Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 428 ggr
little-milo
7/20/18, 5:57 PM

Hjälp! Han vill inte sluta bitas!

Hej! 

Jag har två små bröder på ca 3 månader, de är väldigt sociala och nyfikna men dock inte keliga än. Den ena råttan (han är fysiskt mindre) brukar ofta "bråka" med sin bror och har väldigt mycket energi, men nästan varje gång jag sträcker fram mina fingrar till honom så hugger han till riktigt hårt! Han hugger bara mig, inte min sambo och det är inte direkt, utan han nosar på mig först.  Jag brukar ge dem mat ute och i buren från handen ibland, hans "illa" beteende liknar det när han tar mat.

Vi gjorde misstaget att mata genom burgallret (utöver deras råttblandning) första dagen vi fick hem dem, kan hans agerande bero på det? 

Är jättetacksam för alla tips/råd på hur jag kan få honom att sluta!

☀️

Annons:
tanglytails
7/21/18, 2:53 PM
#1

Att ni ger ut händerna samt gett genom gallret kan påverka det. Jag lägger mat i handflatan så dom måste gå ut på min hand & ta samt matar aldrig genom gallret. 

Tvättar du alltid händerna innan du tar in dom där?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upendo’s
7/21/18, 6:14 PM
#2

Kan vara så att du luktar gott om handen och att han vet att ibland när handen sträcks in får han mat. Tvätta händerna om du haft något som kan lukta och sluta ge ifrån handen. Kommer han fram till handen eller är det du som sträcker den mot honom?

little-milo
7/21/18, 6:21 PM
#3

Jag brukar oftast tvätta händerna.

Han kommer fram till handen, han är väldigt nyfiken :)

Upp till toppen
Annons: