Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 477 ggr
anonymtjejen
7/18/18, 8:00 AM

Råttors könsmognad.

Jag vet inte om jag har frågat detta förut, men min väninna frågar hur stor chans är det att hanråttor blir aggressiva/disträ när dom kommer in i könsmognaden? Min väninnas hanråttor är ca. 5 månader nu, och deras beteende har drastiskt blivit ”sämre” sen igår (tycker hon). Den ena juckar mot den andra och är allmänt mer disträ än den andra. Kommer hon att behöva beställa en tid till veterinären snart för att kastrera dom? Eller när brukar man att göra det, eller kan man bara låta dom vara ifred? Det är inte värmen (tror hon) som gör det, men jag tror att det är värmen plus könsmognaden som gör det. Hon är förstagångsråttägare.

Annons:
tanglytails
7/18/18, 11:56 AM
#1

Runt 6 mån börjar tonåren men vissa kommer absolut in i det tidigare har jag märkt. 

Att dom juckar på varandra behöver inte vara något. Bråkar dom?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

anonymtjejen
7/18/18, 4:30 PM
#2

Hej. Förlåt för sent svar, hon jobbade nu till fyra, så nu har jag fått svaret, dom bråkar med varandra, men inte så att dom biter varandra så att det blöder, men att dom är mer ”jobbiga” med varandra. Jag tror fortfarande att det kan vara värmen, och att hon inte har sett till ordenkligt att dom får det lite kyligt i buren. Hon har varit lite dålig med det på sistone säger hon till mig.

tanglytails
7/18/18, 5:49 PM
#3

Hon kan ju testa men det är inte ovanligt att hanar runt 6 månader kommer in i tonåren & blir hormonella. Eskalerar det eller inte slutar så hade jag rek kastrering. (i vissa fall kan en större flock hjälpa, förstår det som att hon har 2 nu & råttor är ju flockdjur, 2 är ett par, 3 är närmare en flock) :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

anonymtjejen
7/18/18, 6:09 PM
#4

Okej, tack, jag ska säga det till henne.

Upp till toppen
Annons: