Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 920 ggr
wibloo
2018-07-30 23:19

Råtta jagar sin burkompis

Min ena råtta jagar min andra, ofta (minst 5-10 gånger per dag). Så här var det inte förut, det har kommit senaste veckorna och dom är ju runt 5-6 månader så det är väl mognaden som gör det.

Råttan som jagar "sidlar", boxas och får den andra råttan att skrika HÖGT då och då. Är dom ute slutar det ofta med att offret springer in i buren eller upp på något konstigt ställe, då tar jakten slut. 

Känns som att jag har fått ett monster till råtta… Han är jättefin och go mot mig (förutom att han har bitit mig i ansiktet flera gånger), han är social mot människor och har även varit det hela tiden med sin burkamrat. Ofta legat i samma sputnik och myst, kunnat äta bredvid varandra utan att bråka osv.

Är det hormonerna som spökar? Kastrera honom redan nu? Eller kan det till och med vara andra råttan som vägrar ge sig, dominansmässigt och det gör att kampen fortsätter i evighet? Har separerat den stora buren jag har så dom får sova ifred iaf, jag orkar inte heller springa upp tre gånger per natt av skrik och oljud och hoppas att ingen avlidit. Vad ska jag göra?

Annons:
Mymlan&Vifs
2018-08-01 13:45
#1

Det är normalt för råttor, då det är hormonerna som spikar i den åldern. Råttorna brukar jaga varandra, jucka på varandra, boxas och brottas, mm. I och med att den andra råttan springer undan blir det en jakt som pågår tills den andra har etablerat sin rang. Pip och tjut hör till. Det brukar lugna sig efter ett tag men kan ta längre för andra. Du behöver inte nödvändigtvis kastrera så länge det inte övergår till blodigt våld.

Upp till toppen
Annons: