Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1141 ggr
kattenlinus123
8/6/18, 11:55 PM

Stallpellets?

Jag har en fråga angående bottenmaterial närmare besämt stallpellets. Det är ju hårt att gå på direkt och om man blöter ipp det och låter det torka så att det blir som strö eller bara spån kvar. Är det värkligen bra för deras lungor med att dem kanske får ner det i lungorna då. Är lite rädd då jag andvänt det et tag nu. Vet att det finns massa andra bra bottenmaterial och det går att byta ut det. Vet någon om det är farligt eller inte? Tacksam för snabba svar! Vill inte plåga min råttisar om det skulle vara farligt ( vet inte om jag skulle sätta den i dena kategori men det kändes passande)

Annons:
zickan
8/7/18, 12:18 AM
#1

Rätt dåligt som strö ja. Det är väldigt finkornigt och dammigt när man kräver i det. Brukar ha på toalådan till illrarna. När det smulat ner en del så går illrarna tom och nyser när de lekt på toan. Det är även gjort på trädarter som innehar terpentin. Inget man bör ha till smådjur som är nära ströet. Risk att få i sig. Och djur sp känsliga som råttor. Enligt gamla studier är terpentin från barrträd, kutterspån/stallspån. En ökad risk för tumörer/canser. Nu vet ingen om det är så illa i dagens läge med nya metoder. Och hur mycket terpetin det finns kvar. Onödigt riskera. Och som sagt dammar något hemskt. Inte bra till något djur att hela tiden vistas i som bottenmaterial. Halmpelletsen ör något bättre. Men samma där. Dammade rätt mycket om man fuktade upp ordentligt sedsn lät torka. För att få det mjukt. Däremot har jag haft halmpellets på toalådorna till och från. Köpt från zooplus. Testade nån gång blanda ut smulat i ströet. Men det var verkligen överallt sedan. Små finkornigt dus som inte var skoj få loss från hängmattor eller mina egna mattor. Tyckte även det dammade lite mer än jag vågade chansa på. Billigt och bättre alternativ är stl strö och hampa/lättströ.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kattenlinus123
8/7/18, 11:38 AM
#2

Tack för svaret! Jag dka byta så fort som möjligt

kattenlinus123
8/7/18, 11:51 AM
#3

Vill också fråga om man kan andvända hampa ströet från granngården istället? Sätt att man kan andvända hampa men om man kan andvönda granngårdens eller om det är annorlunda med något annat märke. Vill bara vara på den säkra sidan

Chinesecrestedlover
8/7/18, 4:25 PM
#4

#3 Jag har granngårdens lättströ (hampaströ) till mina möss och min hamster så det ska nog gå fint att ha till råttorna också. Smidigt att få en bal på 20 kg som dessutom inte kostar så mycket.

tanglytails
8/7/18, 7:53 PM
#5

Ja, det kan man, använda lättströ

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

kattenlinus123
8/8/18, 8:18 PM
#6

okej, tack för alla svar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: