett husdjur innan du är färdig med att läsa på om djuret. Det farliga med att fatta beslut innan de är redo att beslutas är att man allt för lätt tonar ned de problemområden man blir varse om medan man läser på. Det gör att man inte inser problemens tyngd och vidd innan man sitter där med en grinig gambiansk råtta och är superbesviken över att behöva göra en omplacering.

Mitt tips är att låta visa drömmar vara drömmar, till dess att de är redo att uppfyllas. Om du inte redan vet svaren på de frågor du ställer i ditt inlägg, så är du inte redo att besluta dig för att skaffa en gambiansk råtta. Fortsätt att läsa på och sök kunskap om dem, men vänta med att fatta beslutet ifall du faktiskt ska ha en sådan som husdjur.

kattenlinus123
2018-08-11 12:51
#5

Jag har tänkt vänta ett par år med Go för att jag vill veta ALLT om dom. Jag har läst det inlägget varför man inte ska skaffa dem. Men jag känner att vissa saker kan jag stå ut med den dagen jag skaffar en GP. Det är därför jag frågar frågor för att veta så mycket som möjligt och kommer prata med uppfödare också. Mvh Kattenlinus123

Honestyisdead
2018-08-11 13:21
#6

Vad är det du vill ha när du tänker gp?

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-08-12 20:48
#7

Hej Ts!

Tänk efter både en och sjuttioelva gånger innan du skaffar en GP! Jag läste massor om GP råttor när de var flera i Sverige som hade såna/de var som populärast (för ganska många år sedan…kan det vara 10-15 år? Jag vet inte …ganska länge sedan i alla fall). 

Tyckte till en början att de verkade väldigt intressanta och roliga, men ju mer jag läste och ju längre tiden gick (och ju mer jag följde hur det gick för olika personer i Sverige som hade såna)…desto mer övertygad blev jag om att det inte var speciellt lämpliga att ha som husdjur. 

Tanken på en enorm råtta som lever längre gjorde mig intresserad från början…men tanken på ett vilt djur som ofta blir extremt jobbiga, svårhanterliga och bits jäkligt hårt då de blir könsmogna m.m. gjorde att jag bestämde mig för att tamråttor och andra tama gnagare är det som gäller för mig. 

Visst är de häftiga, men är det verkligen värt det? 

https://exotiskadjur.ifokus.se/articles/4d715bc2b9cb46224406b698-tank-efter-fore

Mvh/Chinesecrestedlover

kattenlinus123
2018-08-14 10:11
#8

Så tänker jag också ibland. Blir ibland lite osäker och sedan är jag helt plötsligt säker osv. Men jag ska vänta tills jag är helt säker.

Mymlan&Vifs
2018-09-11 21:50
#9

Kolla om det finns någon upfödare som tillåter att du kommer och hälsr på någon råtta så att du får känn för dem.

tanglytails
2018-09-12 23:06
#10

Tror inte Sverige har några uppfödare av GP mer dock så besök kan bli svårt.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: