Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 749 ggr
Chinesecrestedlover
7/22/18, 3:00 PM

Fråga kring beteende vid burgallret

Hejsan!

Innan jag fick tre råttor till (igår) 😃 så var det ett beteende som jag enbart såg hos Sonja (som gillar att leka kobra och komma från ingenstans och huggas när jag har händerna i buren ex. https://rattor.ifokus.se/discussions/5b46002fce12c42ce3005f28-ratta-som-bits-nagra-tips?participating-1 ) men nu har jag sett det även hos två av de nya råttorna och undrar vad beteendet betyder. 

I och med att jag endast sett Sonja göra det innan, tänkte jag att den kanske antingen hörde i hop med att hon har "rubinögon" (= ser ännu sämre än andra råttor?) eller/och att hon i övrigt kan vara aggressiv…men nu när två av de nya råttorna också gör så, så blir jag osäker. Den ena bet mig i och för sig lite idag, men absolut inte hårt (hårdare än att "smaka" men inte alls i närheten av hur hårt Sonja biter) och jag tänker därför att det mest var att hon är osäker på mig (fick ju hem henne igår så inte så konstigt).  Upplever inte de nya som aggressiva överhuvudtaget (hittills i alla fall, haha), de är nyfikna och vill gärna fram och undersöka mig när jag öppnar burdörren…men beter sig på detta märkliga sätt vid gallret?

Råttan/råttorna i fråga kommer fram till gallret (när jag är utanför buren och pratar med de små gullungarna och buren är stängd - om det nu skulle ha betydelse) och liksom gör "utfall" mot gallret. Vet ej riktigt hur jag ska beskriva det…men råttan liksom "puttar" jättesnabbt med framtassarna på gallret och "frustar/fnyser" samtidigt. Har även sett att i alla fall ena nya råttan liksom "stampar" supersnabbt med baktassarna/"hoppar jämfota" när hon gör dessa "utfall" med tassarna mot gallret. Någon som fattar vad jag menar/har sett detta beteende och har någon aning om vad det betyder/vad de sysslar med?

Sonja är roan med "rubinögon" och de nya råttorna är svart/vita (hooded?). Varav den ena tror jag är dumbo (urgulliga öron i alla fall) om det nu har någon betydelse 🙂

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
tanglytails
7/22/18, 3:47 PM
#1

Detta är O.T kanske men kan inte se att det står. Var får du alla råttor från som bits? Är det samma uppfödare? Då kanske du borde se dig om efter en annan för det är inte så vanligt att råttor bits..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
7/22/18, 3:55 PM
#2

#1 Haha, mina "bitska" damer ❤️ Alla mina råttor (både de jag hade sedan innan, inklusive Sonja då och dessa tre nya) är omplaceringar. 

När det gäller den nya råttan så ska jag väl kanske förtydliga ännu mer, det var inte så hårt, gjorde inte ont och gick absolut inte hål…men tänkte om det kunde vara relevant i sammanhanget (konstiga beteendet vid gallret); det var därför jag tog med det. 

Sonja är den enda råtta som jag någonsin haft (inklusive då jag hade hanar i början av 2000-talet som dessutom kom direkt från zoobutik) som faktiskt biter hårt och så att det blöder. Hon är den enda råttan som jag upplever som aggressiv. Som hugger utan att jag anar att hon ska det, bara flyger ut från något hus/sputnik eller så och hugger ordentligt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

tanglytails
7/22/18, 7:57 PM
#3

Det beteende du beskriver låter som när hanar är hormonella.. Har du läst beteende-artikeln? Har för mig det finns med där.. (antar såklart det kan hända honor med men att det är relativt ovanligt)

Förövrigt så vill jag inte påstå att ögonfärgen (eller öron, färg, teckning) påverkar om råttan kommer bitas. Det handlar snarare om gener & anlag så köper man från en vettig uppfödare med ansvarig avel så är sannolikheten mycket mindre att dom bits. (givetvis finns där undantag & olyckor kan ske)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
7/22/18, 7:58 PM
#4

Drar hon sig mot saker? Reser ragg?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
7/22/18, 8:59 PM
#5

Hej igen!

#3 Har inte hittat något speciellt som handlar om beteende hos hormonella hanar (antar att du menar Sonjas beteende nu eller menar du beteendet vid gallret?) men kanske kan vara så. 

"Förövrigt så vill jag inte påstå att ögonfärgen…" Känns som ett förtydligande vore på sin plats här: Menar inte att ögonfärg (syn osv.) skulle ha med att bitas att göra…men tänkte att det kunde ha att göra med det jag faktiskt frågade om i denna tråd😉 dvs. att "puffa med tassarna vid gallret osv.". Känns nödvändigtvis inte aggressivt (de biter ju inte då, jag har ju inte ens några fingrar eller så i närheten som de kan bita i, utan de mer "frustar" och håller på). Det kanske har någonting med osäkerhet att göra? Revirförsvar?

#4 Hon…menar du Sonja nu (aggressiva tjejen) eller? Tänker eftersom det annars handlar om tre av fem råttor som har "gallerbeteendet"?  I så fall så är det ingenting jag specifikt har tänkt på. Sonja bara anfaller "från noll till 100 " liksom, så det gäller att passa var man har sina händer🤪. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Hamstern puff
7/28/18, 10:59 AM
#6

När dem burar på gallret låter det lite som att dem försöker rymma så gjorde en av mina hamstrar när han bodde i en väldigt liten bur (det var tilfälligt i typ en vecka för vi väntade på leveransen av hans nya bur) kanske råttorna lärde sig att rymma så i sitt förra hem??

Annons:
Hamstern puff
7/28/18, 11:03 AM
#7

Puttar*

Chinesecrestedlover
7/28/18, 1:42 PM
#8

#6 Det tror jag inte, de gör endast så när jag sitter bredvid och pratar. De gör inte heller detta varje gång. Det är dessutom inte vid burdörren som de utför beteendet och råttor som vill rymma lär försöka vid dörren. Råttor är ju väldigt smarta djur. Hade råtthanar för länge sedan och dessa kom vid ett tillfälle på hur de skulle rymma, de tog burdörren direkt och dessutom gick den ena tillbaka in i buren efter att hyssen (bita sönder diverse grejer och putta ner saker från en byrå m.m.) var utfört, haha 😃 Den andra grabben satt under min säng och tuggade på ett höstrå (hade marsvin i samma rum då)🤪.

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. du behöver inte putta upp tråden med några minuters mellanrum, det gör bara att tråden fylls med "puttar" i onödan. Jag är ju liksom inte inne här och kan svara dygnet runt, även om det känns så ibland, haha ds.

Hamstern puff
7/30/18, 11:06 AM
#9

#8 Ok, då vet jag inte.. Detta är lite läskigt jag puttade inte upp tråden + jag brukar bara skriva "putt" och jag skulle aldrig göra det direkt efter jag skrivit något annat..

Mymlan&Vifs
8/1/18, 2:27 PM
#10

Detta påminner mig om ett par omplaceringsråttor jag adopterade för några år sedan. Sonjas beteende låter inte som ett aggressivt beteende - aggressiva råttor ger många gånger en varning i förväg och hugger multipla gånger. Sonja låter mer som en rädd råtta som anfaller för att hon uppfattar det som att du inkräktar i hennes safe space.

För råttor är det jätteviktigt att ha minst en eller två platser i buren där de kan krypa in och gömma sig, och de flesta nöjer sig med det. Sedan finns det t.ex. adoptivråttor som hoppat från hem till hem eller helt enkelt saknar tillräckligt med hantering i stora delar av sin uppsikt - dessa beter sig som att hela buren är deras skyddszon, och blir mycket osäkra när det visar sig att en människa hur enkelt som helst kan köra in en hand och börja möblera om.

Från en människas perspektiv uppfattas det som att råttan anfaller oprovocerat och plötsligt, i vårt språk ses det som något aggressivt och uträknat, för att vi själva vet vilka intentioner vi har när vi stoppar in en hand i buren. För denna sortens råtta är det precis tvärtom - de vill inte bli lyfta eller klappade, och vill heller inte ha några händer i buren. De förstår inte våra intentioner när vi stökar runt i buren och det gör dem otrygga. 

Detta är endast min egna observation - av alla råttor jag haft är det 4st som passat in på den beteendetypen och samtliga adopterades från hem där de inte hanterades tillräckligt; råttor med grossistbakgrund dessutom. Två av dem var extremfall som inte klarade någon beröring eller hantering alls när jag tog över dem, och kunde med väldigt kort stubin bita både mig och andra råttor. Det går att träna bort.

De andra råttornas beteende är inte helt bekant men det låter inte bra att de står och stampar och fnyser; det är aggressivt och dominant. Om du har möjlighet att lägga upp en video skulle det vara enklare att avgöra!

Upp till toppen
Annons: