Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1092 ggr
Chinesecrestedlover
2018-07-27 20:10

Jobbigt i värmen...supervarm lägenhet, tips?

Vet inte om denna tråden hamnade rätt nu men…

Hej!

Det är ju ehm…en aning varmt nu och speciellt mina råttor och möss verkar tycka att det är rätt jobbigt. (Min hamster sover ju mest under dagtid så har inte märkt att hon har det extra jobbigt dock).  Jag själv lider också…även om jag normalt äääääääääääälskar sommar och värme…så är det lite väl varmt just nu. 

Tips på vad jag kan göra för att underlätta för mina smådjur?

Jag har fläktar igång dygnet runt, jag har täckt för/isolerat fönstren (med silverduk som reflekterar solstrålar och gör det svalare och frigolitskivor, persienner där det finns och gardiner). Vädrar (och använder fläktarna för att dra in mer luft) några timmar/natt när det är svalare och håller sedan stängt.  Trots fläktar osv. så har jag ca 28-29 grader i lägenheten (och nu känns den ändå sval). Det var ännu värre häromdagen (innan jag hade täckt över fönstren ordentligt)! 

Testade att lägga in frysta PET-flaskor till djuren. Det gick fint hos mössen och hamstern, men i den råttbur som jag testade (där mina nyaste tjejer bor, de som verkar ha det jobbigast i värmen förutom mustanterna)…så gick det inte så bra. De blev glada och var upptagna länge…men det hela slutade med en fullständigt översvämmad bur (de gnagde stora hål i flaskan😃). 

Hos mina andra råttor så har jag en typ. marmorskiva eller nåt (en rund platta som är kall i alla fall)…men den använder de mest att kissa på (inte sett de ligga på den). 

Jag har lagt in frysta ärtor till djuren och det är mycket uppskattat och idag så provade jag med fryst banan (tänkte att det tar längre tid innan det tinar) vilket var mycket populärt ("bananglass" för smådjur, haha). 

Jag har nyss hällt vatten i isbits-formar/lådor och i vissa placerade jag även ärtor, broccoli, haricots verts och någon annan slags ärtskida. 

Finns det något mer man kan göra för att underlätta för djuren i denna extrema värmebölja? Tips på hur man kan kyla ner utan att de riskerar att bita hål och dränka hela buren?

Mvh/Chinesecrestedlover (och ett gäng djur som smälter bort)

Annons:
Pandi00
2018-07-27 22:19
#1

Jag lägger kylklampar ovanpå burarna och stora skålar över. Ser till att de kan lägga sig ganska nära så de svalkas. Har bad med frysta grönsaker i buren och även en glasflaska med vatten som stått inne i kylen som de kan lägga sig vid om de blir varma. Sen byter jag vattnet i vattenflaskan så ofta det går

Mymlan&Vifs
2018-08-01 14:07
#2

Undvik fläktar; de bidrar indirekt till att öka temperaturen då energin som håller fläkten igång avger värme. Fläktar och AC är tyvärr inte ett bra alternativ då de till och med kan bidra till att lokala utomhustemperaturer ökar i och med att alla sitter och kör med dem dygnet runt.
Kortfattat:
https://www.independent.co.uk/environment/city-countryside-urban-environment-temperature-heat-warmer-a8427446.html

Om du har en skuggsida där du bor så kan du testa att vädra på den sidan. Jag brukar skapa ett mindre korsdrag genom att glänta på fönstren på solsidan och ha fönstren på skuggsidan vidöppna, det sänker temperaturen rätt så rejält.

Sätt in små vattenskålar som de kan skölja sig i, tex en vanlig matskål fylld med vatten.

Medan de är inne i buren kan du lägga handdukar på burtaket och kylklampar/frysta vattenflaskor ovanpå. Kylan sjunker ned i buren och håller råttorna svala, och handduken gör att de inte kommer åt att bita sönder flaskorna. Vattnet i handduken kyls ned av flaskorna och hjälper till att distribuera kylan över en större yta.

Upp till toppen
Annons: