Annons:
Etikett: kostrelaterat
LĂ€st 555 ggr
PollyPOWER
2018-07-19 17:27

Mat och gnagning...😂😅

Jag kanske ska köpa rÄttor och jag har lÀst pÄ vÀldigt mycket, men det Àr bara nÄgra smÄsaker och en lite större sak, och det Àr den större saken som jag ska frÄga om nu. Har ni nÄgra tips till mat till rÄttor? Jag vet att dom inte ska Àta avokado eller stora mÀngder nötter eller annat fett. Jag vet ocksÄ att dom behöver saker att gnaga pÄ. Men jag vet inte vad. SÄ snÀlla kommentera ifall ni vet nÄgot förslag. Tack pÄ förhand!

Annons:
the_ratmusician
2018-07-19 18:55
#1

Jag har inte haft nÄgra rÄttor förut men som svar pÄ dom första frÄga kan du ge Torrfoder och dÄ har jag fÄtt rekommendationer pÄ Selektive rat och sÄ ska man ge dom fÀrsk mat minst tre gÄnger i veckan men helst varje dag. Om du vill veta vad du kan ge och inte ge dina rÄttor sÄ kan du sÀkert hitta det. Andra frÄgan: Dom kommer att gnaga pÄ allt oavsett vad du gör men du kan ge dom hela valnötter ibland och he in pinnar som dom kan klÀttra pÄ och gnaga pÄ t.ex. björk men kom-ihÄg att frysa eller he grenarna i ugnen sÄ att alla bakterier och parasiter försvinner. Lycka till med forskandet!

the_ratmusician
2018-07-19 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

HÀr Àr bild pÄ torrfodret

tanglytails
2018-07-19 19:31
#3

Pellets som selective Ă€r vĂ€ldigt trĂ„kigt foder. Foder Ă€r Ă€ndĂ„ en stor del av rĂ„ttornas liv. Mitt tips Ă€r isamix frĂ„n ratrations.com! 

Vad gĂ€ller fĂ€rskfoder sĂ„ kan du ge det mesta i grönsaksvĂ€g.  (fĂ€rskfoder varannan dag, ger du matrester sĂ„ max 1 msk/rĂ„tta)

RĂ„ttor ska alltid ha gnagmaterial, ja. Grenar, ben, hundtugg (ex. zooplus har vegetariska)

Tanglytails rattery - rĂ„ttuppfödning i SkĂ„ne. 
RĂ€tt rĂ„ttor till rĂ€tt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
2018-07-20 09:36
#4

Jag kanske har tur som har tillgĂ„ng till vĂ€lsorterade mattaffĂ€rer, men jag har i alla fall hittat hel diverse spannmĂ„l, vilket bör vara rĂ„ttans basfoder. Mycket billigare Ă€n fĂ€rdig rĂ„ttorrfoderblandning men högsta mĂ€nniskokvalitet och ekologiskt dessutom.  Hel havre, korn, bovete, rĂ„ris (men det brukar de lĂ€mna
) matvete, pumpakĂ€rnor, melonkĂ€rnor. Det sista innehĂ„ller liksom nötter mycket fett, men Ă€ven sĂ„ pass mycket mineraler och andra nyttigheter (bra kvalitet pĂ„ fetterna ocksĂ„), sĂ„ det bör vara med i kosten men ej dominera.

Jag drar slutsatsen att rĂ„ttor och mĂ€nniskor Ă€ndĂ„ Ă€r rĂ€tt lika med tanke pĂ„ hur populĂ€rt det Ă€r att göra experiment pĂ„ dem som sedan anvĂ€nds för att dra slutsatser om oss mĂ€nniskor
 om nu vĂ€rlden Ă€r sĂ„ förnuftig. Hursomhelst ska vi och rĂ„ttorna ha rĂ€tt likvĂ€rdig kost (om man inte Ă€r LCHF): Bas grönsaker och sĂ€d, bra protein, inte för mycket fett. RĂ„ttor kanske Ă€nnu mer Ă„t kolhydrathĂ„llet och mindre protein, och absolut försiktigt med fett (de har ingen gallblĂ„sa lĂ€ste jag nĂ„nstans
 dĂ„ blir det svĂ„rt att hantera mycket fett). Hursomhelst, eftersom de har sĂ„n snabb Ă€mnesomsĂ€ttning ska de alltid ha tillgĂ„ng till Torrfoder, och det kan vara blandning av gryn och hela korn: blanda sjĂ€lv! Billigast och bĂ€st. Sen kan de fĂ„ samma kost som du. Som tillĂ€gg. Ă„ter du inte redan mycket grönsakeroch hyfsat nyttigt sĂ„ fĂ„r du börja göra det nu för dina rĂ„ttors skull! Haha! Jag vill ocksĂ„ tipsa om kokt Ă€gg som min favorit i proteintillskott: rĂ„ttorna Ă€lskar det, och Ă€ggulan innehĂ„ller det mesta nyttigheter man behöver, utom c-vitamin (och det behöver ju inte rĂ„ttor)

Upp till toppen
Annons:
Â